Nieuws
Nintendo brengt Mario niet meer naar mobiel
6 april 2023Volgens Shigeru Miyamoto hoeven we voorlopig niet te rekenen op nieuwe Mario-games voor mobiele apparaten.
Gamers zijn gamers en kunnen ieder moment van de dag wel een goede game waarderen. Met hardware die elke generatie krachtiger wordt, biedt dit steeds vaker mooiere en grotere games. Dit geldt ook voor games op mobiele telefoons. Full-HD schermen of zelfs 4K, sterkere mobiele grafische chipsets en misschien nog wel belangrijker, krachtige batterijen die een steeds grotere capaciteit krijgen, maken mobiel gamen steeds beter. Op dit moment zijn wij de ASUS ROG Phone aan het testen en ik kan alvast verklappen dat mobiel gamen met telefoons als deze echt met flinke stappen vooruit gaat. Het is overigens niet alleen hardware die bepalend is, maar ontwikkelaars snappen steeds beter hoe je mobiele hardware moet benutten. Dit levert steeds intuïtievere games op, buiten de nogal simplistische Candy Crush of Wordfeud games om. Aangezien er genoeg gamers zijn die op de telefoon een goede game kunnen waarderen, is hier daarom een drie van die must-have games voor op je telefoon. Oh, en voor de slimme rekenaars onder ons; ik speel een beetje vals.
Veel woorden hoef ik niet vuil te maken aan het principe van Mario. Onze goedgemutste godfather of platformgames heeft (eindelijk) de overstap naar de telefoon gemaakt en Nintendo zou Nintendo niet zijn, als zij niet goed hadden nagedacht over de gameplay. Het is een briljante combinatie geworden van een free-run game, terwijl het de bekende side-scrolling platform-ervaring van Mario biedt. Oh, en misschien nog wel belangrijker: het is met één hand te bedienen. Het doel is bekend, want je begint elk level om te eindigen bij de vlaggenmast. Mario rent uit zichzelf, terwijl jouw missie tegelijkertijd bestaat uit een vijftal muntjes verzamelen. Dit kan je per level drie keer doen, waar elke variant moeilijker wordt. Alle bekende thema’s komen wel voorbij. Van Mushroom Kingdom tot aan de iconische vliegende schepen uit Super Mario Bros 3. Tegelijk kan je online tegen elkaar rennen. Diegene die de meeste toads verzamelt als toejuichende fans, wint de race. Super Mario Run speelt verdraaid lekker en Nintendo heeft het principe van makkelijk te leren, maar moeilijk te meesteren ook hier briljant uitgevoerd.
Ok, ok het kopje is wellicht onjuist, maar Square Enix heeft een drietal mobiele games uitgebracht van drie waanzinnige franchises, namelijk Lara Croft Go, Hitman Go en Deus Ex Go. En hoewel de games al geruime tijd geleden zijn uitgebracht, is dit een waanzinnig voorbeeld hoe men slim heeft gekeken naar hoe een mobiele game qua besturing moet werken. Het concept is voor alle drie de ‘Go-games’ gelijk: je beweegt je op een vastgesteld pad, in een omgeving die lijkt op een spelbord. Je moves lijken beperkt, maar hierdoor krijg je een tactisch element dat verbazingwekkend goed uitpakt. Je dient van A naar B te komen, terwijl je onderweg vijanden tegenkomt, puzzels op moet lossen of bepaalde items dient te verzamelen. Dit alles moet zonder dat je geraakt wordt door een vijand, in een valkuil valt of gezien wordt door een camera. Per level wordt je bekendgemaakt met nieuwe elementen die verder in de game steeds uitdagender worden. Plus, elke game heeft het thema van de echte games erg goed verwerkt in een grafische stijl die zowel functioneel (lees: niet te zwaar voor een telefoon) als behoorlijk mooi is.
Puzzelgames doen het altijd goed onderweg. Dit genre is vrij eenvoudig van opzet en makkelijk te realiseren op een mobiel platform als een telefoon. The Room is van het soort ‘Escape-the-room’ en mengt dit met een obscuur sfeertje. The Room heeft inmiddels al vier delen en zijn met elkaar verbonden, hoewel je ze prima los kunt spelen. De game schotelt je meerdere ruimtes voor (grotten, kerken, schepen en meer) om uit te ontsnappen. Dit doe je door de omgeving volledig uit te kammen voor hints en puzzels. Want het oplossen hiervan zorgt ervoor dat je uiteindelijk kunt ontsnappen als gevangene. Maar gevangene van wat eigenlijk? Dit wordt een soort van duidelijk aan de hand van de brieven en berichten die zijn achtergelaten. Edgar Allen Poe zou trots zijn op de bedenkers van dit spelletje. Het maakt intuïtief gebruik van de bediening van een telefoon. Pinchen is in- en uitzoomen van objecten, door te swipen draai je objecten of schuif je een slot opzij. Dit alles is vanuit de gedachte dat de gebaren waarmee jij gewend bent om je telefoon te bedienen, leidend moet zijn voor de gameplay. Wat dat betreft heeft de ontwikkelaar niet alleen goed naar de ergonomie van een telefoon gekeken, maar vooral naar hoe dit uitgewerkt moet worden in een nagenoeg perfecte bediening van een game.
Zo, dit zijn wat mij betreft must-haves voor je telefoon. Nu vraag je je wellicht af, waarom niet games als Real Racing of Fortnite? Toegegeven, dit zijn goede games en bieden een volwassen game-ervaring op een telefoon. Maar beide worden - in zekere mate - beperkt door de besturing. Dit soort games zijn nog altijd beter met behulp van een controller of enige accessoire die je aan je telefoon kunt koppelen. Daarbij heb ik rekening gehouden met games die je in hun volledigheid kan spelen en geen betalende elementen hebben, los van de aanschafprijs. En ach, afgezien van Super Mario Run, zijn de andere games behoorlijk betaalbaar. Aanschaffen die hap!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Release:
15 december 2016
Reviewscore:
-
Platforms: