![Assassin's Creed Shadows bevat volop new-gen pc-features](https://gameliner.nl/res/images/content/413x233/1739380871-content-49997_1.png.webp)
Trailer
Assassin's Creed Shadows bevat volop new-gen pc-features
12 februari 2025Mocht je een bakbeest van een pc in huis hebben, dan heb je geluk. Assassin's Creed Shadows is geoptimaliseerd voor sterke hardware met speciale features.
Binnenkort stapt Assassin's Creed Shadows uit de schaduw om zich aan de hele wereld te tonen. Dan is het tijd om aan de slag te gaan met dit nieuwe avontuur van Ubisoft. Dat Assassin's Creed Shadows al een aantal keer is uitgesteld om de puntjes op de i te zetten mag de pret niet drukken. In de afgelopen jaren is er veel kritiek geuit op de franchise en met name het gemis van de stealth gameplay zoals we die kennen uit de vroegere delen wordt door de fans behoorlijk gemist. Ubisoft belooft dat type gameplay in Assassin's Creed Shadows weer helemaal terug te brengen. Ik mocht tijdens een ruim vier uur durende gameplaysessie alvast aan den lijve ondervinden of Ubisoft deze belofte inderdaad waar lijkt te maken. Je leest er alles over in deze preview.
Ik mocht dus alvast aan de slag met de volledige versie van de game. Althans, ik moest mij beperken tot de proloog en de regio waar jij je eerste voetstappen op Japanse middeleeuwse bodem zet: Harima. Inhoudelijk zal ik in deze preview niets prijsgeven over de proloog. Het biedt de opmaat naar het verhaal en laat je kennismaken met de protagonisten. Ja, want mocht het je ontgaan zijn: ook Assassin's Creed Shadows geeft je twee smaken. Dit hebben we al eens eerder voorbij zien komen in Assassin's Creed Odyssey, maar waar Kassandra en Alexios afgezien van hun voice acting en sekse vrijwel identiek waren, zijn de hoofdrolspelers in Assassin's Creed Shadows dat zeker niet. Je hebt de keuze uit de grote sterke Yasuke of de kleinere en meer wendbare Naoe. Niet alleen zien ze er beide anders uit, ze hebben ook ieder hun eigen achtergrond en verhaal. Dit maakt de keuze al een stuk interessanter dan toen we deze voorgeschoteld kregen in Assassin's Creed Odyssey.
Bovendien hebben ze ook hun eigen manier van spelen. Als je meer houdt van rechttoe rechtaan combat, dan is Yasuke een uitstekende keuze. Voor de liefhebbers van de stealthy aanpak is Naoe de aangewezen vrouw. Uiteindelijk maakt de keuze die je maakt niet eens zoveel uit. Je kunt namelijk op elk moment in de game ervoor kiezen om van protagonist te wisselen. Heb je even geen zin meer om stealth te spelen? Dan schakel je gewoon over naar Yasuke. Genoeg van de bulldozer aanpak van de beste man? Dan kies je weer voor Naoe. Het ziet ernaar uit dat je de game dus volledig kunt doorspelen op de manier die jij het liefst hebt en kunt tussendoor overschakelen als je even zin hebt in iets anders. Het verschil tussen de personages is in ieder geval in Assassin's Creed Shadows duidelijk merkbaar, want ze hebben ieder hun eigen aanvallen, manier van bewegen en special moves die ze kunnen gebruiken. In dat opzicht is dat dus een enorm verschil met hoe Ubisoft het heeft aangepakt bij Assassin's Creed Odyssey, waar de protagonisten eigenlijk over dezelfde skillset beschikten.
Zoals gezegd kun je dus kiezen tussen twee compleet verschillende stijlen en dat is goed merkbaar. Ik heb tijdens mijn sessie uiteraard geprobeerd om met Yasuke stealth te spelen en met Naoe de direct combat op te zoeken, maar dat is geen goed idee gebleken. Yasuke is te log en lomp om goede stealth moves mee te kunnen uitvoeren of om mensen vanaf daken te bespringen. Hij moet het juist hebben van zijn fysiek en kracht. Naoe daarentegen is niet zo sterk. Als je de basisaanval van haar uitvoert op een vijand, dan doet dat bij lange na niet zoveel schade als wanneer je de basisaanval van Yasuke inzet. Haar kracht ligt dus inderdaad echt in de stealth. Dat is de manier om effectief van haar skills gebruik te maken. Als je de personages andersom gebruikt is het een stuk lastiger om te overleven. Het is een verfrissende manier om Assassin's Creed te spelen, juist doordat je tussentijds kunt wijzigen. Het wisselen van personages gaat via het menu, maar er zijn ook vaste momenten waarop de game je vraagt met wie je vanaf dat punt verder wil spelen.
In de preview leek Assassin's Creed Shadows wel weer veel op eerdere delen, afgezien van het feit dat het zich in het Middeleeuwse Japan afspeelt. De provincie Harima die ik naar eigen wens en inzicht mocht doorkruisen zag er aantrekkelijk en interessant uit en doet inderdaad aan alsof je je in het Japan van de Middeleeuwen begeeft. Daarbij moet ik wel aangeven dat ik de game via een stream heb mogen spelen. Daardoor was de grafische kwaliteit wat minder dan deze uiteindelijk op je beeldscherm zal verschijnen. In plaats van de game in 4K te spelen, deed ik dat in 1080p. Het is dus nog wat lastig om in deze preview een oordeel te gaan vellen over de grafische pracht van de game, dus dat moeten we toch echt nog even bewaren voor de uiteindelijke review in maart van dit jaar. Het voordeel is wel dat Assassin's Creed Shadows volledig is ontwikkeld voor de huidige generatie consoles en dat betekent dat ze in dat opzicht dus geen concessies hebben hoeven doen. Ik verwacht dus dat de game er uiteindelijk prachtig uit komt te zien.
