Preview: Ace Attorney Investigations Collection - One clue at a time

-

Voor iedereen die geen zin heeft om ellelange studies te volgen om advocaat te worden, brengt Capcom binnenkort weer een lekkere gameuit. De Ace Attorney-serie keert namelijk terug, baby! Tenminste, een remake van twee obscure Nintendo DS-titels dan. Ace Attorney Investigations Collection bevat twee games met de geliefde, doch meest gehate aanklager Miles Edgeworth in de hoofdrol. Weet deze bundel de glorie van weleer te evenaren? Dat is nog maar de vraag, maar wij konden uitvoerig met de game aan de haal. Dit is de uitgebreide Ace Attorney Investigations Collections preview!

Ace Attorney Investigations Collection Review

Twee voor de prijs van één

Ace Attorney Investigations plaatst je in het iets te elegante kloffie van Miles Edgeworth, de welbekende prosecutor uit onder andere Phoenix Wright: Ace Attorney. Hoewel Miles in die andere game al gerenommeerd aanklager is, komt dat nog niet heel duidelijk naar voren in Investigations. Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth hebben we allemaal kunnen spelen op de Nintendo DS in 2010, maar Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor’s Gambit is helaas enkel op de Aziatische markt uitgebracht. Daar komt nu dus verandering in, want zowel Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth als Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor’s Gambit verschijnen gebundeld in de Ace Attorney Investigations Collection.

Deze nieuwe versie is volledig herzien. Toch verliest de game zijn originele charme niet. Je kunt er namelijk gewoon voor kiezen om de originele sprites te behouden voor dat authentieke gevoel. Mocht je toch liever een iets meer moderne look waarderen, dan kan je ook de sprites uitzetten en deze vervangen voor nieuwe character models die wat meer van deze tijd zijn. Verder zijn de verhalen vrij identiek aan het origineel. Dat betekent vijf chapters per game waarin we eerdere avonturen van Miles Edgeworth dienen te ontrafelen, one clue at a time.

Ace Attorney Investigations Collection Review1

More bang for your buck

Hoewel een tweedelige collectie met slechts vijf chapters per stuk nogal karig klinkt, is dat in de praktijk totaal niet het geval. Natuurlijk dienen de eerste hoofdstukken vooral ter introductie, maar naarmate je verder komt in de game, worden de hoofdstukken langer en langer. Daarnaast neemt het drama ook nog eens flink toe, waardoor je compleet in de avonturen van Miles wordt gezogen. Wij mochten voor deze preview bijna een maand eerder van start met de remaster, maar zelfs binnen deze tijdspanne merkten we dat we naarmate de publicatiedatum in zicht kwam, er steeds meer gepusht moest worden om alles uit de beschikbare content te halen. Ace Attorney Investigations Collection is een trouwe remaster. Mocht je dus de originele games hebben gespeeld, dan weet je wat je wat je te wachten staat. Toch is er dus ruimte voor nieuwe onderdelen. Het is niet veel, maar dat wat er is zijn leuke toevoegingen. Denk hierbij aan de eerdergenoemde sprites versus nieuwe graphics, maar ook een complete galerij waarin je middels afbeeldingen het verhaal kunt herbeleven.

Wij hebben Ace Attorney Investigations Collections gespeeld op de PlayStation 5. Of dat de juiste match is, ben ik nog niet helemaal over uit. Natuurlijk zijn de games gewoon erg leuk om te spelen, maar dat het niet on-the-go kan op een dergelijk device, is ergens wel jammer. Dit soort games lenen zich namelijk uitstekend om gespeeld te worden op bijvoorbeeld een Nintendo Switch. Mede doordat alle hoofdstukken in meerdere subchapters zijn opgeknipt, waardoor je de game na zo’n vijftien minuutjes makkelijk kunt wegleggen, om vervolgens in de volgende trein- of autorit op te pakken. Dat kan dus helaas niet met een PlayStation of Xbox. Dat is echter een keuze die je maakt. Ace Attorney Investigations Collection komt namelijk te verschijnen voor de PlayStation, Xbox, pc en Nintendo Switch. Mocht je dit soort games dus liever (net als wij) oppakken op een handheld, dan kan dat gewoon mits je de juiste hardware bezit!

Ace Attorney Investigations Collection Review2

Voorlopig Oordeel van Rudy Wijnberg

De Ace Attorney Investigations Collection lijkt voor de fan absoluut geen slechte aanschaf te worden. De twee games, bestaande uit Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth en Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor’s Gambit zijn flink van formaat en serveren je twee uitstekende avonturen. Daarnaast vinden we het tof dat eindelijk het tweede deel uit de serie in het Westen beschikbaar komt. Deze was namelijk tot dusver enkel beschikbaar op de Aziatische markt. Het is een trouwe remaster, maar wel met een aantal leuke toevoegingen. Zo kan je ervoor kiezen om met de old school sprites te spelen, of om met een nieuwere grafische stijl te spelen. Ik zou vooralsnog echter niet adviseren om Ace Attorney Investigations Collection op een console zoals de PlayStation 5 of Xbox Series te spelen. Deze games lenen zich namelijk perfect voor een handheld zoals de Nintendo Switch of Steamdeck. Wat de uiteindelijke game ons gaat bieden is helaas nog even afwachten. Ace Attorney Investigations Collection komt namelijk te verschijnen op 6 september 2024.

Ace Attorney Investigations Collection verschijnt op 6 september 2024 voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en Nintendo Switch.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Packshot Ace Attorney Investigations Collection