
Nieuws
Monster Hunter Wilds snelst verkopende Capcom game ooit
4 maart 2025Monster Hunter Wilds weet monsterlijke verkoopcijfers te scoren in het eerste weekend na de release. De game is al meer dan acht miljoen keer verkocht.
Vier uur lang, dat is het aantal uren dat wij bij Capcom hands-on konden met Monster Hunter Wilds. De game komt deze maand nog te verschijnen en de verwachtingen zijn hooggespannen. De franchise heeft namelijk na zoveel jaar echt tractie buiten Azië weten te winnen en ondanks het succes van Monster Hunter Rise, wachtten we toch nog een beetje op dat grootschalige avontuur voor de huidige generatie hardware. Nou goed nieuws, met Monster Hunter Wilds kunnen we weer jaren voort! Dit is de next level Monster Hunter waar we op zaten te wachten. Waarom dat is ga ik je haarfijn uitleggen in deze Monster Hunter Wilds Hands-on preview!
Vier uur speeltijd klinkt lang, maar alle Monster Hunter-spelers weten dat dat helemaal niets is wanneer je je onderdompelt in de Action RPG van Capcom. In Monster Hunter Wilds reizen we wederom naar een nieuwe wereld. Een wereld waar Hunters niet bestaan, wapens ordinair zijn en waar de bevolking eigen manieren heeft gevonden om de monsters buiten de deur te houden. Natuurlijk gaat dat op een gegeven moment mis en het is dan ook maar goed dat jij er bent om die inheemse stammen te beschermen. Dat doen we in grote open zones waar we vrij doorheen kunnen reizen. Deze open zones worden bewandeld door grote hordes aan niet bedreigende monsters, maar uiteraard zijn er ook de nodige kwaadwillige monsters en zelfs Apex Predators. Je voelt je in ieder geval nooit veilig, want wat een rustig wandelingetje kan lijken kan zomaar omslaan in een bloedstollende jacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan monsters die onder de haast Sahara-achtige omgeving navigeren om jou even te verblijden met een spontaan bezoekje.
Afijn, in die vier uur tijd zijn er meerdere monsters geslacht, opgesneden en vervolgens omgetoverd tot wapens en uitrusting. Wat dat betreft dwaalt Monster Hunter Wilds niet al te ver van het geijkte pad. De grootse opzet van de wereld en het avontuur in het algemeen doen sterk denken aan de proporties van het uit 2018 afkomstige Monster Hunter World en de waanzinnige uitbreiding van 2029; Monster Hunter World: Iceborne. Die game is echter zes jaar oud. Daarnaast konden we in de tussentijd ook monsters jagen in Monster Hunter Rise, een gecompartimenteerd avontuur voor de Nintendo Switch. Wilds is een beetje een combinatie van de twee. Het beschikt over het grootschalige van World, maar ook over de innovatie, laagdrempeligheid en vooral het vlotte van Monster Hunter Rise. Wat mij betreft een perfecte combinatie, want beide games zijn uitstekend in diens respectievelijke visie. Zo ben je in Monster Hunter Wilds razendsnel dankzij de Seikret mount. Deze is overigens ook echt nodig, want de gebieden zijn groter dan ooit tevoren. In die gebieden tref je zoals gewoonlijk de nodige resources aan en ook die pik je razendsnel op. Pak de vernieuwde slinger hook erbij en werp deze naar een monster, bijenkorf of andere resource toe om zo de loot binnen te hengelen. Het tempo ligt hoog en dat werkt bijzonder fijn.
Monster Hunter is een ietwat vreemde eend. Eerder bestempelde ik de game als Action RPG, maar in werkelijkheid is het veel meer dan dat. De franchise neemt namelijk haast MMORPG vormen aan in de schaal waarop je dingen kan doen. Toch is de multiplayer altijd ietwat omslachtig geweest. De matchmaking verloopt ietwat ouderwets en wilde je allies om je heen hebben, dan moest je dat toch echt in een online omgeving doen. Daar komt in Monster Hunter Wilds nu officieel een einde aan, want met een simpele SOS flare laat je onlinespelers weten dat ze de game kunnen joinen. Speel je echter niet online, of duurt het te lang alvorens er spelers joinen, dan word je in deze game voor het eerst vergezeld door een aantal NPC’s. Klinkt als iets kleins, maar het heeft een grote impact voor gamers die de game liever solo spelen. Nu is de AI niet altijd even goed als een daadwerkelijke speler, maar ze bieden afleiding voor de monsters en staan je bij tijdens de jacht. Daarnaast voorzien ze je van de nodige buffs, heals en blokkeren ze monsters wanneer deze op de vlucht slaan.
Zoals menig hunter echter weet, is multiplayer op een bepaald punt gewoon nodig. De endgame bevat veelal serieuze monsters en grootschalige events. Ik vrees dat je de wedstrijd met een aantal NPC's niet gaat winnen, maar dat zal de tand des tijds moeten aantonen. Wat betreft de matchmaking in de online omgeving; het werkt. Kies een expeditie uit, plaats deze op het messageboard en laat jouw favoriete multiplayervrienden weten dat de match beschikbaar is. Op zich wat dat betreft bekende kost. Helaas nemen we wel weer afscheid van die vrienden zodra de expeditie voorbij is, maar dat mag de pret niet drukken. Voor je het weet sta je namelijk weer in een nieuwe expeditie dankzij de snelle laadtijden. Tijdens intense gevechten bespeurde ik geen lag en matchmaking verliep soepel zonder al te veel poespas. Dat je niet in een party kunt blijven hangen vind ikzelf ietwat omslachtig, veelal speel je namelijk met dezelfde vrienden en wil je niet continue het proces doorlopen om de match op te zetten, maar het doet gewoon wat het moet doen.
Iedereen die weleens een Monster Hunter heeft gespeeld, weet exact waarom we de games zo leuk vinden. Het is namelijk een franchise die een continue motivatie weet te bieden om weer een expeditie te starten. In Monster Hunter Wilds lijkt dat niet anders te zijn. Naast de gebruikelijke mainline story en side missions, kunnen we namelijk naar hartenlust op expeditie gaan om hetzelfde monster keer op keer neer te halen. Dit natuurlijk om de nodige resources en crafting materials te verkrijgen. Deze materialen steken we na de hunt weer in nieuwe uitrusting en wapens om zo de volgende keer nog efficiënter te jagen. En dat jagen dat is me in deze game een potje efficiënt geworden! Zoals veteranen weten kunnen we bepaalde materialen alleen krijgen als we bepaalde delen van het monster weten te breken of af te snijden. Waar dat voorheen allemaal een beetje geluk moest kosten, kunnen we dit keer hyper efficiënt targeten op bepaalde body parts. Weet je een body part te wounden, dan kan je er extra op focussen om zo die materialen los te slaan en wat extra damage aan te richten.
Dat extra damage aanrichten doen we nog altijd met dezelfde wapens. Je kent ze wel, de Great Swords, Daggers, Insect Glaive en ga zo maar door. Nieuw in dit deel is echter dat we twee wapens tegelijkertijd mee kunnen nemen. Superhandig en absoluut een feature waar ik op zat te wachten. Zelf speel ik bijvoorbeeld met een Insect Glaive, maar die is lang niet altijd even effectief. Het formaat van een monster speelt hierbij bijvoorbeeld een grote rol. Hoe handig is het dan ook dat je een tweede wapen op de mount meedraagt? Hierdoor ben je altijd bewapend voor wat komen gaat. Combineer bijvoorbeeld die eerdergenoemde Insect Glaive met een Long Sword en je bent effectief op alle fronten. Want zeker in de late game stuit je op verrassingen waar je wellicht helemaal niet op voorbereid was. Nu dus wel!
Mocht je de volledige Monster Hunter Wilds preview hebben gelezen, dan kijk je er vast niet vreemd van op wanneer ik zeg dat we onwijs uitkijken naar de aankomende release. Monster Hunter Wilds heeft alles in zich om het stokje van Monster Hunter World over te nemen. De grootse opzet, de snellere gameplay en de nieuwe features dragen bij aan een solide ervaring. Gedurende de ruim vier uur speeltijd heb ik geen bug of crash mogen ervaren. Erg knap, want tijdens het spelen gebeurt er zoveel op het scherm, dat ik op z’n minst wat delay of framerate issues had verwacht. Nu speelde ik de game zelf op 30 fps in de grafische modus. Hierdoor zag je net wat meer detail in de omgeving, zeker tijdens de cutscene die in-engine draaien. Mijn buurman was echter bijzonder te spreken over de 60 fps performance modus en daar ben ik het stellig mee eens. De game ziet er namelijk in beide modi waanzinnig uit en die extra frames doet de ervaring net wat meer eer aan. De monsters zien er weer waanzinnig uit en ook Wilds bevat die verslavende gameplayloop die je weken, zo niet maanden kan bezighouden. Dit is een ideale blend van Monster Hunter Rise en World, waarbij de wereld groots aanvoelt, jij nietig bent tegenover de monsters en de gameplay razendsnel verloopt. De toevoeging van een additioneel wapen in de inventory en het oproepen van NPC’s zorgt voor een lagere instapdrempel en een betere solo-ervaring. Uiteraard adviseren wij nog altijd om lekker in de multiplayer te duiken, maar dat is natuurlijk volledig aan jou. Wij hebben er in ieder geval zin in!
Monster Hunter Wilds verschijnt op 28 februari voor PlayStation 5, Xbox Series en pc. Raak jij niet uitgelezen over deze game? Check dan hier onze Monster Hunter Wilds wapens guide!
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Release:
28 februari 2025
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Monster Hunter Wilds weet monsterlijke verkoopcijfers te scoren in het eerste weekend na de release. De game is al meer dan acht miljoen keer verkocht.
Nieuws
Terwijl iedereen zich klaarstoomt om te beginnen met Monster Hunter Wilds, heeft Capcom alvast een nieuwtje voor de toekomst: Update 1 arriveert in april!
Review
Monster Hunter Wilds is simpelweg om wild van te worden. In deze Monster Hunter Wilds review vertellen we je alles over de nieuwste Capcom monsterhit!
Alles wat je moet weten over
Ben jij ook zo benieuwd naar Monster Hunter Wilds? Lees dan hier alles wat je moet weten over de aankomende RPG van Capcom en bereid je voor op de jacht!
11 februari 2025 om 18:23
Mooie preview Rudy. Klinkt al als een ontzettend vette game. Vooral de solo-verbeteringen klinken erg prettig voor de meer solo-spelers, zoals ik.
12 februari 2025 om 09:36
@Anita Zeker! Het hele solo gebeuren is zoveel beter geworden. Denk dat je in de endgame wel echt high level spelers nodig hebt, maar de drempel is in ieder geval een stuk lager komen te liggen!