Preview: Fallout 4

Mijn nerdmodus sloeg op hol tijdens de meest recente E3, want eindelijk toonde Bethesda de game waar ik (en menig ander) al jaren op zit te wachten. Fallout 4 werd getoond aan de wereld, en hoe! In deze preview probeer ik jullie inzicht te geven over deze nieuwe telg aan de populaire reeks.

War War Never Changes

Fallout 4 werd geïntroduceerd zoals het hoorde: een uitzoomende camera onder begeleiding van ouderwetse muziek. Wel valt meteen het eerste verschil op met de voorgaande delen en misschien ook wel het grootste verschil met Fallout 3. Het kleurenpalet is gevonden door Bethesda en daar is overduidelijk gretig gebruik van gemaakt. Waar Fallout 3 grauw en groen was, is de wereld van Fallout 4 veel mooier. Het heeft allemaal meer kleur en dat is mijn ogen zeker een verbetering. Begrijp mij niet verkeerd, het is nog steeds een grote anarchistische wereld waarin iedereen je vijand kan zijn.

Boston, baby!

Na jaren leven op de geruchten is nu dan eindelijk de spreekwoordelijke kogel door de kerk. Fallout 4 zal zich afspelen in Boston. In de trailer werden wij in ieder geval getrakteerd op Beacon Hill, Fenway Park en USS Constitution Museum (weliswaar aangepast). Het zal een totaal andere wereld zijn dan uit de voorgaande delen, maar dat kan volgens mij alleen maar beter worden.

Is er nog meer anders?

"Leuk Bob, maar is er nog meer anders? Want dit is best een beetje karig." Ja, natuurlijk! Te beginnen met het feit dat Fallout 4 een soort brug lijkt te slaan tussen het heden van de game en het verleden dat wij hebben gezien in de trailer. Hoe dit vorm zal gaan krijgen, is natuurlijk afwachten, maar wat zou het gaaf zijn als je in beide tijdssegmenten kan gamen.

Ook worden we getrakteerd op een nieuwe vault, te weten Vault 111, daar zien we tenminste de protagonist uitstappen. Wat zijn verhaal is, is verder onduidelijk, maar ook de protagonist heeft de nodige aanpassingen gekregen. Zoals duidelijk te zien was in de trailer, heeft het hoofdpersonage visueel de nodige aanpassingen gekregen. Waar in het vorige deel de personages soms 'zielloos' waren, zoveel anders is het bij dit deel geworden. De personages leven veel meer en, houd je hart vast, ze hebben stemmen gekregen. Hiermee breekt Bethesda echt met een soort traditie. In alle vorige delen had de Lone Wanderer nooit een stem, maar nu wel. Persoonlijk ben ik hier wel blij om, het zorgt ervoor dat je nog meer een connectie kan maken met het hoofdpersonage, het zal zijn karakter alleen maar versterken.

But wait, there's even more

Ook zal Fallout 4 luchtvaart kennen, je zal in ieder geval een Vertibird kunnen bemannen. Of er andere luchtvaart in zal gaan zitten, weet niemand, maar ik gok van wel. Die zeppelin uit de trailer bijvoorbeeld, het heeft toch een reden dat het zo overduidelijk in beeld werd gebracht?

Fallout 4 brengt ook een oud, maar daardoor niet minder, vertrouwd karakter terug. Dit karakter is Dogmeat. Jouw trouwe viervoeter zal in dit deel wederom zijn (of haar) opwachting maken en zal nu meer zijn dan een trouwe volgeling. Dierenactivisten hoeven zich ook niet druk te gaan maken, want Bethesda heeft aangegeven dat Dogmeat niet zal kunnen sterven. Goed nieuws voor iedereen dus!

Minecraft meets Fallout

Wat echt totaal anders zal gaan zijn met Fallout 4, is dat je op meerdere locaties nederzettingen kan gaan bouwen. Om deze nederzettingen te bouwen, heb je natuurlijk materialen nodig. Die verkrijg je door ze te vinden in het post-apocalyptische landschap van Boston. Vervolgens heb je de vrijheid om van alles te bouwen, denk aan deuren, ramen etc. Het is overduidelijk dat er met een schuin oog is gekeken naar Minecraft.

Als je nederzetting groot genoeg is, zal je zelfs settlers krijgen die toevlucht zoeken in jouw nederzetting. Hierdoor kan jouw nederzetting nog groter worden, maar je moet dan ook rekening gaan houden met eventuele aanslagen van Raiders. Gelukkig kan je natuurlijk ook je eigen bescherming bouwen.

Tevens zit er een soort workshop in jouw nederzetting waarin je alles kan modificeren. Je wapens kunnen nu werkelijk op iedere manier worden aangepast. Uiteraard mag het aanpassen van jouw Power Armor niet ontbreken. Het is geweldig om te zien dat Bethesda dit echt naar een hoger niveau heeft weten te tillen. De pc-versie en Xbox One-versie krijgen zelfs ondersteuning voor echte mods. Dit was natuurlijk altijd voor de pc-gebruikers normaal, maar dat consolegebruikers deze vrijheid nu ook krijgen, is een unicum.

Verwachting

Ik zal er niet omheen geen draaien: Fallout 4 zal gaan heerschen, ja, met 'sch' zo goed zal de game gaan worden! Fallout 4 pakt al het mooie van de vorige games en voegt daar nog veel meer aan toe. Ik verwacht dat het qua verhaal ook helemaal snor zal zitten en dat het ook die typische Fallout-humor zal bevatten. Fallout 4 was voor mij de parel van de E3 en ik kan dan ook niet wachten tot het einde van dit jaar.

Fallout 4 verschijnt op 10 november voor de pc, Xbox One en PlayStation 4.

Packshot Fallout 4

Fallout