Opinion: Multiplayer anno 2012

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Multiplayermodi worden nog amper gespeeld, iedereen sluit zichzelf op in een donker hok en speelt uitsluitend singleplayer games, zonder headset. No way natuurlijk, multiplayer games zijn heter dan ooit. Als een bepaalde vorm van entertainment populairder wordt, dan volgen daar vaak nieuwe ontwikkelingen op en zo ook op multiplayer game gebied.

Graag zou ik het hebben over het principe van tegen elkaar spelen op verschillende tijden. Dat klinkt misschien raar, maar is al meerdere keren in games toegepast. Zo kende Forza Motorsport 4 onlangs de rivalenmodus en is SSX praktisch gebouwd rondom dit principe. Daarom neem ik SSX graag als voorbeeld, en natuurlijk ook omdat ik van deze game houd, maar dat terzijde.

In SSX is er sprake van een tweetal modi die in mijn ogen onder dit principe vallen. De eerste wordt Explore genoemd. Hierin dient de speler op een afdaling naar keuze een score neer te zetten. Het is mogelijk om een drietal voorgeprogrammeerde scores te verslaan, maar het wordt pas echt leuk als hier wat scores van vrienden aan worden toegevoegd. Iedere speler met enige skills heeft de AI namelijk zo achter zich gelaten, maar met de scores van vrienden van ongeveer hetzelfde niveau zal de speler het aanzienlijk moeilijker hebben. Na het verslaan van zo'n vriendenscore krijgt diegene dit meteen te zien als deze SSX begint te spelen en bovendien verdient de overwinnaar hier in-game credits mee. In het andere geval, als de speler de score niet weet te verbeteren, verdient de vriend met de hogere score credits voor iedere gefaalde poging van de 'challenger'. Dit is een leuk principe dat bovendien oneindig lijkt.

Naast de Explore modus kent SSX de Global Events modus. Hier kan de speler deelnemen aan verschillende toernooien, waar soms entreekosten aan verbonden zijn, om zo een aanzienlijk aantal credits te verdienen. De tijden dat de toernooien lopen variëren van uren tot weken en iedereen kan die tijd gebruiken om een score neer te zetten. De spelers worden uiteindelijk uitbètaald aan de hand van een exponentiële ranking en hebben wellicht honderden anderen verslagen zonder op hetzelfde moment online te zijn. Mochten er een aantal spelers op dezelfde afdaling wel op hetzelfde moment online zijn, dan zien ze elkaar ook gewoon rijden. Hartstikke leuk dus, zonder het gezeik van tegelijk online zijn.

In mijn ogen zet dit de wereld van multiplayer games compleet op zijn kop. Iedereen kan nu dus met iedereen spelen, terwijl de een overdag studeert en de ander juist nachtdienst heeft. Het is ideaal en bovendien erg praktisch. De zeikerds die juist wel op hetzelfde moment online zijn en dan dus tegen elkaar willen spelen kunnen dit ook gewoon naar hartenlust doen, waardoor er niemand van zijn of haar plezier wordt beroofd. Als meer games dit gaan aanbieden en als dit goed blijft werken, dan lijkt dit de volgende grote stap in multiplayer gaming. Ik ben verkocht, wat jij?

Lees meer