Preview: Diablo IV - De Diablo die we verdienen?

Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat Diablo III uitkwam. Toen de game voor het eerst lanceerde, was het een regelrechte ramp. De servers waren overbelast, de performance liet te wensen over en dé game over hel en verdoemenis had veel te veel kleur en licht. Toen Diablo IV werd aangekondigd, zorgde Blizzard er dan ook voor dat we allemaal wisten dat de game in ieder geval op grafisch gebied meer zou lijken op Diablo II. Is dit gelukt en is de game, nog belangrijker, ook leuk om te spelen?

Terug naar toen

Diablo IV borduurt voort op het verhaal tussen goed en kwaad, licht en duister, en hemel en hel dat we kennen uit de voorgaande delen. In dit vierde deel is Lilith terug. Lilith, die we kort al eens eerder in Diablo II hebben gezien, is de dochter van Prim Evil Mephisto, de vrouw van Archangel Inarius en de moeder van de eerste Nephalem. In de early access bèta kunnen we de proloog en de hele eerste Act spelen. Hierin leren we dat Lilith is teruggekeerd naar Sanctuary en daar op zoek gaat naar nieuwe volgelingen. Dit verhaal wordt, zoals we gewend zijn van Blizzard, in geuren en kleuren verteld door middel van prachtige cutscenes met indrukwekkende voice-overs. Op dat gebied zit het dus zeker wel snor.

Wat verder ook direct opvalt, is het feit dat Blizzard zich aan haar belofte lijkt te hebben gehouden wat betreft de visuele stijl van Diablo IV. Zeker in vergelijking met het derde deel, ziet deeltje vier er een stuk duisterder, grauwer en lekker gothic uit. Ik weet nog niet hoe de gebieden in de volgende Acts eruit zullen zien, maar Fractured Peaks, de eerste zone, is een bergachtig en besneeuwd gebied dat eruitziet alsof er op elk moment een vreemd wezen op je af kan springen. De perfecte sfeer voor een Diablo-game dus.

Diablo IV preview

Vertrouwde combat

Diablo IV kent op launch verschillende Classes die elk hun eigen speelstijl hebben. Van classes die we eerder hebben kunnen spelen, zijn de Necromancer en Druid mijn favorieten. Helaas heb ik tijdens de early access bèta alleen de Barbarian, Sorcerer en Rogue kunnen spelen. Necromancer en Druid zijn alleen beschikbaar tijdens de gewone bèta een weekend later. Niet dat dat heel erg is, want uiteindelijk zal ik toch alle classes een keer spelen om vervolgens seizoenen lang alleen maar de Necromancer uit te hangen.

De verschillende Classes lijken gebalanceerd te zijn, en hebben aanvallen en vaardigheden zoals je die verwacht van de betreffende Class. Combat lijkt op wat we in Diablo III hebben gezien. Je hebt twee basis aanvallen en daarnaast nog vier speciale vaardigheden. Middels een Skill Tree kun je bij elk level dat je omhoog gaat, een punt spenderen om een nieuwe vaardigheid vrij te spelen. De Skill Tree lijkt voorlopig best uitgebreid, maar ik heb nog niet echt kunnen zien hoe diepgaand het precies is.

Diablo IV preview1

Ook voor noobs

Wat ook opvallend is aan Diablo IV is dat de game erg toegankelijk is voor nieuwe spelers, zonder dat het irritant wordt. Wanneer je de game voor het eerst opstart, krijg je namelijk niet alleen de vraag op welke moeilijkheidsgraad je de game wilt spelen, maar ook hoeveel uitleg je wilt krijgen. De game lijkt dus prima op te pakken voor spelers die niet bekend zijn met de serie of het genre.

Het was echter niet alleen maar rozengeur en maneschijn tijdens mijn tripje door Sanctuary. Tijdens het spelen had ik behoorlijke last van performance issues. De game crashte gelijk, nadat ik het voor het eerst had opgestart. Dus dat was al geen al te best begin. Daarnaast had ik regelmatig last van haperingen en slechte pathfinding van zowel mijn personage, als vijanden en aanvallen. Ook ging het soms mis met het al dan niet overslaan van cutscenes. Het is een bèta, dus er is nog tijd en ruimte voor verbetering, maar het is wel een serieus verbeterpunt.

Diablo IV preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Wat mij betreft lijkt het erop dat Diablo IV de game gaat worden die we verwacht hadden en dat is natuurlijk altijd positief nieuws. De game ziet eruit zoals we gewend zijn, lekker duister en de bekende Classes zijn weer terug met fijne combat die met zijn tijd mee gaat. Het is nog even wachten op het eindproduct om te zien of de performance issues eruit kunnen worden gesloopt en om te zien hoe diepgaand de mechanics daadwerkelijk zijn. Tot nu toe dus best een prima begin. Hail, Daughter of Hatred. Creator of Sanctuary. Hail... Lilith!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Diablo IV

Diablo

Blizzard Entertainment