Indieaan: RIVE

Geplaatst: 6 november 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over RIVE.

Een 2D-shooter/platformer met robot-hacking-skills, dat is precies wat RIVE is. Een tamelijk oud concept in een vernuftig nieuw jasje gestoken. Two Tribes is bekend geworden met de hitgame Toki Tori, welke ook een 2D-platformer was. Met Toki Tori hebben ze een basis kunnen vestigen om zo uiteindelijk met RIVE op de proppen te kunnen komen. RIVE draait dan ook op dezelfde engine als Toki Tori 2 en waarschijnlijk zullen de echte fans van Toki Tori een aantal dingen kunnen herkennen in RIVE, zoals een lavastroom waarvoor je moet vluchten of gewoon het gevoel van de game.

In de game hebben de developers verschillende elementen van andere games gecombineerd. Zo kan jouw spinachtige robot zijn wapen 360 graden roteren als in Geometry Wars Galaxies en zal je andere robots moeten hacken om verder te kunnen komen, denk aan Watch_Dogs. Door deze leuke elementen te combineren zijn de developers er zeker in geslaagd een vermakelijke game te maken. En vergeet niet een zeer uitdagende game, want denk maar niet dat je alles voor niks krijgt. Werken moet je, en hard ook. Tijdens het spelen van de demo heb ik er een aantal keer over moeten doen om het level uit te spelen. In het begin lijkt het gemoedelijk en simpel, maar dit verandert al snel zodra er in één keer vijftien bots op je afkomen. Dan slaat de paniek in en spring en schiet je in het rond. Wat opzwepende muziek erbij, wat grafische effecten en een vleugje chaos voilá, een arcade-shooter is geboren.

Wat het uiteindelijke doel is, naast overleven, wordt nog niet duidelijk uit de demo. Maar na een gesprek met één van de developers, moet er een verhaal in de game komen die passend is voor een game als deze. Wat het verhaal gaat worden, mag ik nog niet weten, maar hij belooft iets moois. In theorie willen zo min mogelijk tekst en interruptie. Een lastige taak als je het mij vraagt, maar in Toki Tori 2 waren ze er ook in geslaagd, en dat zonder enige tekst te gebruiken. De game is nog vol in ontwikkeling. Wanneer deze game uitkomt, valt er veel van te verwachten, dus als je mijn advies wilt, moet je zeker deze game volgen.

Zoals de planning nu staat, moet de game uitkomen in het eerste kwartaal van 2015 voor Steam, PlayStation 4, Xbox One en de Wii U, dus bijna niemand hoeft deze leuke game te missen.

Lees meer