Preview: Destroy All Humans 2 - Reprobed - Retro alien plezier

Geplaatst: 22 juni 2022 10:00

Voor de fans van Destroy All Humans is er nu een demo van de remake van de tweede game in de franchise, Destroy All Humans 2 - Reprobed. Als klein gamertje heb ik vroeger de demo van de eerste game keer op keer opnieuw gespeeld, voordat ik de daadwerkelijke game kon kopen. Toen ik zag dat deze nieuwe demo gratis te spelen was, kwamen deze herinneringen meteen naar boven. Kan deze remake tippen aan de herinneringen van de oorspronkelijke games? In deze preview ga ik alvast een kijkje nemen.

Destroy All Humans 2 Reprobed preview

Tijdcapsule

Destroy All Humans 2 - Reprobed neemt je op twee manieren terug de tijd in. Het verhaal van de game neemt je mee naar de jaren '70 of eigenlijk de stereotypes van dat tijdperk. Je zult dus een hoop hippies tegenkomen. Deze remake neemt je mee terug naar hoe games konden zijn in 2006 en dan specifiek comedy games. Deze games waren vreemd, grappig en vooral niet te serieus. De remake blijft goed trouw aan het origineel, maar daar zitten ook risico’s aan. Als alien kun je de gedachten lezen van de mensen die je tegenkomt. Als het geen onderdeel is van een missie, zijn die gedachten altijd grappig bedoeld. Je kunt ook de gedachten lezen van een voetganger die een racist blijkt te zijn. De grap gaat ten koste van die voetganger en niet andersom, maar die grap heeft alsnog een andere lading dan in 2006. Die grap is niet meer zo luchtig als de andere grappen in de game. Gelukkig komt dit niet te vaak voor en zijn de meeste grappen nog simpel en luchtig.

Het is heerlijk om even je brein uit te kunnen zetten en gewoon te gaan in deze game. Het verhaal neemt zichzelf niet serieus en is vooral bedoeld om je alien, Crypto, in de raarste situaties te krijgen. De missies zijn simpel en duidelijk. Het is meestal een variatie op de drie centrale speelstijlen namelijk grondgevechten, undercover gaan en met je ufo vliegen. Als alien is iedereen bang voor je. Je kunt dus rustig alleen over straat gaan door controle te nemen over één van de voorbijgangers. Doe je dit niet dan krijg je het gauw aan de stok met de politie of het leger. Soms lok je zelf de actie uit, omdat je in de game achter de KGB aan zit. Zodra je met Crypto in de ufo springt, kun je de hele stad platleggen. Ieder gebouw dat je tegenkomt, kan met de grond gelijk gemaakt worden.

Destroy All Humans 2 Reprobed preview1

Nieuwe probe methodes

De game is ontzettend trouw aan het origineel, maar brengt ook zeker veel verbeteringen met zich mee. Deze verbeteringen zitten vooral in hoe de game speelt. De wereld voelt bijvoorbeeld meer open aan, omdat het makkelijker is om de locaties te verkennen. Je kunt nieuwe landingsplaatsen voor je vliegende schotel ontgrendelen, bijvoorbeeld door vreemde rotsen van een alien god te vinden. Je schotel kan zelfs naar deze locaties opgeroepen worden als hij daar nog niet geparkeerd staat. Ook zijn alle gadgets en psychische krachten van Crypto vernieuwd en hebben duidelijke simpele upgrade trees. Deze upgrades hebben een duidelijke impact op de game en laten je nieuwe tactieken proberen. De missies zijn praktisch hetzelfde gebleven en voelen hierdoor niet verouderd, maar retro aan.

Ook visueel is het een grote upgrade. De remake is helemaal opnieuw in elkaar gezet in Unreal Engine 4 en dat is te zien. Het heeft nog wel de originele look, maar het ziet er niet gedateerd uit en kan zeker doorgaan als een moderne titel. De nieuwe graphics helpen de open wereld tot leven te brengen met levendige kleuren, en gedetailleerde en gestileerde personagemodellen. De nieuwe licht- en misteffecten complimenteren de vormgeving van de game.

Destroy All Humans 2 Reprobed preview2

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

Helaas zitten er voor een demo nog veel bugs in. Een demo is in mijn ogen geen gratis Early Access en daarom maak ik me een beetje zorgen. Als er in de uiteindelijke game net zoveel bugs zitten dan zijn dat er teveel. De game staat gepland voor augustus en ik hoop daarom dat er nog hard wordt gewerkt om de bugs te verwijderen. De meest voorkomende bug was dat de auto’s soms door muren, rotsen en bomen bleven rijden, totdat ze in de zee verdwenen. Ook konden personen, objecten en auto’s vast komen te zitten in elkaar of onder de grond. Als deze bugs worden opgelost voor de release dan is Destroy All Humans 2 – Reprobed een heerlijke titel om even tot rust te komen na een lange dag. Het is zeker geen diepgaande game met een complex plot, maar dat moet je met deze humor ook niet willen. Daarom hoop ik dat er aan deze bugs wordt gewerkt en dat dit niet een groot plan is van onze alien heersers om de standaard van games aan te passen. Dat zullen ze helaas alleen in area 51 weten. Ik kijk daarom heel voorzichtig uit naar de release in augustus.

Packshot Destroy All Humans! 2 - Reprobed

-

THQ Nordic