Indieaan: The Fall

Geplaatst: 14 januari 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over The Fall.

Hoewel de game al even op de markt is, vond ik het nodig om deze even uit te lichten en te voorzien van een kort artikel. In The Fall stap je als het ware in de huid van ARID, de kunstmatige intelligentie die zich huist in een high-tech gevechtspak. In feite is het pak dus slim en bepaalt ook het grootste deel van de game. In het pak zit nog een 'piloot' welke eigenlijk het pak zou moeten besturen. Maar in het begin van de game komt het pak, en daarbij ook de piloot, dankzij een crash terecht op een onbekende planeet. Door de crash is de piloot bewusteloos geraakt en is met geen mogelijkheid tot bewustzijn te brengen. ARID neemt daar het pak over en bestuurt deze om de piloot veilig te onderhouden. En met geen idee hoe je daar terecht komt en waarom je er bent, ga je op pad om daar achter te komen. De trailer hieronder geeft een indruk van de game.

Eigenlijk wil ik niet te veel verklappen over de game, want zelf ervaren lukt het best in The Fall. Het spel heeft een grimmig uiterlijk, veel donkere plekken met rare wezens en af en toe kom je een andere piloot tegen die hetzelfde lot is ondergaan. Alleen of deze allemaal even levend zijn, is nog maar de vraag. Het feit dat ARID kunstmatige intelligentie is, betekent natuurlijk dat er bepaalde regels gelden. Regels en voorwaarden die ARID moet volgen, omdat dit simpelweg in haar geschreven code staat. Dankzij deze code is het vaak niet mogelijk bepaalde eigenschappen van het pak te gebruiken, deze werken alleen door een override van een hoge pief of als het kan voorkomen dat de piloot in gevaar komt. Dus af en toe als de situatie zich voordoet, zal ARID de functies van het pak activeren om ervoor te zorgen dat je niet in gevaar komt. Door de hele game is het dus de bedoeling om situaties op te zoeken die het pak meer functionaliteit kunnen geven.

De game is in concept en uitvoering heel geslaagd, maar helaas liet de voice-acting te wensen over. Uiteraard is ARID een computer, dus zou het vreemd zijn als die niet zonder gerobotiseerde stem zou communiceren, maar helaas is er weinig rekening mee gehouden. Wel is het zo dat elk dialoog gesproken wordt in de game, dus daar een grote plus voor. Daar kan je alleen het verschil in budget merken met een indiegame en een game van een grote ontwikkelaar, maar kijk je puur naar gameplay, dan is er niks aan de hand. Hoewel de game op de pc speelbaar is met toetsenbord en muis, prefereer ikzelf om een controller te gebruiken. Mijn Xbox 360-controller wordt direct ondersteund door de game en geeft geen rare situaties die de besturing soms heeft met een muis. In de side-scrolling schooter is het namelijk de bedoeling door middel van de muis rond te kijken en eventueel te schieten, maar bepaalt ook te allen tijde de richting van het personage. Als je naar voren wilt lopen, is het wel handig ook echt naar voren te kijken.

Al met al is deze game een regelrechte aanrader voor mensen die een verhaal zoeken in een game met wat 'out-of-the-box'-puzzels die je ertoe dwingen wat anders te denken. Deze manier van gameplay zuigt je als gamer in de game en houdt je meteen vast. Hoewel het soms wat lastig kan zijn om je weg te vinden, kan je door middel van rondsnuffelen de nodige hints vinden om verder te komen. De voice-acting is wat vreemd, maar zal niet afleiden van de game. Een heel grote aanrader voor deze game is echt een controller, speelt net even wat lekkerder weg.

Lees meer
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.