Heart of the Machine - Het gevaar van AI
Als je kunt genieten van verschillende genres dan is het verstandig om de uitgever Hooded Horse in de gaten te houden. De afgelopen jaren hebben ze meerdere studio’s geholpen met het uitbrengen van diverse interessante en sterke titels. Denk daarbij aan Manor Lords, Cataclismo en Against the Storm. Als je een unieke indiegame wil spelen dan kom je bij deze uitgever wel aan je trekken. Een goede reden dus om één van de aanstaande games uit te proberen. In Heart of the Machine ben je geen mens, maar een AI die de macht probeert over te nemen. Tja, je moet dus geen fobie hebben waarin ChatGPT de wereld overneemt.
Deze stad is nu van mij
Je wordt dit keer niet wakker als een mens in een onbekende stad, maar juist als een AI met een bewustzijn. De stad waarin je je bevindt, is de laatste welvarende stad op aarde, want alle rijke mensen zijn naar de sterren vertrokken. Je leven staat op het punt om drastisch te veranderen en dat betekent dat je niet langer verplicht bent om in een warenhuis te werken. Hoe je de mensen benadert ligt helemaal aan jou. In de proloog krijg je al enkele situaties voorgeschoteld die je op een vreedzame of juist kwaadaardige manier kunt oplossen. De mensen en bendeleden in de stad hebben geen behoefte aan een rondlopende robot met een eigen wil. Daarom is het aan jou om ze te imponeren. Niet alleen in de hoop dat ze je met rust laten, maar ook om te laten zien wie er de baas is over de stad. Daardoor begin je eigenlijk met het bouwen van een grote toren en de benodigde werkplaatsen om al deze gebouwen neer te zetten. Tegelijkertijd moet je ook robots rekruteren, want in je eentje kun je jezelf niet verdedigen of over de stad heersen.
Het verhaal en de gedachte achter Heart of the Machines is zeker boeiend, maar tijdens mijn speelsessie merkte ik wel dat er twee problemen aanwezig zijn. Ikzelf ben geen fan van de gebruikte artstijl. Even los dat ik het gewoon minder mooi vind, helpt het ook niet om het overzicht te behouden. In de game worden flink wat genres met elkaar gemengd, waardoor je niet alleen te maken hebt met turn-based combat, je moet ook robots vinden, materialen verzamelen en gebouwen neerzetten. Nadat je alles hebt gedaan kun je naar de volgende ronde, wat je kunt vergelijken met het 4x-strategie genre. Het begin van de game voelt daardoor een beetje chaotisch en overweldigend aan, maar de tutorial geeft gelukkig wel een duidelijke richting aan.
Uitgebreider en complexer dan het lijkt
Hoe zit de gameplay dan precies in elkaar? In het begin ben je helemaal alleen en moet je eerst zien te ontsnappen. Dit doe je door op een locatie op de map te klikken, waardoor de robot daarheen loopt. Via een sensor kun je achterhalen wie je vijanden zijn en welke robots je kunt overnemen. Al snel heb je dus meerdere robots op de map, maar je bent gebonden aan enkele action points. Net zoals elke turn-based strategiegame moet je dus zelf bepalen of je wegloopt, een schild om je heen zet of de vijand aanvalt. Elke robot heeft drie van deze action points, maar deze zijn gekoppeld aan jouw Mentality Points. Jij bent namelijk de leider die het brein van deze robots aanstuurt. Dit betekent dat je niet alle robots kunt aansturen tijdens een ronde. Dit is vooral lastig wanneer een technicus in een gebouw een onderzoek aan het stelen is, want deze zijn snel te vermoorden. Weet je dus niet alle vijanden uit te schakelen dan heb je een robot minder. Om je robots meer kans te geven is het belangrijk om wapens, armour en upgrades te verzamelen, terwijl je ondertussen ook rekening moet houden met de verschillende soorten. Een technicus heeft andere wapens nodig dan een militaire robot en heeft daarnaast een andere functie. Met een technicus kun je bijvoorbeeld gebouwen sneller bouwen en iemand met een taser uitschakelen.
