Preview: EA SPORTS UFC

Geplaatst: 17 maart 2014 10:00

Tijdens de E3 van juni 2012 heeft Electronic Arts bekendgemaakt dat het de licentie van de UFC-games heeft overgenomen van THQ. We leven nu bijna twee jaar later en spoedig zal hun eerste UFC-game verschijnen, genaamd EA SPORTS UFC. Deze game verschijnt alleen voor de next-gen consoles. In deze preview zal ik onder andere vertellen hoe het de kracht van deze consoles zal gaan benutten.

Sproetjes tellen
Het eerste wat natuurlijk opvalt zijn de graphics. Zo goed als alle vechters in de game zijn met behulp van speciale camera's volledig nagemaakt. Elke rimpel, sproetje, litteken enzovoorts is te vinden. Daarnaast is er veel moeite gestopt in de gezichtsuitdrukkingen. Bij submissions zie je aan het gezicht van de vechters dat ze er alles aan doen om te ontsnappen of juist om de ander af te laten tikken. Hierbij zal ook de huidskleur van de vechter kunnen veranderen.

Geen actiefiguren meer
Niet alleen de gezichtsanimaties zien er indrukwekkend uit, ook de vechtanimaties zelf zijn erg goed. Volgens de ontwikkelaar waren de vechters in de voorgaande delen meer actiefiguren, waarbij de animaties erg beperkt waren. Bij clinches kon je bijvoorbeeld zien dat de vechters elkaar net niet helemaal aanraken. Dat moet met EA SPORTS UFC verleden tijd worden. Ook de bewegingen in de ring moeten er vloeiend uit gaan zien dankzij Precision Movement. Hierdoor zullen vechters niet meer gaan glijden wanneer ze een bepaalde aanval uitvoeren. Daarnaast kan je nu de kooi meer gebruiken, door er bijvoorbeeld met een voet op af te zetten om vervolgens voluit in het gezicht uit te halen.

Voor iedereen
EA SPORTS heeft aangegeven dat ze de game vrij toegankelijk willen maken. Aangezien UFC een ingewikkelde sport is met veel verschillende vechtstijlen, zal je bij de eerste keer opstarten een tutorial moeten volgen, waarbij je alle basics krijgt uitgelegd. Voor het striken zal je, net als bij THQ's UFC Undisputed, gebruikmaken van de face buttons voor de individuele ledematen. Verdedigen doe je met behulp van de rechter trigger. Hiermee wordt de opgelopen schade gehalveerd. Om geen schade op te lopen, zal je je lichaam op de juiste plek moeten verdedigen of gewoon de aanval van je tegenstander ontwijken door op het juiste moment te bukken. Clinches zullen worden gedaan met de rechter stick, alleen is het me nog niet duidelijk hoe dit precies gaat gebeuren. Hier zullen we hopelijk binnenkort meer te horen over krijgen.

Carrière maken
Uiteraard zal een career-modus niet ontbreken. Hier is alleen nog niet heel veel over bekend. Je zal in ieder geval met je eigen vechter een thuisarena hebben om te trainen om zo je statistieken te verbeteren. Natuurlijk zal je het ook tegen verschillende vechters moeten opnemen. EA SPORTS heeft ook verteld dat je af en toe videoberichten zal krijgen van andere vechters. Hierin zullen ze je bijvoorbeeld adviezen geven voor je volgende wedstrijd, bijvoorbeeld op welke moves van je tegenstander je op moet letten.

Verwachting
Het lijkt erop dat EA SPORTS UFC een indrukwekkende vechtgame zal worden. Van wat we tot nu toe hebben gezien ziet het er grafisch erg goed uit. Ook de animaties zien er realistisch en vloeiend uit. We moeten alleen nog wel even afwachten of het ook lekker gaat spelen. Ook zijn er nog een aantal onduidelijkheden, zoals hoe het clinchsysteem zal gaan werken en wat we precies van de career-modus kunnen verwachten. Hier zullen we binnenkort ongetwijfeld meer over te horen krijgen, aangezien de game al heel snel zal verschijnen.

EA SPORTS UFC moet deze lente verschijnen voor de PlayStation 4 en de Xbox One.