Gameliner logo 20 jaar

Preview: Battlefield 6 - Een herkenbare terugkeer naar vorm

-

Als we het hebben over militaire first-person shooters, dan komen er vast een aantal namen in je op. Ready or Not biedt het SWAT-geweld, terwijl Rainbow Six Siege voor competitieve gunplay zorgt en Hell Let Loose de indie-scene representeert. Tijdens de zevende en achtste generatie consoles waren er echter twee grootmachten die dit veld domineerde: Call of Duty en Battlefield. Activisions FPS-reeks is een schim van wat het ooit was, maar bleef bizar populair, dankzij een aantal slim getimede reboots en het succesvol achterna jagen van de battle royale trend. Hetzelfde kan niet gezegd worden over Battlefield. Nee, EA en DICE hadden het niet makkelijk en de desastreuze release van Battlefield 2042 leek ervoor te zorgen dat deze franchise Call of Duty nooit meer ging inhalen. Tot nu toe dan. Call of Duty krijgt de laatste jaren steeds meer kritiek over zich heen. Van bizarre skins tot het gehaast uitbrengen van content - menig FPS-fan is een beetje CoD moe. EA heeft de interesse weten te prikkelen met de Battlefield 6 bèta, maar weten ze ook daadwerkelijk te leveren? Ik dook de Early Access in en heb behoorlijk wat early intel om te rapporteren.

Boots back on the ground

Battlefield 6 dient als een terugkeer naar de basis van de geliefde franchise. Als je net zoals ik opgroeide met Battlefield 2 op de pc, en Battlefield 3/4 op de console, dan ga je veel waarderen in het 'zesde' deel van de serie. De zogenaamde Specialists zijn afwezig en spelers krijgen weer de keuze uit de klassieke vier classes: Assault, Support, Recon en Engineer. Terwijl je een nostalgisch potje Conquest opstart, zie je dat de gameplay-loop weer veel wegheeft van de oudere BF-games. De Assault-mensen stormen de gebouwen in met hun shotguns, terwijl de Support-spelers voor genoeg ammunitie zorgen. Recon houdt de boel goed in de gaten en de Engineer zijn broodnodig wanneer vijandelijke voertuigen het strijdtoneel betreden. Je moet op elkaar rekenen en het 'squad'-gevoel zit er dan ook weer goed in bij Battlefield 6. De tanks, helikopters en straaljagers dragen bij aan een enorm chaotische bedoening - ook iets waar de franchise bekend om staat. De grafische presentatie is gelikt en de verwoestende elementen geven het een realistische, maar ook bombastische feel.

De gunplay heeft genoeg kick om het semi-realistisch te noemen. Je kan niet zomaar iemand aan de andere kant van Egypte weglaseren; discipline en wennen aan je wapentuig zijn noodzakelijke onderdelen van de combat-loop. De wapens hebben daadwerkelijke impact en zijn dus minder arcade-achtige als een Call of Duty. Kijk, van hyperrealisme is geen sprake, maar de gunplay steekt goed in elkaar - zeker als je net even in het midden wilt zitten qua gevoel. Daarnaast kun je wederom je eigen load-out aanmaken; al is dit natuurlijk wel afhankelijk van de class/gamemodus die je speelt. Het voelt qua progressie in ieder geval fijn om zelfs te kiezen welk specifiek geweer je oppakt om mee te velde te trekken - je krijgt zo de kans om je multiplayer-avonturen een persoonlijk randje te geven. De eerste indruk is in ieder geval positief, maar verwacht geen revolutionaire Battlefield-ervaring. Het is duidelijk dat EA met Battlefield 6 zo min mogelijk fouten wil maken. Het is daarom op het eerste gezicht een vertrouwde, maar al dan niet veilige entree binnen de shooter-reeks.