Daar blijft het niet bij, want bouwen is een cruciaal onderdeel. Kleine mechanische spinnen moeten voor jou grondstoffen verzamelen, zodat jij je macht kunt uitbreiden. Het gaat dan niet alleen om werkplaatsen, maar ook om voorzieningen voor de mensen. Ik kreeg op een gegeven moment de vraag wat ik ging doen met al die mensen in tenten. Ze zitten namelijk in de weg. Aangezien ik heb besloten om een enigszins vredelievende robot te zijn, heb ik woningen en zelfs een waterput voor deze mensen gebouwd. Het plaatsen van al deze onderdelen is een stuk duidelijker dan de rest van de game, al is het jammer dat je sommige bestaande gebouwen niet kunt vernietigen. Mijn woonwijk werd daardoor al gauw een chaotische bende. De bestaande gebouwen kun je namelijk omzetten naar specifieke werkplaatsen, waardoor je ze nodig hebt. Hoe je omgaat met bepaalde situaties heeft impact op je persoonlijkheid. De game is dus een stuk diepgaander dan je in eerste instantie zou vermoeden. De punten die je verkrijgt in onder andere compassie, creativiteit en wreedheid kun je dan weer omzetten naar speciale krachten.
Dit kun je niet in alle rust doen, want de bendes zullen om de zoveel rondes besluiten om je op te zoeken en je gebouwen te vernietigen. Je moet dus te allen tijde waakzaam zijn en je robots al op strategische plekken plaatsen. Daarnaast moet je onderzoeken stelen, want jij hebt niet alle kennis om je mensen van voedsel te voorzien. Doordat de game je aardig stuurt, wordt er netjes aangegeven wanneer een onderzoek gevaarlijk is en wanneer je nog te zwak bent. Het nadeel van de map is dat de icoontjes klein zijn en je ook hier het overzicht mist. De game biedt in ieder geval de nodige actie, maar ik moet zeggen dat ik veel werd afgeleid door alle pop-ups en knipperende icoontjes. Ze zijn er voor een reden, want er wordt veel informatie gegeven, maar het is net te veel. In de latere hoofdstukken krijg je iets meer vrijheid, aangezien je dan kennis hebt gemaakt met alle onderdelen van de game.
Voorlopig oordeel van Anita van Beugen
Heart of the Machine biedt een interessant narratief waarbij je als AI de macht over een stad probeert over te nemen. Hoe je dit doet, ligt aan de keuzes die je maakt, waardoor je ook als moordlustige robot de stad kan terroriseren. De keuzes bepalen naast de persoonlijkheid ook welke technologieën je vrijspeelt voor je playthrough. Qua gameplay krijg je veel complexiteit voorgeschoteld. Je moet niet alleen bouwen en je soldaten uitrusten met wapens, maar ook op onderzoek gaan en jezelf verdedigen tegen de bendes. Dit doe je allemaal in rondes, want de robots zijn gebonden aan Action en Mentality Points. Heart of the Machine is dus een strategiegame die je ook nog eens uitdaagt met events en enkele citybuilder elementen. In de eerste hoofdstukken word je geholpen door allerlei pop-ups en missies, maar de duidelijkheid mist. Je wordt net iets te veel dood gegooid met alle informatie, waardoor het spelen van de game niet helemaal soepel en natuurlijk verloopt. Dit had voor mij ook te maken met de visuele stijl, die ervoor zorgt dat niet alles even duidelijk wordt aangegeven. De icoontjes op de map zijn bijvoorbeeld erg klein en je moet telkens kiezen tussen verschillende scanners. Dat is zonde, want de gameplay heeft echt wel iets te bieden. Vooral de Action Points die gebonden zijn aan de Mentality Points zorgen voor een twist, al kan dit systeem je ook erg belemmeren.
Heart of the Machine verschijnt op 31 januari in de Early Access op Steam.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Ontwikkelaar:
Arcen Games
Uitgever:
Hooded Horse
Release:
31 januari 2025
Reviewscore:
-
Platforms: