
Trailer
Aziatische ARPG AI Limit verschijnt in maart
10 januari 2025Ontwikkelaar Sense Games en uitgever CE-Asia slaan de handen ineen om een Aziatische ARPG op de markt te lanceren. Maak kennis met Blader Arrisa in AI...
Het Soulslike-genre van FromSoftware heeft wereldwijd een trend in gang gezet, waarbij ontwikkelaars hun eigen draai proberen te geven aan de uitdagende combat, diepe lore en meeslepende exploratie. AI Limit, een nieuwe titel van Chinese bodem, betreedt deze arena met gedurfde ideeën. Deze demo biedt een voorproefje van een game die bekende Soulslike mechanics mixt met frisse concepten. Een echte Chinese Soulslike dus, maar is de game dan ook van Chinese kwaliteit?
In AI Limit speel je als Arrisa, een Blader met geheugenverlies die ontwaakt in een riool. Haar missie? Het herstellen van Branches, de Bonfires in deze game, en het terugkrijgen van haar herinneringen. Het verhaal lijkt momenteel niet baanbrekend, maar het vormt een solide basis voor een uitdagend avontuur vol mysterie. Het maakt je wel nieuwsgierig naar wie Arrisa nu werkelijk is en welke rol de andere personages spelen waar je hier en daar over leest of hoort. Het ontbreken van een character creator of de mogelijkheid om een class te kiezen houdt het verder erg simpel.
In plaats van een class kies je na het herstellen van je eerste Branch een startwapen. De opties zijn een standaard long sword, een paar dual blades en een krachtig tweehands greatsword. In de demo vond ik ook een speciaal ander wapen, dat zorgt voor variatie in speelstijlen. Met elk wapen kun je een lichte, zware, charge en speciale aanval doen, waardoor je genoeg ruimte hebt om te experimenteren. Dit systeem zorgt ervoor dat de combat dynamisch aanvoelt. Ik ben erg benieuwd naar of er nog meer wapentypes beschikbaar zijn dan alleen deze drie of dat er alleen variaties op deze drie wapens te vinden zullen zijn.
AI Limit laat het traditionele stamina-systeem achterwege en introduceert in plaats daarvan de Sync-balk. Deze innovatieve mechanic koppelt je prestaties aan je vermogen om de balk gevuld te houden. Schade toebrengen met je normale aanvallen vult de balk, wat invloed heeft op hoeveel schade je zelf doet. Is de balk onder de 20%, dan doe je minder schade en wanneer de balk meer dan 70% vol is, doe je meer schade. Word je geraakt of gebruik je verdedigende moves zoals blokkeren of pareren, of gebruik je één van je speciale aanvallen, dan loopt de balk weer leeg. Het resultaat is een combat loop die precisie en agressie aanmoedigt, terwijl fouten worden afgestraft. Het is een interessante afwijking van de Soulslike-normen die een extra strategische laag toevoegt.
Defensief spelen krijgt een extra interessante twist, doordat je moet kiezen tussen een block of een parry voor Arrisa’s linkerarm. Dit dwingt je dus om kritisch na te denken over welke aanpak bij elke confrontatie het beste is. De variatie aan vijanden in de demo benadrukt het potentieel van deze mechanics. Voor de vijanden met grote wapens kun je bijvoorbeeld beter de parry gebruiken, terwijl je voor de vijanden met range-aanvallen beter je schild kunt gebruiken. De eindbaas aan het einde van de demo laat prachtig zien hoe een goed uitgedachte eindbaas van het eerste gebied eruitziet. Hij is niet overdreven moeilijk, maar de verschillende mechanics van de eindbaas zetten je aan om toe te passen wat je hebt geleerd, wat zorgt voor een bevredigende afsluiting.
De setting van de demo in een riool is functioneel, maar niet heel inspirerend of sfeervol. Hoewel de ontwikkelaars lof verdienen voor het creëren van een samenhangende omgeving, maken de grijze en grauwe visuals het lastig om de fijnere details te waarderen. De game is visueel over het algemeen best in orde, al zien de grijze omgevingen er een beetje uit alsof er niet al te veel tijd en liefde in is gestoken. Deze keuze kan een bewuste sfeerzetter zijn, maar het roept de vraag op wat andere gebieden in de game te bieden hebben. Hopelijk laten latere secties meer levendige of fantasierijke landschappen zien om de eentonigheid te doorbreken.
Daarnaast zijn er een paar technische problemen om mee te dealen. De camerabesturing is af en toe een pijnpunt, vooral wanneer je de enemy lock-on functie gebruikt. Het lock-on systeem heeft moeite met vijanden die de lucht in springen of te dichtbij komen, wat soms frustrerende momenten oplevert. De lichte frame drops tijdens sommige drukke gevechten waren over het algemeen niet heel storend, maar wel merkbaar. Hoewel dit kleine problemen zijn in het grotere geheel, hoop ik dat de ontwikkelaars dit voor in de volledige release recht kunnen trekken.
De demo van AI Limit onthult een Soulslike met een unieke twist, waarbij bekende elementen worden gecombineerd met nieuwe ideeën zoals de Sync-balk. De variatie in wapens, enemy design en strategische diepgang bieden veel potentie. Toch laten de inspiratieloze visuals en technische haperingen ruimte voor verbetering. Als de ontwikkelaars deze aspecten weten te verfijnen en meer diverse omgevingen leveren, kan AI Limit een plek veroveren in de overvolle Soulslike-markt. Voor nu is het een titel om in de gaten te houden voor fans van het genre die op zoek zijn naar iets fris dat toch vertrouwd aanvoelt.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Sense Games
Uitgever:
CE-Asia
Release:
27 maart 2025
Reviewscore:
-
Platforms: