Preview: Farworld Pioneers - Overleven kost tijd en moeite

Deze week werd de releasedatum van Farworld Pioneers bekendgemaakt. Blijkbaar werd de game een aantal jaren geleden al aangekondigd en zijn er meerdere alfa-testen geweest. Ik heb Farworld Pioneers totaal gemist en dat is niet vreemd. De game heeft ontzettend veel weg van Terraria en hoewel ik daar veel over heb gehoord, heeft het mijn interesse nooit weten te wekken. Ondanks een aantal vrienden die er telkens weer over beginnen. Is Farworld Pioneers het antwoord en ontstaat er een nieuwe obsessie of verandert er niets? Belangrijker voor jullie is natuurlijk wat de game in de demo al goed doet en of je Farworld Pioneers op je verlanglijst moet zetten.

Farworld Pioneers Demo preview

We storten neer

In Farworld Pioneers stort je neer samen met je buddy. Zijn naam is letterlijk Buddy, dus zijn rol is overduidelijk. Je kunt de game namelijk met meerdere mensen spelen, maar in singleplayer zijn er personages die je kunt rekruteren. Zij zijn namelijk ook neergestort op deze onbekende planeet en willen graag overleven. Dat overleven is nog niet zo makkelijk, want er is van alles te ontdekken en er lopen vijandige monsters en bandieten rond. Ik vond Farworld Pioneers in het begin dan ook een beetje overweldigend en daardoor heb ik de game drie keer opnieuw opgestart. Helemaal niet erg, want met de vergaande kennis kon ik weer wat verder komen. Het is beter om je fouten in het begin al te zien dan dat je er pas na uren achter komt. De gameplay spreekt namelijk voor zich. Je moet grondstoffen en materialen verzamelen, zodat je een eigen basis en verschillende werkbanken kunt bouwen. Elke werkbank geeft weer toegang tot het maken van allerlei spullen. Denk daarbij aan kleding, maar ook voedsel, machineonderdelen en verbanddozen. Omdat je op een onbekende planeet bent neergestort, heb je niet direct alle kennis. Het is daardoor belangrijk om een onderzoeksstation neer te zetten, zodat je bepaalde grondstoffen kunt analyseren. Vervolgens krijg je toegang tot nieuwe werkbanken, zodat je betere wapens kunt maken en weer grondstoffen vrijspeelt.

Omdat je NPC's hebt die je helpen, hoef je dit niet allemaal alleen te doen. Het geven van commando's is eenvoudig en ze gaan direct aan de slag. Ze kunnen namelijk grondstoffen verzamelen, graven, groentes verbouwen en spullen maken. Ondertussen kun jij je bezighouden met het verkennen van de wereld. De reden waarom ik de game vergelijk met Terraria heeft te maken met de stijl van de game. Naast dat de gameplay erop lijkt, is het een 2D-pixel survival sidescroller. Oftewel, je kunt alleen naar links of rechts om de wereld te verkennen. Vervolgens kun je ook nog naar beneden, want in de grond vind je ijzer, koper, en allerlei andere grondstoffen. Je bepaalt zelf of je een gedeelte van je basis ondergronds bouwt of juist de hoogte in gaat. Doordat ik al gauw te maken kreeg met een storm en mijn helpers het koud kregen, ben ik ondergronds gedoken. Om wat meer van de demo te verkennen, zonder slachtoffers, koos ik uiteindelijk voor de vreedzame modus. Het is officieel de bedoeling dat je niet alleen tegen monsters vecht, maar ook de bandieten op afstand houdt. Het maken van wapens, verbanddozen en beschermende kleding moet daarbij helpen. Heb je daar geen zin in dan kun je dus de vreedzame modus selecteren.

Farworld Pioneers Demo preview2

Niet alles is perfect

Overleven kost tijd en moeite, en dat straalt Farworld Pioneers dan ook uit. Er is genoeg te ontdekken, te maken en te onderzoeken. Hierdoor lijkt het me dat de game vooral leuk is met een groep vrienden. De chaos is dan nog groter. Tijdens de demo vond ik de NPC's in mijn kolonie behulpzaam. Hoewel de pathing wat beter kan, wisten ze de meeste taken zonder problemen te voltooien. Ze worden ook steeds beter in hun taken, dus ook hier zit progressie in. Op de Steam-pagina valt te lezen dat je uiteindelijk je eigen ruimteschip kunt maken om naar een nieuwe planeet te reizen. Er zijn dus duidelijke doelen aanwezig en die zul je dan ook moeten volgen. De wereld is nu eenmaal niet zodanig breed dat je op een planeet kunt blijven. Het is dan wel weer jammer om een basis achter te laten. De planeet in de demo is dus simpelweg de eerste planeet waar je op terechtkomt. Je komt er al allerlei rare dingen tegen, want er zijn zelfs winkels te vinden. Een beetje vreemd, maar het is wel handig.

Ik moet zeggen dat de demo goed in elkaar zit en dat er niet zoveel minpunten te vinden zijn. Het grootste nadeel van Farworld Pioneers is de pixel-stijl die ze ook gebruiken voor het lettertype. Hierdoor lezen de tips en andere dialogen niet lekker weg en zijn gedeeltes van de interface onduidelijk. Voor de leesbaarheid zou ik een ander lettertype suggereren of in ieder geval de spelers een keuze geven. Daarnaast lukte niet om spullen in een kledingkast of op een plank te zetten. Terwijl dit ontzettend handig zou zijn om de opslag van de kolonie een beetje te ordenen. De opslag is altijd een bende in dit soort games, waardoor ik de NPC’s voornamelijk liet bouwen. Wat meer variatie in de verschillende meubelstukken zou ook niet erg zijn, maar ik denk dat dit in de volledige game minder aan de orde is.

Farworld Pioneers Demo preview3

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Hoewel het niet altijd eerlijk is om een game direct te vergelijken met een andere titel. Denk ik dat het voor Farworld Pioneers positief kan uitpakken. Terraria is een daverend succes, maar er zijn weinig soortgelijke games. Met Farworld Pioneers kun je dezelfde soort stijl en gameplay verwachten, maar dan in een sciencefiction jasje. De demo geeft een goed beeld van de gameplay, progressiesysteem en de eerste wereld. Hoeveel je nog vrijspeelt in de volledige versie van de game is moeilijk te bepalen, maar het ziet er in ieder geval goed uit. Verkennen, onderzoeken, bouwen en vechten spelen een grote rol en daardoor is het leuker om met anderen te spelen. Dankzij de redelijk functionerende NPC’s is het in je eentje ook goed te doen. Farworld Pioneers heeft voor mij geen nieuwe obsessie opgewekt, want ik vind dit soort games nog steeds een beetje matig. De demo speelt echter lekker weg en de verschillende systemen zitten goed in elkaar. Er zijn wat minpunten aanwezig, maar perfectie is niet noodzakelijk voor een demo. Als je van dit soort games houdt dan is het zeker de moeite waard om Farworld Pioneers in de gaten te houden. Je kunt natuurlijk ook de demo even opstarten.

Bron: Steam

Packshot Farworld Pioneers

-