Preview: Diablo III: Eternal Collection

Geplaatst: 21 oktober 2018 16:00

Diablo III is inmiddels al zo'n zes jaar oud en een flinke jongen in het actie-RPG genre, met meer dan dertig miljoen verkochte exemplaren op zes verschillende platforms. Vanaf volgende maand is het de beurt aan Nintendo Switch-spelers om Sanctuary in te duiken en de wereld te redden van helse demonen. Wat is er eigenlijk anders aan Diablo III voor de Switch? Afgelopen donderdag ben ik, als groot Blizzard en Diablo fan, met veel plezier naar het hoofdkantoor van Nintendo Benelux afgereisd om daar Diablo III: Eternal Collection op de Nintendo Switch te spelen.

Duivels goede graphics

Na een lange reis in een afschuwelijk volle trein kwam ik eindelijk bij Nintendo aan. Na een vriendelijk ontvangst door de Blizzard-crew met een hapje en een drankje mocht ik aan de slag. Al snel werd mij verzekerd dat ik geen demo ging spelen, maar de volledige versie van de game zoals die straks ook in de winkels ligt. Ik kreeg een controller in mijn handen en mocht spelen met een level 45 Monk. Mooi, ik hoefde dus niet van voren af aan te beginnen in de campaign, maar had gelijk de mogelijkheid om Bounties en Rifts te doen. Nu heb ik Diablo III zelf altijd op de pc gespeeld en was dus totaal niet bekend met de consolebesturing. Gelukkig is de UI erg duidelijk en kon ik meteen zien met welke knoppen ik welke ability kon activeren.

Naast de UI viel mij ook meteen op hoe goed de game er eigenlijk uitziet. Het eerste waar ik mij namelijk zorgen om maakte was de resolutie van de Switch en wat dat zou betekenen voor de grafische stijl van de game. Natuurlijk had ik niet verwacht dat de game er op de Switch net zo goed uit zou zien als ik gewend ben van mijn pc monitor thuis, maar toch was ik blij verrast. Naast docked mode op de tv heb ik ook de handheld ervaring mogen ondergaan en ik moet zeggen dat de game er in beide gevallen erg gelikt uitziet. Ook in handheld mode speelt het soepel in 60 frames en van de lagere resolutie merk je eigenlijk niets.

Ouderwets couch co-oppen

Na een uurtje spelen kreeg ik mijn Monk vrij goed onder de knie en was ik demonen aan het slopen alsof ik de hele dag niets anders gedaan had. Ik was intussen wel overgestapt naar de handheld variant en dat beviel mij erg goed. Mij werd uitgelegd dat de game in zowel docked als handheld modus dezelfde functies heeft. Je kunt zelfs lokaal multiplayer spelen met tot vier man op dezelfde tv. Op de bank naast mij waren dan ook twee mensen samen een Rift aan het doen. Eentje met twee Joy-Cons op de TV en de andere in handheld modus. Goed, je vrienden moeten dan wel hun eigen Switch meenemen wil je gezellig ouderwets met hen couch co-oppen. Gelukkig heeft Diablo III op de Switch ook nog gewoon de mogelijkheid om online te spelen via de nieuwe Nintendo Switch Online dienst.

Buiten dat er aan de Switch versie van Diablo III eigenlijk niets anders is, krijg je wel, wanneer je Diablo III: Eternal Collection voor de Switch aanschaft, alle expansions voor Diablo III erbij. Ook ontvang je een speciale Ganondorf transmog set en een Cucco pet voor je personage. Alleen al voor de Zelda referentie zou ik de game gaan halen.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Hoewel het hier om een wat oudere game gaat en de Switch versie eigenlijk qua inhoud niet echt iets nieuws te bieden heeft, ben ik blij dat deze port uit gaat komen. Het feit dat je de game in handheld modus kunt spelen, geeft dan ook een extra reden voor mensen die de game al bezitten om deze nogmaals voor de nieuwe console aan te schaffen. Diablo III leent zich namelijk uitstekend voor handheld. De besturing is niet heel complex en de game bevat genoeg content om je uren mee te vermaken. Als je Diablo III nog niet hebt of als je een nieuwe manier zoekt om Diablo III te spelen, dan kan ik de Switch versie zeker aanraden.

Diablo III: Eternal Collection verschijnt op 2 november op Nintendo Switch

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Diablo III: Eternal Collection

Diablo

-