Battlefield 6 beta preview

Het gevecht voor vertrouwen

De bèta laat vooral zien dat de basis goed staat, maar ik blijf wel vragen overhouden na mijn speelsessies. Ik heb de bèta gespeeld op de Xbox Series X en ik vraag me af hoe sterk geoptimaliseerd Battlefield 6 is op launch. Het eerste wat ik namelijk deed, was de performance mode aanslingeren. Zeker in een multiplayer-shooter klonk een 120fps-framerate als muziek in de oren, maar de realiteit steekt iets anders in elkaar. Zeker als je de grootschaligere multiplayermodi speelt, dan zit je vaker rond de 90fps. Nu is dat verre van een ramp, maar iets meer stabiliteit zou hierin gewenst zijn - zelfs als dat zou betekenen dat het plafond lager komt te liggen. Verder zijn hier en daar visuele glitches te vinden, maar gezien het gaat om een bèta, geven we Battlefield Studios hier uiteraard het voordeel van de twijfel.

Iets waar ik minder zeker over ben, is de balans van alle wapens, gadgets en voertuigen op launch. Een uitermate lastige klus, maar eentje die wel geklaard moet worden. Anders loop je het risico dat de gehele multiplayer-ervaring simpelweg gaat draaien om de meta en de beginnende spelers die in de meatgrinder worden gestouwd. Ik ben nooit voorstander geweest van het feit dat ervaren spelers met honderden uren toegang krijgen tot nieuwe wapens, attachments, enzovoorts - maar ik ga niet op de tenen van de trouwe Battlefield-fans staan door te zeggen dat ze niet in de game thuishoren. Het is daarom alleen wel noodzakelijk dat iedereen toegang heeft tot een basis waar mee te werken val; dus niet dat je elk duel kansloos verliest tegen BF_Expert69 en zijn NVO-228E met duizend toeters en bellen.

En als we het dan toch hebben over gewenste onderdelen in een Battlefield-game: waar is de Server Browser? De gehele aankleding van de menu's in Battlefield 6 zijn onnodig ingewikkeld en onoverzichtelijk. Ik hoef niet per se een Netflix-kloon te zien, waarbij allerlei soorten aanbevelingen op je worden afgevuurd. Ik wil gewoon lekker snel kunnen spelen. Niks meer, niks minder. Verder zijn het vooral kinderziektes die ik wel anders zou willen zien. Kenbaar maken dat er een sniper aan de andere kant van de berg staat? Natuurlijk, klinkt logisch. Maar nu lijkt het wel alsof elke sniper een militaire zaklamp op z'n vizier heeft geschroefd. Daarnaast kan ik gaan jammeren over de generieke iconen van de classes, hoe de spawns soms buitengewoon oneerlijk zijn en dat er maar een handjevol maps beschikbaar zijn in de bèta. Maar weet je; het feit dat ik genoeg geef om over dit soort details te zaniken, wil zeggen dat ik hooked ben. Ik blik stiekem al vooruit naar oktober, want ik heb voor het eerst sinds heel wat jaartjes gewoon echt zin om in een Battlefield-game te duiken.

Battlefield 6 preview beta indruk

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Battlefield 6 blaast me nog niet omver, maar het doet al iets heel belangrijks voor de franchise: de fundamentele onderdelen staan weer stevig in de soldatenschoenen. Na de controversiële Battlefield V en ronduit belabberde launch van Battlefield 2042 doen EA en diens ontwikkelaars er goed aan om het vertrouwen terug te winnen. En hoe doe je dat? Door aan te tonen dat je de essentie van deze geliefde shooter-serie in de smiezen hebt. De gunplay is bevredigend, de keuze om je load-out eigen te maken is volop aanwezig en de classes vervullen wederom hun eigen specifieke taken op het slagveld. Het chaotische plezier is te vinden in Battlefield 6 en nu is het vooral hopen dat deze stijgende lijn doorgezet kan worden naar de volledige release. Ik gun het de Battlefield-fans namelijk van harte dat ze weer mee kunnen doen in de strijd der titanen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Battlefield 6

Ontwikkelaar:

Battlefield Studios

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

10 oktober 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord