Trailer
Darkest Dungeon II komt naar PlayStation
vandaagDarkest Dungeon II komt over een paar maanden naar PlayStation consoles.
Soms krijg je een game onder handen die je genoeg kan interesseren om er uren aan kwijt te zijn. Ik was één van de gelukkigen die deel uit mocht maken van de Big Alpha van Evolve. Het was weliswaar een testversie, maar zeker al een geslaagd begin. We hadden de game al eerder besproken vanaf gamescom, daar waren we al positief over de game, en nu maar eens kijken of dat nog steeds zo is.
Machtig, dat is hoe je je voelt als je in de huid mag kruipen van een monster. Want machtig, dat is 'ie. Met vuurspuwen, krachtige slagen en het vermogen om bijna alles te beklimmen, heb je een aardig stukje beest in handen. Als ik heel eerlijk moet zijn, heb ik meer tijd besteed als monster dan als hunter. Hij mag wel machtig zijn, maar ik wil zeker niet zeggen dat het makkelijk is. Je wordt eenmaal door vier hunters opgejaagd en je moet oppassen dat je niet per ongeluk een paar vogels laat schrikken. Met zulke kleine dingen moet je rekening houden als je monster bent. Zodra je de vogels laat wegvliegen, weten de hunters gelijk waar je bent en wees er maar zeker van dat ze er meteen aankomen. Naast dat je als monster een gevaar bent voor de hunters, heb je ook de mogelijkheid een generator te vernietigen als je op level drie komt. Door middel van wildlife af te maken en op te eten kan je levelen, ofwel evolven. Zodra je genoeg wildlife hebt opgegeten, zal je fysiek veranderen en sterker worden. Hunters, opgepast.
Als hunter heb je de simpele opgave om het monster te doden. Klinkt makkelijk genoeg, vooral omdat je met zijn vieren bent. Maar niks is minder waar. Naast dat je je druk moet maken om het monster, lopen er ook genoeg andere kleine en grote monsters rond die jouw net zo goed als bedreiging zien. Zoals in vele shooters kan je kiezen uit een medic, assault, support en een iets minder gebruikelijke trapper. Als trapper ben je verantwoordelijk voor het in de val laten lopen van het monster. Je krijgt een draagbare arena tot je beschikking om een 'dome' te creëren die het monster vangt en zo kan iedereen zich flink uitleven. Dat gedeelte is heel frustrerend als je het monster mag spelen, kan ik je wel zeggen.
Nu je zo het eerste stukje leest, zal je begrijpen dat de evolutie voornamelijk is voor het monster. In principe is dit zeker waar, hij is degene die direct de evolutie doormaakt. Maar als je wat dieper gaat kijken, kunnen de hunters hun abilities verbeteren en speciale upgrades krijgen. Toch ook wel een vorm van evolutie, lijkt mij. Het mag wel indirect zijn, maar een upgrade is nooit weg. Door een wapen te upgraden, kan je het monster langer vasthouden, eerder killen of sneller opsporen. Naast dat heeft elke hunter een eigen upgrade die ervoor kan zorgen dat jouw jetpack net wat hoger komt of dat je iets harder kunt rennen. Leuk hoor, dat het monster kan evolueren, maar de hunters hebben toch ook hun eigen voordelen. Maar begrijp me niet verkeerd, het monster heeft ook deze vorm van upgrades, alleen zijn die iets minder drastisch dan die van de hunters.
Toen de Alpha begon en zo ook mijn Evolve-ervaring, kan ik zeggen dat je letterlijk in het diepe wordt gegooid. En dat zowel als monster als hunter. Als monster begin je in het level en de hunters zijn nog onderweg. Zo heb je de tijd om snel wat wildlife te killen en te evolven, maar het is vooral de bedoeling om weg te wezen. En doe dat ook, want de hunters staan om de hoek en die lusten je rauw. Probeer daarom zoveel mogelijk te evolven en zo min mogelijk herrie te schoppen. Vermijd daarom de vogels en pas op met bomen, want die kunnen nog weleens opvallen. Een vroege tip van de smid en knoop hem goed in je oren.
Als hunter begin je de game in het ruimteschip, dat onderweg is naar de locatie waar het monster zich bevindt. Tijdens dat moment is het monster zich schaars aan het maken. Zodra je uit het schip springt, krijg je alle volle informatie voor je kiezen. Het monster heeft daar wat vogels afgeschrikt en aan de andere kant zijn wat bomen omgevallen. Het kunnen afleidingsmanoeuvres zijn van het monster of hij is onvoorzichtig geweest. Daar moet je nog maar achter zien te komen. Gelukkig staan er op de grond sporen van het monster zodat je hem iets makkelijker kan volgen. Maar laat hem niet tot level drie komen, want dan zijn de rapen gaar.
Tot nu toe maakt Evolve alle verwachtingen waar: een vernieuwend concept waarbij je als gamer niet simpel elkaar kan afmaken, maar meer tactisch moet nadenken. Het is niet zomaar een shooter en de spanning stijgt al vroeg in de game. Vooral als je het monster speelt, zal je de druk voelen van de hunters. Hoewel het monster mijn favoriete personage is, is deze ook het meest frustrerend. Zodra je gevangen wordt, ben je snel hopeloos. Na de Big Alpha gespeeld te hebben, kan ik niet wachten op de release.
Evolve komt uit op 10 februari 2015 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.
Trailer
Darkest Dungeon II komt over een paar maanden naar PlayStation consoles.
Nieuws
Paradox biedt haar excuses aan voor de teleurstellende release van Cities: Skylines II en de eerste DLC van de game.
Nieuws
Er komt een nieuwe update naar Baldur's Gate 3. Er komt echter geen nieuwe inhoud naar de game.
Gerucht
Volgens een playtester is er een remake van MediEvil 2 onderweg, die in mei als verrassing wordt gedropt.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Alles wat betreft onze advertenties op de site en gericht op het personaliseren daarvan.
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.