Indieaan: Shattered Worlds

Geplaatst: 8 oktober 2014 12:00
Aangepast: 25 augustus 2019 13:18

De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Shattered Worlds.

Real Time Strategy en een cardgame, de makers van Shattered Worlds hebben geprobeerd hier een juiste combinatie van te maken. Op zich niet de lastigste opgave, maar zeker wel eentje om goed bij na te denken. Maar dat is ook juist wat de developers hebben gedaan. Dit is zeker niet de eerste cardgame die gedigitaliseerd wordt, denk aan Pokémon of Magic: The Gathering. Ik heb het weleens eerder gezien dat developers een cardgame opleuken met wat grafische elementen zoals vuurballen die daadwerkelijk een vijandelijke kaart bereiken, maar dat is te makkelijk. Dus ga je andere elementen zoeken om op een originele manier een cardgame te combineren met een strategygame.

Het uiteindelijke product is nog niet gereed en de bètatesting moet nog komen, maar de basisgame staat al en staat als een huis. Elke speler heeft een eigen deck van 30 kaarten en krijgt een aantal resources om mee te bewegen, units mee te plaatsen of voor upgrades. Deze resources lopen elke ronde op van één tot maximaal tien resources. Elke kaart heeft een vooraf bepaald aantal resources nodig, speel je dus een kaart van vier resources, houd je nog maar zes resources over om overige zetten uit te voeren, units te plaatsen of upgrades te gebruiken. Is jouw hele deck weggespeeld, dan verlies je de game. Klinkt tot nu toe simpel genoeg en verrassend veel als een normale cardgame, maar daar komt het extra element bij kijken. Je krijgt resources om units te plaatsen en te bewegen, maar dan moeten ze wel ergens op bewegen natuurlijk. Daar komt de map bij kijken. Elke kaart die jij speelt uit jouw deck komt terecht op deze map. Hier komt gelijk het tactische aspect om de hoek kijken. Voordat jij kan aanvallen, moet eerst de kaart binnen de range vallen en in de richting draaien in welke hij moet aanvallen. Bewegen kost resources, maar aanvallen is 'gratis'. Gratis is altijd goed, dus benut elke aanval.

Zoals gezegd komt de bètatesting eraan en er zijn plannen om vier decks te gaan gebruiken om mee te testen. Dit is al aardig wat, maar de developer belooft nog meer. Hoeveel het er uiteindelijk gaan worden, moet nog blijken. Er staat wel op de planning dat gamers hun eigen decks kunnen maken met de deckbuilder binnen de cardpool. Bovendien is de game natuurlijk ingesteld als multiplayergame, maar er komt ook een singleplayermodus met een campaign bij. De game staat voor nu in de planning voor alle pc-platformen (Windows, Mac, Linux) via Steam, maar aan de layout van de game te zien zou deze uitermate geschikt kunnen zijn voor smartphones en tablets. Shattered Worlds was te bewonderen op INDIGO 2014 en zal dit weekend ook op Firstlook 2014 te zien zijn.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Shattered Worlds

Series

-

Uitgever

Black Zeppelin Studio

Reviewscore

-

Platforms

Pc

Releasewindow

NNB

Ontwikkelaar

Black Zeppelin Studio

Gameliner Awards

-