Het grote gamescom 2024 indie-artikel

-

Rogue Waters - Claudia Tjia

Rogue Waters combineert klassieke piraten vibes met een roguelike systeem dat verrassend fris en uitdagend aanvoelt. Je staat aan het roer van je eigen schip en navigeert door verraderlijke wateren vol rivaliserende piraten en mythische zeemonsters die je van een rustige reis naar een doodsstrijd kunnen brengen. Elke beslissing, van het upgraden van je schip tot het beheren van je bemanning, heeft een grote impact op je avontuur en je slagkracht. De combat, met move en push mechanics, voelt lekker aan en de tekenstijl is erg prettig om naar te kijken.

Rogue Waters

The Stone of Madness - Claudia Tjia

The Stone of Madness is een tactische stealth game die zich afspeelt in een 18de eeuws Spaans klooster. Je neemt de rol aan van verschillende personages die allemaal bewoners van het klooster zijn. Wat deze game uniek maakt, is de nadruk op psychologische toestanden van je personages. Je personages lijden aan paranoia, waanvoorstellingen en andere mentale aandoeningen die hun vaardigheden en besluitvorming beïnvloeden. Elke zet zul je dus zorgvuldig moeten plannen, met de persoonlijkheid van elk personage in je achterhoofd. De balans tussen stealth, strategie en het beheren van de psychische toestand van verschillende personages lijkt een toffe en unieke combinatie te zijn.

The Stone of Madness

Keylocker - Claudia Tjia

Keylocker is een ritme-RPG die inspiratie haalt uit games zoals Persona en Crypt of the NecroDancer, en turn-based combat combineert met beat-matching mechanics. In een futuristische cyberpunkwereld waar muziek verboden is, speel je als een rebelse muzikant die vecht tegen onderdrukkende machten. De gameplay is een unieke mix van RPG-progressie en ritme-gebaseerde gevechten die ik ontzettend verslavend en vooral ook uitdagend vond. Daarnaast viel vooral de tekenstijl op: een combinatie van pixel art en neonkleuren die een wereld neerzet die leeft en barst van persoonlijkheid. De soundtrack is daarnaast erg catchy en speelt een grote rol in de ervaring, want elke aanval moet je op het juiste ritme inzetten. Deze zet je op repeat!

Keylocker

Centum - Claudia Tjia

Centum is een puzzelgame die eigenlijk vooral heel erg vaag is. Je weet eigenlijk niet zo goed wat je moet doen of wat je doel is, maar de game is zodanig vormgegeven dat je wel door blijft gaan met spelen en met ontdekken. De verteller in het verhaal is niet heel betrouwbaar, waardoor de wereld dus niet helemaal is zoals je wordt voorgedaan. Langzaam maar zeker ontdek je meer en meer over de wereld en over wat er precies aan de hand is. Ik kan persoonlijk niet wachten op de volledige release van de game, want dit kleine vage voorproefje heeft me veel te nieuwsgierig gemaakt.

Centum

Cook-A-Geddon - Claudia Tjia

Elk jaar word ik op gamescom aangesproken door een indieontwikkelaar die een game aan het maken is over eten. Dit jaar was dat Cook-A-Geddon. Cook-A-Geddon is een chaotische actie-avonturengame, waarbij je drie verschillende chefs bestuurt die elk hun speciale vaardigheden hebben. Met deze drie chefs ga je de strijd aan tegen gemuteerd voedsel, terwijl je ook behendig moet zien te platformen door een prachtig gestileerde wereld. Voedselgevechten waren nog nooit zo leuk geweest.

CookAGeddon

The Occultist - Patrick Meurs

Het was niet alleen Fulqrum Publishing die dit jaar met occulte first-person avonturen bij ons aanklopte. Ook Daedalic Entertainment - die vorig jaar verrassend goed uit de hoek kwam met REVEIL - deed dit jaar een duit in het occulte zakje met The Occultist. Het Spaanse DAOLAR Studios legde met flink wat 'fuego' in de 'corazón' uit dat hun project omtrent Alan Rebels en zijn illustere krachten en magische pendulum flink wat voeten in de aarde heeft en dat de conversie van Unreal Engine 4 naar Unreal Engine 5 flink wat uitdagingen met zich meebrengt. Aan wilskracht ontbreekt het de ontwikkelaar dus niet. En van wat ik er tot nu toe van heb kunnen zien, kan The Occultist een veelbelovende game worden. Maar of het dat ook wordt en of men de inmiddels bekende UE5 struikelblokken kan overwinnen, dat valt nog te bezien. Helaas beschik ik niet over een glazen bol of occulte vaardigheden om dat op voorhand te garanderen.

The Occultist

Descenders Next - Rudy Wijnberg

Oké, laten we maar meteen met de billen bloot gaan; ik sta nou niet bepaald bekend om mijn interesse in indies. Klinkt snobistisch en dat gaat alleen maar erger worden na de volgende uitspraak; ik heb er gewoon geen tijd voor. Er zijn zoveel games die ik wil checken en wanneer ik een indie opstart, hunker ik al snel naar het AAA-gevoel. Afijn, soms moet je dingen doen waar je zin voor moet maken. In de Indiehal (die altijd taffes druk is) baande ik mij al slalommend een weg naar Descenders Next. Waar het originele Descenders zich hoofdzakelijk op de mountainbike afspeelde, begeven we ons ditmaal op weelderige, witte pistes of dorre bergtoppen. Ik moest direct denken aan de indievariant van Steep. Klinkt negatief, is het niet. Was Descenders jouw ding en dacht je tijdens het spelen; was deze mountainbike nou maar een snowboard of downhill board. Goed nieuws, dan past Descenders Next helemaal in jouw straatje.

Descenders Next1

Mandragora - Rudy Wijnberg

Na een uitstap naar de indiehal was het godzijdank weer tijd voor de business area. Mijn bezoek aan MyGames was bijzonder fijn en één van de games die ik heb mogen checken is Mandragora, een 2D soulslike. Wat direct opvalt is de artstyle en audio ondersteuning. Continu zat ik mee te deinen met mijn hoofd op een waanzinnige soundtrack. 2D soulslikes zijn er zat, maar het is eigenlijk voor het eerste dat ik hier een relatief trage variant van heb mogen spelen. Dat trage is wel zo fijn, want het artdesign is zeker niet slecht. Wezens zien er tof uit en de combat vloeit ook nog eens lekker. Zijn 2D soulslikes jouw cup of tea? Zet Mandragora dan even op de wishlist!

Mandragora

Dinolords - Bram Noteboom

De bijnaam 'Age of Empires meets Jurassic Park' is enorm kortzichtig als het gaat om Dinolords. Ja, het is een RTS met een aantal spraakmakende kenmerken, zoals het bouwen van een basis en het bestrijden van dinosauriërs. Echter, ontwikkelaar Northplay probeert ook nieuwe dingen om dit genre op te schudden. Zo is er namelijk ook een actievolle RPG-kant aanwezig. Je kan de besturing overnemen van je lord en zo in real-time de combat in duiken. Zelfs de tikken uitdelen en de vaardigheden inzetten verandert deze strategiegame tijdelijk in een heuse RPG. Maar mocht je veel waarde hechten aan het aankleden van je steden, dan heb ik ook goed nieuws, want Dinolords gebruikt geen grid-systeem. Je mag je muren, gebouwen en decoraties overal lukraak neer planten. Ergens in 2025 gaat Dinolords verschijnen via Steam Early Access en als fan van uitgestorven reptielen ben ik er uiteraard bij!

Dinolords gamescom 2024

Dark Swarm - Bram Noteboom

Laten we even blijven hangen bij Ghost Ship Publishing, want tijdens mijn avonturen in de Deense booth, kwam ik ook in aanraking met ontwikkelaar Bitfire Games. Zij sleutelen aan Dark Swarm: een top-down shooter met sci-fi horrorelementen en coöperatieve fratsen. In andere woorden, allemaal kenmerken die precies in mijn straatje passen. Samen met de devs speelde ik door een missie als de Engineer. Met een betrouwbare shotgun en een plaatsbare turret konden we langzaam, maar zeker progressie boeken. Bedachtzaamheid wordt op prijs gesteld, want je krijgt te maken met diverse uitdagingen in de vorm van monsters, duisternis en friendly fire. Vraag me niet hoe ik dat weet. Eenmaal bij het doelwit gearriveerd, wordt er daarna ons op het hart gedrukt om als de bliksem weg te wezen. De chaotische extractie resulteerde in lachen, gieren en een beetje brullen. Dark Swarm heeft nog wel wat tijd in de oven nodig, maar mijn interesse heeft het zeker gewekt. Did I hear a Rock and Stone?

Dark Swarm 2024 gamescom

REPLACED - Bram Noteboom

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de indieontwikkelaar, aangezien ze kampen met listige uitdagingen tijdens het ontwikkelproces, die ze zelf dienen op te lossen. Dus ja, toen ik lucht kreeg van het feit dat de Oekraïense onafhankelijke gamemaker Sad Cat Studios aanwezig was bij de Xbox line-up, snelde ik mij naar de consoles waar REPLACED op te spelen was. Deze cinematische, actievolle platformer heeft sfeer waar je u tegen zegt. Middels prachtige pixel-art in een cyberpunk-setting wordt op sublieme wijze een dystopische wereld tentoongesteld. Iets wat helaas niet eens zo ver verwijderd is van de realiteit voor de Oekraïners. Daarnaast biedt Replaced een interessant combat-systeem aan, dat mij erg deed denken aan games, zoals Narita Boy. Elke vijand moet je anders benaderen en door op de juiste moment te pareren, ontwijken en aan te vallen, kom je een heel eind. REPLACED laat nog even op zich wachten, maar ik ben er als de kippen bij, wanneer deze game komt te verschijnen. Take your time, Sad Cat Studios!

Replaced gamescom 2024

MENACE - Bram Noteboom

Wanneer Hooded Horse vraagt of je even langs wipt, dan is het antwoord vrijwel altijd een volmondige 'ja'. Deze uitgever is dé leidende kracht als het gaat om de strategiegames in het indie-landschap. Ik mocht even op bezoek om MENACE te checken. Waarvan ik aanhankelijk dacht dat het ging om een real-time strategie game, blijkt het eigenlijk iets heel anders te zijn. Een turn-based RPG met een flink snufje XCOM eroverheen gegoten. In MENACE commandeer je elite aanvalskrachten, maar het is niet simpelweg soldaatjes aansturen. Elke unit heeft een eigen persoonlijkheid, achtergrondverhaal en een preferentie als het gaat om wapentuig. Het is aan jou om ze strategisch op te stellen, goed voor te bereiden en naar het slagveld te sturen met aanvullende units. Wees gewaarschuwd, want wanneer je favoriete commando het loodje legt, dan ligt hij/zij permanent rottend onder de grond. Heb jij het in je om het heelal te bevrijden van criminelen, cultisten en andere gevaren?

Menace gamescom 2024

Naar welke indiegames kijk jij uit? Laat het ons weten - we zijn razendbenieuwd!

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord