Indieaan: Deliver Us The Moon: Fortuna

Geplaatst: 11 oktober 2018 20:00
Aangepast: 12 oktober 2018 15:05

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is Deliver Us The Moon: Fortuna het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick om de stam alles te vertellen over Deliver Us The Moon: Fortuna voor de pc.

onbekend

One small step for man...

Het is voor ons verwende gamers wellicht een ‘small step’, maar voor het Nederlandse KeokeN Interactive vormt Deliver Us The Moon: Fortuna een ‘giant leap’. Het Hoofddorpse team wist middels Kickstarter de funding voor de game te behalen en heeft deze onlang - zij het wel later dan gepland - weten te publiceren. Voor de Kickstarter-backers is het wel even slikken, want de verhaalgedreven ‘puzzle & explore’ ruimtegame heeft wel een flinke koerswijziging ondergaan. Wat ooit een episodische game moest worden, is uiteindelijk toch in een klap uitgegeven, al zag ik na het uitspelen van de game toch de invloeden van het aanvankelijke plan behoorlijk doorschemeren.

Maar goed, episodisch of niet, het ‘pak hem beet’ drie uur durende verhaal neemt ons mee naar de maan (goh!) en de rit erheen, wat misschien niet direct in het origineelste verhaal resulteert, maar wel in een game die het voor een groot deel goed aanpakt. De reden voor deze galactisch odyssee geeft stof tot nadenken, gezien de maan - of eerder het aanwezige Helium 3 - in Deliver Us The Moon: Fortuna de mensheid van energie moet voorzien, gezien op Aarde alle grondstoffen aardig zijn verbruikt. Nadat het contact met een geheel expeditieteam is verbroken, is het aan de protagonist om in zijn uppie richting de Moonhub Lunar Base te vliegen. Dat er behoorlijk wat rottigheid heeft gespeeld wordt al vlot duidelijk. Dat je uiteindelijk aan je lot overgelaten bent ook. In de uren die volgen moeten puzzels en virtuele dialogen je gaan vertellen hoe de vork in de steel zit en of die vork ooit nog een retourvlucht naar huis kan maken. Tenminste, dat hoopte ik.

 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Destination: UNKNOWN

Het probleem met Deliver Us The Moon: Fortuna is namelijk dat er iets mist, wat mij het idee geeft dat de game eigenlijk nog niet helemaal af was. Op het gebied van de gameplay zelf gaat het allemaal nog wel de goede kant op. Van gamebreaking bugs kan ik niet echt spreken, al zakt de framerate naarmate de game vordert wel steeds verder omlaag. Helaas verhelpt het verlagen van de specs dit ook niet echt. Ook het later in de game veel te random ingevoegde Quick Time Event kan ik nog wel door de vingers zien. Het grootste issue heb ik met het geheel open einde van de game, welke direct impliceert dat de game toch echt te vroeg is verschenen. KeokeN heeft aangegeven dat een alles verklarend einde op een later tijdstip kosteloos zal worden toegevoegd, al hebben we daar als speler nu heel weinig aan. Na drie uur spelen blijven we achter met meer vragen dan antwoorden, en laat dat nu net niet de bedoeling zijn wanneer je gecommuniceerd hebt dat de game niet episodisch wordt. De naam Early Access had in dit geval niet misstaan.

Uiteindelijk is dit bijzonder jammer, want Deliver Us The Moon: Fortuna is verre van een slechte game. De dialoog is voorzien van uitmuntende voice acting, het zero gravity-gedeelte - welke in tegenstelling tot de rest van de gameplay in first-person mode gespeeld wordt - weet het gevoel van gewichtloosheid goed over te brengen en dingen als een launch sequence knop voor knop doorlopen zijn oprecht leuk om te doen. Ook het besturen van je Portal-achtige robobuddy A.S.E. en de toevoeging van een laser cutting Power Tool voegen wat extra speelvreugde toe aan een game die anders niet veel meer zou doen dan een standaard walking simulator. Het is daarentegen zonde dat het daarbij blijft, want als ik KeokeN zelf mag geloven - of in ieder geval de Kickstarter-pagina van Deliver Us The Moon - had er veel meer in de pijplijn gezeten. Het zou natuurlijk allemaal nog toegevoegd kunnen worden met de beloofde DLC, maar daar heb je nu als betalende gamer nog niet zo veel aan.

 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Eindoordeel van Patrick Meurs

Het Nederlandse KeokeN zet met Deliver Us The Moon: Fortuna een prima galactische exploration game met verrassend leuke gameplay-elementen neer, maar lijkt achteraf gezien wel in tijdnood te hebben gezeten. De aanvankelijk episodische game is na wat vertraging alsnog in één geheel uitgegeven, als kan niemand om het feit heen dat het einde momenteel nog ontbreekt. Op de (in mijn mening) onnodige QTE’s, de vermagerde inhoud en de onvermijdelijke framedrops na, is Deliver Us The Moon: Fortuna een geslaagd Kickstarter-project, al raad ik iedereen aan om goed te overwegen of je nu al het volle pond wil betalen voor een game zonder voldoening gevend einde.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Deliver Us The Moon: Fortuna

Series

-

Uitgever

Reviewscore

-

Platforms

Pc

Releasedatum

29 september 2018

Ontwikkelaar

KeokeN Interactive

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord