Preview: FIFA 13

-

Een preview schrijven over een FIFA-game is altijd anders dan een preview over een willekeurig ander spel. Bij de doorsnee game heb je immers altijd te maken met nieuwe innovaties en gameplay-elementen. Prima natuurlijk, want dat bepaald of een titel erop vooruit is gegaan in vergelijking met het vorige deel (als zo'n vorig deel bestaat, uiteraard). Bij een voetbalgame is dat nogal lastig; als je vast wilt blijven houden aan realisme is het geen goed idee om allerlei extra regeltjes te gaan bedenken. Wat moet de ontwikkelaar van FIFA, EA Sports, dan eigenlijk nog doen? Het antwoord laat zich raden: de gameplay nog verder perfectioneren.

De ontwikkelaars van FIFA 13 hebben zich voor deze titel weer een aantal speerpunten opgelegd. Dit zijn onder andere de 'Battle for Possession', de 'First Touch Control', 'Tactical Free Kicks', 'Attacking Intelligence' en de meest opvallende slogan 'Better with Kinect'. Dat zijn op zichzelf allemaal leuke termen, maar het gaat uiteindelijk om de bijbehorende inhoud. Laten we daarom eens kijken wat we bij deze nieuwe FIFA allemaal mogen verwachten.

Battle for Possession
De 'Battle for Possession', oftewel de 'strijd om balbezit' heeft alles te maken met een ander streven van de game, namelijk om het realisme, het drama en de onvoorspelbaarheid van het echte voetbal te vangen in de algoritmes van een spel. Denk hier bijvoorbeeld aan gevechten om de bal tussen een verdediger en een aanvaller, terwijl het doel alsmaar dichterbij dreigt te komen. Kan de aanvaller zich losmaken van de verdediger en zichzelf daarmee één-op-één met de keeper zetten, of weet de verdediger met een paar schouderduwen de bal te veroveren? In FIFA 13 zul je in ieder geval veel meer gebruik kunnen maken van het principe van de schouderduw, in plaats van alleen maar naar de bal toe kunnen rennen. De momenten dat je niet aan de bal bent zullen dus een stuk belangrijker worden, en van doorslaand belang zijn voor de vraag of je een bal wel of niet kunt veroveren.

First Touch Control
Jawel, de 'First Touch Control', alweer zo'n mooie naam. Deze functie kan ik misschien het beste uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld. Stel je voor dat je als aanvaller dicht tegen het strafschopgebied aan staan, maar tegelijkertijd ook de hete adem van een verdediger in je nek voelt. Dan opeens besluit een middenvelder van jou partij om je door de lucht aan te spelen. Zowel jij en de verdediger zien dat, en maken zich klaar om respectievelijk de bal te ontvangen of weg te werken. Echter had die snuiter van de verdediging niet gerekend op de sublimiteit van jouw eerste balcontact, waardoor hij met een snelle beweging gepaseerd is. Met de 'First Touch Control' kun je er dus voor zorgen dat je tegenstanders in het stof bijten, omdat jij ze met een snelle beweging het bos in stuurt. Voor deze nieuwe feature geldt 'oefening baart kunst', maar zodra de kunst is gebaard is dit waarschijnlijk een enorm handig trucje.

Tactical Free Kicks
In FIFA 11 konden we al eventjes aan de slag met de tactische vrije trappen. In een speciaal menuutje kon je allerlei loopbewegingen uitzetten, om je tegenstander zoveel mogelijk af te leiden. In FIFA 13 is deze feature weer terug van weggeweest. Door - net als bijvoorbeeld bij de strafcorners in het hockey - allerlei patronen te bedenken om je tegenstander te misleiden, wordt het nemen van vrije trappen een stuk leuker. Medespelers die over de bal heen stappen en daardoor jouw schot markeren zijn immers enorm handig. Laat die doelpunten uit vrije trappen dus maar komen!

Attacking Intelligence
Tijdens het spelen van een FIFA-game maak ik maar al te vaak mee dat mijn mede-aanvallers niet begrijpen wat ik bedoel. Als ik wil dat ze de diepte in rennen houden ze in, en als ik wil dat ze zich even laten terugzakken rennen ze juist als een malle naar voren. Niet helemaal de bedoeling natuurlijk, en dat moet EA Sports ook gedacht hebben. Ze hebben daarom voor FIFA 13 veel tijd gestoken in de zogenaamde 'Attacking Intelligence', die dit soort voorvallen moet voorkomen. Dit alles moet leiden tot soepeler lopende aanvallen.

Better with Kinect
Tenslotte nog wat over de mogelijkheid om in FIFA 13 gebruik te maken van Kinect. De slogan zegt eigenlijk precies wat je van deze feature kunt verwachten: door het gebruik van Kinect kun je tijdens het spelen net dat beetje extra uit je game halen. Kinect zal in dit geval vooral worden gebruikt voor voice-commands, zodat je bijvoorbeeld snel even een wissel kunt laten plaatsvinden, of je formatie in een handomdraai kunt veranderen. Ook leuk (maar iets minder functioneel) is de mogelijkheid om de scheidsrechter te laten weten wat je van een bepaald oordeel vindt. De game kan hier vervolgens op reageren, door de commentator te laten zeggen dat de speler het niet helemaal eens was met de beslissing van de scheidsrechter.

Het lijkt erop dat de ontwikkelaars van FIFA 13 dondersgoed weten dat er nog genoeg te doen is om hun game nog beter te maken. Met de bovenstaande nieuwe features moet deze voetbaltitel wederom de beste ooit worden - net als in de voorgaande jaren en ongetwijfeld ook in de jaargangen die nog komen gaan. FIFA 13 zal uitkomen op alle grote platformen op 27 september dit jaar.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FIFA 13

Ontwikkelaar:

EA Sports

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

27 september 2012

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS2
PSP
X360
PS3
Wii
Wii U
PSV
3DS
Mob