Zover ik in de vier uur durende preview kan zien is dat Assassin's Creed Shadows in grote lijnen wel weer dezelfde paden bewandelt als dat we eerder deden in de recentere Assassin's Creed delen. Tuurlijk, de setting is compleet anders en je hebt nu de keuze om een plan van aanpak te kiezen tussen stealth of combat, maar ik kreeg nergens hetzelfde gevoel als dat ik had tijdens de trilogie van vroeger. In veel opzichten lijkt het nog steeds alsof je Assassin's Creed Origins, Assassin's Creed Valhalla of Assassin's Creed Odyssey aan het spelen bent. dat hoeft natuurlijk niet een slecht iets te zijn, maar toen enkele jaren geleden werd aangekondigd dat Assassin's Creed Shadows - of destijds Assassin's Creed: Codename Red - weer meer terugging naar de basis had ik er wel meer van verwacht vanuit dat perspectief. Het voelt nog altijd aan als dezelfde weg die een hele tijd geleden is ingeslagen. Ik heb mij overigens prima vermaakt met delen als Origins, Odyssey en Valhalla, maar toch vond ik het jammer. De NPC's in de game doen ook denken aan de vorige delen in de zin dat zij enigszins op dezelfde manieren reageren. Soms werd ik heel snel ontdekt, maar er zijn ook momenten geweest dat ik vlak voor iemands neus langsliep en toch niet gespot werd.
Het gedeelte dat ik heb gespeeld zag er verder wel gewoon ontzettend tof uit. Er wordt veel gewerkt aan het ontwikkelen van de band met personages en de verhaallijnen zodat er echt emersie wordt gecreëerd. Ze willen je graag aan het verhaal binden en bij mij lukte dat zeker. De wereld van het Middeleeuwse Japan dat Assassin's Creed ons gaat bieden voelde - ook al begaf ik mij slechts in één provincie - wel weer grotesk aan. Minpunten van de meer recente games zijn dat deze echt wel te groot zijn en ik vermoed dat deze Japanse variant ook naadloos in dat rijtje gaat passen. Ook gebeurde er her en der nog wel iets raars met personages die zweefden en dat soort ongein. Niks game brekends, maar wel van die dingen waar je niet aan kunt ontkomen bij zo'n grote game. Iets wat ik overigens zelf nog niet ben tegengekomen in de preview, maar waar ik op werd gewezen met de screenshots die ik kreeg doorgestuurd, is dat je in Assassin's Creed Shadows hideouts kunt beheren. Je kunt deze uitbreiden, upgraden en voorzien van nieuwe gebouwen om ze zo te laten groeien. Om dit te kunnen doen moet je de nodige grondstoffen verzamelen en daarmee breng je je hideout weer naar een hoger niveau. Zoals gezegd heb ik dit niet uitgeprobeerd binnen mijn speelsessie, maar het doet mij sterk denken aan de manier waarop je dit kon doen in Assassin's Creed Valhalla.
Hoewel een vier uur durende speelsessie met een game natuurlijk best een lange tijd is, had ik het gevoel dat ik nog lang niet alles had gezien of ontdekt. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ik bijvoorbeeld nog helemaal niet gezien had dat er ook een hideout systeem in de game verwerkt zit. Hoewel je in Assassin's Creed Shadows de keuze hebt tussen combat en stealth weet het toch niet helemaal die magie te brengen die ik van de eerste delen van de franchise gewend ben. Dit kan natuurlijk komen door het feit dat ik slechts een klein deel van de game heb gespeeld. Over de grafische pracht kan ik helaas nog weinig zeggen aangezien de preview in 1080p werd gespeeld. Hoewel ik dus een aardige indruk heb gekregen van de game, moeten we toch echt nog even wachten tot eind maart om er een goed oordeel over te kunnen vellen. De previewsessie smaakt in ieder geval zeker naar meer dankzij de interessante setting, boeiende personages en de sfeer van het Middeleeuwse Japan dat Ubisoft heeft neergezet.
Assassin's Creed Shadows verschijnt op 20 maart 2025 voor pc, Xbox Series en PlayStation 5. Wil je meer informatie? Lees dan ons speciale artikel over Assassin's Creed Shadows.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Release:
20 maart 2025
Reviewscore:
-
Platforms:
Trailer
Mocht je een bakbeest van een pc in huis hebben, dan heb je geluk. Assassin's Creed Shadows is geoptimaliseerd voor sterke hardware met speciale features.
Nieuws
De bestandsgrootte van Assassin's Creed Shadows is bekend. De game kost je behoorlijk wat GB's aan schijfruimte en is de grootste uit de serie tot nu toe.
Leak
Er is een art book gelekt van Assassin's Creed Shadows op een Hentai site. Wil je geen voorkennis over de game, kun je dit soort sites dus beter mijden.
Nieuws
Ubisoft heeft alvast de eerste informatie vrijgegeven over de eerste uitbreiding van Assassin's Creed Shadows. De uitbreiding gaat Claws of Awaji heten.