Gameseries: Prince of Persia

-
In deze gameserie gaan we het hebben over de Prince of Persia serie. Wouter dook in de geschiedenis van de prins en vertelt je hieronder zijn bevindingen.

In 1989 plaatste ontwikkelaar Jordan Mechner zijn broer voor de camera. Zijn broer maakte allerlei bewegingen voor deze camera. De bewegingen gebruikte Jordan weer om een game te maken met verschillende realistische bewegingen. Die naam van de game was Prince of Persia; één van de pioniers op het gebied van platform- en action-adventure games.

Natuurlijk was Mario de eerste game die een echte platformer was, maar de bewegingen van onze vadsige besnorde loodgieter waren totaal niet realistisch. Dit was bij Prince of Persia wel anders. Soms is het volgende platform zo ver weg dat je moet sprinten. Hoe de prins de bewegingen maakte waren voor zijn tijd super realistisch en als ik er nu naar kijk denk ik nog steeds; die bewegingen zien er goed uit.

Daarnaast had de game een tijdslimiet van een uur, wat de game extra spannend maakte. Wist je de game binnen een uur niet tot een goed einde te brengen, dan was het over met de pret en kon je weer vanaf level 1 beginnen.

De ondergang van de Prins
Prince of Persia deed het geweldig. Genoeg reden om een deel 2 uit te brengen. Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame was op zich geen slechte game. Integendeel, de game was grafisch nog veel beter met nog meer verschillen in de omgeving. De nadruk lag meer op het vechten, waar maximaal 4 vijanden tegelijk op je beeldscherm konden staan. Toch had de game te weinig vernieuwing om het succes van het eerste deel te evenaren.

We zitten nu in 1999. Games als Tomb Raider slaan in als een bom. 3D is hot. Ontwikkelaar Red Orb dacht Prince of Persia ook best in 3D om te zetten en daarom brachten zij Prince of Persia 3D uit. Een zwarte pagina in het verleden van de prins. De prins bewoog als een plank, zwaardvechten was frustrerend moeilijk en het kende een zware 'leap of faith'-gameplay, omdat de camera gewoon niet meewerkte. De franchise Prince of Persia leek ten dode opgeschreven. Totdat er een uitgever verscheen aan het einde van de tunnel.

Ubisoft de redder
In 2003 kwam Ubisoft met Prince of Persia: The Sands of Time. Nog steeds één van de beste games die op de vorige generatie consoles verscheen. De prins was leniger dan ooit. Hij liep over muren alsof het niets was. Zoiets had ik nog nooit gezien in mijn hele leven! De omgevingen waren heel sprookjesachtig en verschillend. Verhaaltechnisch gezien was het verhaal mooi en begrijpelijk en medespeler Farah is in mijn ogen nog steeds één van de beste sidekicks die je kunt hebben in games. Zij gaat niet zielig in een container zitten wachten totdat jij klaar bent met vechten, maar zij verbruikt ook niet al jouw munitie en levens. Je zult haar wel moeten beschermen, maar ze kan ook goed voor zichzelf zorgen. The Sands of Time bestond uit een trilogie en later kwamen Warrior Within en The Two Thrones uit. Helaas bereikten deze games nooit het niveau van het eerste deel uit de trilogie. Warrior Within werd opeens heel grauw en ook de prins was opeens niet echt een held meer. In deel 3 was zijn imago enigszins verbeterd, maar de verbeteringen op het gebied van de gameplay stelden niet zoveel voor of het werkte gewoon niet.

In 2008 keerde de prins terug in Prince of Persia voor de Xbox 360, PlayStation 3 en Pc. De game kende een nieuwe besturing, een hele bijzondere grafische stijl en best wel boeiende personages. Zo heeft de prins weer een vrouwelijke sidekick genaamd Elika en tussen hen zie je langzaam een romance ontstaan. Zulke dingen zijn zo mooi om te zien. Het past perfect bij de sprookjesachtige omgevingen. Toch vind ik niet alles vet aan de nieuwe prins. Zo heeft hij nogal wat cliché-oneliners en ook hoe hij doet bevalt me niet zo. Het vechten is ook niet meer het belangrijkste in de game. Je vecht tegen een vijand tegelijk en dat is dan gelijk een soort eindbaas. Daarnaast is doodgaan niet mogelijk meer. Wat je ook probeert, Elika zal je altijd redden. Het valt te betwisten of je het vet vindt of niet. Ik vind dat hierdoor het tempo wel in de game blijft.

De toekomst?
Binnenkort brengt Disney samen met Jerry Bruckheimer een film uit van Prince of Persia, lichtelijk gebaseerd op de Sands of Time-trilogie. Jake Gyllenhal vertolkt de rol van de prins. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van de film. Jerry Bruckheimer-films hebben mij nooit aangesproken en dat de film samen met Disney gemaakt wordt, baart mij ook zorgen. Krijgen we een moraal en weinig geweld in een film over een game waar geweld het belangrijkste was? Er komt ook gelijktijdig een game uit die gaat over de film, ontwikkelt door Ubisoft. Of die game wat wordt, moeten we dan maar uitchecken.