Preview: City 20 - Een post-apocalyptische zandbak

-

Op gamescom kreeg ik een wel hele bijzondere game te zien. City 20 is namelijk een sandbox survivalgame waarbij de wereld om je heen zo realistisch mogelijk is. Daarbij heb ik het niet over fotorealistische graphics, maar over het gedrag van NPC's en de rest van je omgeving. Het eerste waar ik aan denk bij zo'n game is, op wat voor manieren kan ik deze game compleet slopen? Ik had helaas alleen een hands-off presentatie, dus ik kon dat zelf niet uitproberen, maar ik voelde de ontwikkelaars wel flink aan de tand over deze mogelijkheden.

City 20 gamescom preview2

Zo veel te doen

City 20 biedt een unieke mix van survival- en sandbox-elementen, waarbij je de rol aanneemt van een inwoner die probeert te overleven in een geannexeerde stad na een nucleaire ramp. Tijdens mijn presentatie op gamescom werd ik meteen aangetrokken door de sombere, verlaten wereld. Het dynamische milieu van de game is haar meest indrukwekkende kenmerk—het is levend en voortdurend in verandering. Bomen groeien in de loop van de tijd, dieren reageren op jouw acties en NPC's volgen complexe routines en reageren op de aanwezigheid van jouw personage op realistische manieren. Elke inwoner van de stad is uniek, met eigen persoonlijkheden, routines en loyaliteiten die extra diepte geven aan interacties. Deze onvoorspelbaarheid maakt elke ontmoeting betekenisvol, aangezien NPC's jouw acties onthouden en reageren op basis van hun gevoelens tegenover jou, of je nu vrienden maakt of grenzen overschrijdt die ze belangrijk vinden.

De vrijheid van keuze in City 20 is verbluffend. Spelers kunnen hun pad bepalen zonder beperkingen—of je nu probeert te overleven door stilletjes je eigen ding te doen, je aan te sluiten bij een van de vele facties in de stad, of het milieu en de samenleving in jouw voordeel te manipuleren. De facties in de game zijn bijzonder interessant, elk met hun eigen ideologieën en interne politiek. Tijdens de presentatie sloot de ontwikkelaar zich aan bij een groep wetenschappers die zich had verschanst in een versterkte school. Als alternatief had hij zich ook kunnen aansluiten bij een meer militaire groep met een ander doel, of gewoon een eenzame overlevende kunnen zijn terwijl hij alle kanten tegen elkaar opzet. In totaal zijn er straks vier verschillende facties in de stad te vinden. Ik raakte erg nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren als ik een chaotisch pad zou kiezen, zoals het aanvallen van belangrijke leiders van facties om de machtsbalans in de stad te verstoren. Hello, evil playthrough!

City 20 gamescom preview1

De Sims, maar dan anders

Het gedrag van de NPC's voegt een extra laag van onvoorspelbaarheid toe die bijna als een levende, ademende wereldsimulatie aanvoelt. Tijdens een gespannen moment zorgde de ontwikkelaar ervoor dat hij in een vechtpartij midden op straat terechtkwam, waar zich steeds meer mensen bij aansloten. Dit was geen gescripte gebeurtenis, maar het resultaat van de complexe NPC-systemen die interactie met elkaar en met de speler hadden. Deze dynamische interacties geven de wereld een organisch gevoel, en elke keuze die je maakt, hoe klein ook, heeft een effect op de stad en haar inwoners.

Ondanks de complexiteit van de systemen draait City 20 opmerkelijk soepel. Zelfs met talloze scripts die de dagelijkse routines van de NPC's, de politiek van de facties en de veranderingen in het milieu beheren, presteerde de game goed zonder grote problemen op de PC-build die ik te zien kreeg. De ontwikkelaars hebben de game geoptimaliseerd tot het punt waarop deze speelbaar is op een Steam Deck, wat veel zegt over de toegankelijkheid en prestaties van de game. Als de uiteindelijke release erin slaagt om de potentie die in deze preview zichtbaar werd te leveren, kan City 20 toch zomaar eens de nieuwe grote hit worden.

City 20 gamescom preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

City 20 lijkt een ambitieuze en diepgaande sandbox survivalervaring te worden, die een verbluffende mate van vrijheid biedt in hoe spelers de onvoorspelbare wereld navigeren. Het dynamische milieu, de complexe interacties met NPC's en de factiepolitiek creëren een stad die levend en voortdurend in ontwikkeling lijkt. Er zijn dus verschillende manieren om de game te spelen en met de grote hoeveelheid vrijheid die de game biedt, zullen er vast spelers zij die op de meest creatieve manieren proberen om de verschillende doelen in de game te behalen. City 20 verschijnt later deze maand in de Early Access, dus ik weet wel wat ik dan ga doen!

Packshot City 20

Untold Games

Untold Games