Preview: Eternights - Ik word er een beetje ongemakkelijk van

Eternights is zo'n game waarbij je bij het zien van de trailer gelijk weet of je het potentieel tof gaat vinden, of gelijk helemaal niets. Daar ik hier bij Gameliner nog steeds de status "weeb" heb, kon ik dus niets anders dan bij die eerste groep horen. Eternights is namelijk een combinatie tussen een actie-RPG en een dating sim. Nu moet ik beschaamd toegeven dat ik door de jaren heen heel wat dating sims heb versleten, dus als er iemand met de demo van Eternights aan de slag moest, dan zou ik het zijn.

Eternights preview2

Daten in het donker

In de demo van Eternights kun je de eerste twee hoofdstukken van de game spelen. Je neemt de rol aan van een jongeman die naarstig op zoek is naar een vrouwelijke metgezel. Je besluit om samen met je beste vriend, die eveneens een zak met gierende hormonen is, een account aan te maken op een dating app. Wanneer je contact krijgt met een jongedame die een beetje van het padje af lijkt te zijn, blijkt ineens de apocalyps los te barsten. Je arm wordt afgehakt, en jij en je beste vriend komen samen in een ondergrondse schuilkelder terecht samen met de grootste popster van het moment. Tot je verrassing, blijkt de dame van de dating app ook nog eens een godin te zijn die je afgehakte arm vervangt met een speciale arm die in een zwaard kan veranderen. Oh, en je probeert tussendoor ook nog eens bij die popster in het broekje te geraken.

Als de vorige alinea je allemaal een beetje veel lijkt, dan kan ik niets anders dan het met je eens zijn. Eternights lijkt een mengelmoes te zijn van van alles en nog wat en dat pakt in mijn ogen niet altijd even goed uit. Het verhaal lijkt een interessante rode draad te kennen, maar het hele dating sim-aspect zorgt ervoor dat veel interacties, dialogen en grappen seksueel getint zijn op een manier dat het net een beetje te ongemakkelijk is. Wanneer je met andere personages praat, krijg je de mogelijkheid uit verschillende dialoogopties. De opties zijn vaak allemaal op een seksuele manier grappig bedoeld en geven elk een specifieke stat een bonus. Zo kun je bijvoorbeeld een gewaagd antwoord kiezen om je zelfvertrouwen een boost te geven. Een goede band opbouwen met je metgezellen is voor meer dan alleen je gierende hormonen goed. Je metgezellen kunnen namelijk speciale aanvallen en vaardigheden gebruiken tijdens gevechten, dus ze komen af en toe ook nog eens goed van pas.

Eternights preview

Iedereens favoriete gameplay-elementen

Wat de gameplay van Eternights betreft, is het mijns inziens net zo ongemakkelijk als de dialogen. Het rondlopen voelt een beetje raar aan, waarbij de snelheid van de camera totaal niet overeenkomt met de snelheid die je aan het lopen bent. Hoe de verschillende personages eruitzien en zijn geanimeerd, doet me denken aan Yandere Simulator en dat is geen compliment. Het lijkt er ook op alsof de ontwikkelaar zijn eerste game aan het maken was en zich bedacht wat voor gameplay-elementen er allemaal bestaan en hoeveel hij er in dezelfde game kan steken. Zo heb je stealth-stukjes waarbij je langzaam voorbij vijanden moet lopen, Indiana Jones-achtige vluchtpogingen waarbij je juist als een dolle van iets weg moet rennen, puzzels met gekleurde vlakjes die je op moet lossen om een nieuwe route vrij te spelen, dodge-timing stukjes waarbij je op tijd lasers moet ontwijken en, jawel, quicktime-events!

Als dat allemaal nog niet genoeg is, heb je ook combat die je moet doen. Combat bestaat uit het doen van combo's, waarna je aan het einde van de combo een sterke aanval kan doen. De enige combo die ik in de hele demo heb kunnen gebruiken, is vijf keer achter elkaar de X-knop indrukken, wat super intensief is en veel concentratie vergt. Ook kun je dodgen en als je dat op het perfecte moment doet, krijg je een kort tijdsbestek waarin je extra snel achter elkaar kan aanvallen. Het dodgen doe je slechts met het indrukken van een knop en wanneer je dat moet doen, wordt aangegeven met een rode flits die je vijand laat zien. Je hoeft dus niet naar aanvalspatronen te kijken en welke kant je op rolt, maakt niet uit. Tot slot heb je nog een metertje dat je kunt vullen door combo's te maken en perfecte dodges uit te voeren. Wanneer dit metertje vol is, kun je een speciale aanval doen die schilden van bosses stukmaakt. Deze speciale aanval voer je uit door middel van quicktime-events, om het tempo van de combat zo lekker te doorbreken. Ik heb ook gezien dat je een Skill Tree hebt waarmee je van alles en nog wat kunt vrijspelen, maar wat precies werd me in de demo niet duidelijk. Hopelijk wat nieuwe combo's en aanvallen.

Eternights preview1

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Eternights is een enorm vreemde game op verschillende manieren. Het hele concept is an sich al raar, want als de pleuris uitbreekt, zou ik wel iets anders aan m'n hoofd hebben dan proberen m'n leuter in een popster te steken. Daarnaast zorgt het hele dating-gebeuren ervoor dat zo goed als alles wat je doet en zegt in de game een ongemakkelijk randje krijgt. De combat voelt niet heel soepel en extreem repetitief, maar dat wordt wellicht beter als in de volledige game meer combo's en vaardigheden worden vrijgespeeld. Ik hoop alleen dat niet elk videogame-cliché terugkomt in Eternights, want dan zou ik de game erg gauw wegleggen.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Eternights

-

Studio Sai