Preview: Dead or Alive 6

Een van mijn favoriete fightinggames keert binnenkort terug naar de huidige generatie consoles. Dead or Alive staat al jaren bekend als een uitstekende fighter, maar toch kent iedereen de game eigenlijk als die titel met de jiggle physics. Jammer, want DOA is veel meer dan tieten alleen (hoewel ze wel een grote rol spelen). Afgelopen week verscheen er plots een open bèta voor het online gedeelte van Dead or Alive 6 op de PlayStation 4. Natuurlijk ben ik vol in die bèta gedoken om te checken of de game de moeite waard is.

Echt een dieseltje

Het is alweer even geleden dat ik Dead or Alive 5: Last Round heb opgestart. Toch blijft die bepaalde game bij mij hangen als één van de betere titels binnen de franchise. Op het eerste oog lijkt er niet veel veranderd. Het roster wordt gesierd door menig bekende kop en ook het welbekende steen-papier-schaar-systeem is nog intact. De demo gaf toegang tot een vijftal vechters met ieder hun eigen manier van spelen. Zo konden we van start met de behendige Kasumi en Ayane, de razendsnelle en onvoorspelbare Hayabusa, de iets tragere Hayate en de kersverse powerhouse, Diego. Een goede line-up voor een snelle overview van wat te wachten staat. Helaas moest dit wel in een online omgeving aangezien dat het doel van de bèta was. Niet erg, maar wel wennen. De servers waren namelijk gevuld met flink wat nieuwkomers, ragequiters en ervaren strijders.

Iedereen moest even wennen lijkt het, want de game bevat toch wat nieuwe elementen. Zo volgt ook DOA de trend van supers. Het is in dit deel namelijk mogelijk om tijdens het vechten een meter aan te vullen. Deze meter bestaat uit twee delen die in te zetten zijn voor verschillende doeleindes. Zo is het mogelijk om een halve meter op te slokken in ruil voor een Break Hold. Deze move stelt je in staat om op ieder moment de tegenstanders move te parryen om zo zelf in een voordelige positie te staan. Handig voor beginners, maar een door in het oog voor de wat meer ervaren spelers. DOA is namelijk zo’n game waarmee je echt kunt domineren als je een beetje kunt parryen. Vang de tegenstanders klap op en deel zelf een twee keer zo harde klap uit. Vervolgens heb jij weer de overhand en kan je er een lekkere juggle combo achteraan gooien. Die Break Hold zorgt ervoor dat je in ruil voor wat meterpunten altijd maar kunt parryen zonder ook maar het concept van timing te bevatten.

Grafisch flink wat pracht en praal

Dead or Alive heeft altijd wel bekend gestaan om zijn grafische hoogstandjes. De game ziet er echt goed uit, vooral op een jetser van een televisie, en de actie is lekker snel zonder het oog voor detail te verliezen. Eerder had ik het al over de Break Hold, maar er is meer met de meter te doen. Je bent ook bijvoorbeeld in staat om een Fatal Rush uit te voeren. Met een simpele druk op R1 ben je instaat om, afhankelijk van de richting van de linker stick, een bepaalde vernietigende combo uit te voeren. Zo is het mogelijk om de meter in één keer leeg te rammen in ruil voor flink wat damage of is het mogelijk om de combo te verlengen om nog net wat meer schade aan te richten. Deze combo is echter te counteren met een Break Hold wat slim gebruik van de meter noodzakelijk maakt. Het eindigt in ieder geval altijd met een slowdown waarbij kledingstukken aan flarden scheuren en de tegenstander er iets meer gehavend uitziet. Een leuk grafisch detail dat toch net wat meer het gevoel geeft dat je een dynamische fightinggame aan het spelen bent.

Ook de personages zijn uitstekend vormgegeven. Wederom kunnen we kiezen uit flink wat kledingstukken, accessoires en natuurlijk de taal die ze spreken. Nee, helaas was er geen jiggle physic-optie in deze bèta aanwezig, maar Koei Tecmo kennende, komt deze er vast wel in. De enige speelbare arena was overigens de DOA Arena, die redelijk simpel van opzet is. Het verleden heeft echter al uitgewezen dat de levels veelal erg interactief zijn en uit de gamescom-demo kan ik al opmaken dat dat dit keer ook het geval is. Overigens moet ik wel zeggen dat de matchmaking af en toe een beetje shifty is. Je kunt kiezen om enkel te spelen tegen snelle verbindingen, maar dan duurt het echter wel lang eer je aan het spelen bent. Daarbij dropt de verbinding ook nog tijdens het spelen wat een shitload aan lag met zich meebrengt. Dat kan nog wel wat beter dus.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Hoewel de bèta van Dead or Alive 6 niet bijzonder veel om het lijf had, viel aan het eind van het weekend op dat ik er ontzettend veel tijd in heb gestoken. Het bekende steen-papier-schaar-systeem werkt nog altijd goed, maar niet alle toevoegingen zijn even welkom. De Break Hold maakt de game bijvoorbeeld toegankelijk, maar is rammend irritant voor de wat meer ervaren spelers onder ons. Daarbij moet er ook nog gewerkt worden aan de ragequiters, deze leken namelijk geheel consequentie loos te kunnen stoppen op de laatste seconde van de match waardoor ik mijn punten niet kreeg toegewezen. Geef me dan op z’n minst punten voor het winnen! Desalniettemin is Dead or Alive 6 zeker een game om in de gaten te houden. Helaas is de game twee weken verschoven, maar dat mag de pret niet drukken.

Dead or Alive 6 verschijnt op 1 maart voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Packshot Dead or Alive 6

Dead or Alive