Preview: Dead to Rights: Retribution

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Er zijn antwoorden die je liever niet hoort als je een ontwikkelaar vraagt wat er zo bijzonder is aan zijn game. Zo werd Imre Jele, Volatile Games' Project Director van Dead to Rights: Retribution, gevraagd naar de unieke features van deze game. Op dat moment had de beste man zoveel coole elementen uit de hoge hoed kunnen trekken, maar in plaats daarvan haalde hij de cameravoering aan. Zo zou de camera bij shootouts namelijk meekijken over de schouder, terwijl deze bij hand-to-hand combat recht achter het personage plaats nam, om zo een iets beter overzicht te geven bij het uitvoeren van bepaalde combo's. Niet echt een feature waarvoor de handen op elkaar gaan, toch? Als dit het speerpunt van Retribution moet worden, kan ik beter stoppen met het typen van deze preview. Gelukkig biedt de game echter meer dan dat.

Er is meer
Hoewel de eerste Dead to Right games niet meer dan bescheiden succesjes waren, besloot men opnieuw terug te keren naar Grant City. Ook ditmaal kruip je in de huid Jack Slate, die samen met zijn trouwe hond Shadow het gespuis uit de weg ruimt. Struinend door de verschillende levels pomp je vijanden vol met lood en plant je hier en daar een vuist in een gezicht. Ook een combinatie van beide is mogelijk. Zo kun je een vijand de lucht in trappen (inderdaad, realistisch is het allemaal niet), om hem eenmaal met zijn voetjes van de grond een loden souvenir mee te geven. Aan actie dus geen gebrek. Gelukkig is het niet alleen run&gun wat de klok slaat. Zo zul je ook cover moeten zoeken en heb je de mogelijkheid om vanuit cover blind op vijanden te schieten. Omdat dit al in veel meer games is gedaan, geeft de ontwikkelaar Shadow tot je beschikking om enige variatie te bieden.

Simpel maar doeltreffend
Met simpele commando's kun je Shadow opdrachten geven. Stuur de trouwe viervoeter bijvoorbeeld eens op een groepje vijanden af, waarna jij tijdens het ontstane tumult het vuur op de groep opent. Typisch iets wat voor de broodnodige variatie binnen het genre zorgt. Daarnaast zijn er ook delen in de game waarin zelf in de huid van Shadow kruipt, om zodoende op plekken te komen die voor Jack Slate onbereikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan kleine gaten in muren of hoger gelegen platformen. Als Shadow zul je wat meer stealth te werk moeten gaan en heb je de mogelijkheid om te blaffen als afleidingsmanoeuvre. Maar hoewel het vooral sluipen geblazen is, heb je ook de mogelijkheid je tanden zo nu en dan in de kuiten van een belager te zetten.

Verwachting
Het is op dit moment nog lastig vast te stellen of Dead to Rights: Retribution de middenmoot weet te ontstijgen. Wat ik ervan gezien en gehoord heb is helemaal niet onaardig. Zo is men bij Volatile Games met recht trots op de zelf ontwikkelde engine achter de game. Het ziet er allemaal, hoewel hier en daar wat beperkt, redelijk gelikt uit en de dynamische lichteffecten komen natuurgetrouw over. Toch valt of staat alles uiteindelijk bij de afwerking. Hoe diep is het verhaal? Weet de actie te blijven boeien? Weet men de animaties nog wat te polijsten? Het zijn essentiële punten waarover nu nog weinig te zeggen valt, maar die al snel duidelijk zullen worden. Vanaf 23 april zal de Dead to Rights: Retribution namelijk verkrijgbaar zijn en rond die datum hopen wij een review voor je te hebben die een eind maakt aan alle onduidelijkheid.

Lees meer