Preview: Guild Wars 2

Geplaatst: 12 september 2010 11:40
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Toen ik de herberg binnen kwam lopen was er niets aan de hand. Ik bestelde mijn biertje en net toen ik de eerste teug wilde nemen kwam er een stel rauwdouwers binnen. Deze schobbejakken begonnen meteen het vrouwelijke personeel lastig te vallen. De herbergier herkende mij als een held, vanwege mijn eerdere verdiensten in de stad. Of ik dit gespuis even de deur wilde tonen. Tja, het leven van een held gaat niet altijd over rozen...

Guild Wars 2
Ik mocht mijzelf op de gamescom loslaten op deze nieuwe fantasy MMORPG van NC Soft. De game was nog niet eens in de bèta fase, maar toch hadden ze al een speelbaar en adembenemend gebied voor ons voorbereid. Mijn eerste indruk van de game was: 'wow'. De wereld waarin alles zich afspeelt is adembenemend qua detail en sfeer. Niks voelt geforceerd, waarbij het free roaming gevoel goed naar voren komt. Grafisch is de game tot in de puntjes verzorgd: de gebouwen zijn prachtig, de vegetatie is alom aanwezig en de mensen, monsters en andere loslopende dingen zijn mooi en geloofwaardig. Nu genoeg geluld: op naar de game!

Hands-on!
Guild Wars 2 neemt normale roleplay conventies, zoals het ophalen van quests, en draait ze even om. De quests die te krijgen zijn, zijn meer een open world encounter dan sloop X aantal beesten en ga terug naar de questgever. In het stuk dat ik mocht spelen voelde het alsof er veel meer diepgang in de game zat. Dit komt vooral omdat ze net dat extra laagje in de game hebben gestopt. Ik moest een boer helpen, want bandieten dreigden zijn land af te branden. Ik begaf me snel naar de akkers en jawel: daar rende het gespuis al rond met fakkels. Ik maaide ze snel neer met een serie rake klappen van mijn zwaard. Echter was ik niet snel genoeg, want ze hadden al een hooibaal in de fik gezet. Niet getreurd, want de ontwikkelaars hebben een emmer water neergezet die je kunt gebruiken om het vuur te blussen. Na een plens water doofde het vuur al snel. Ik ging terug naar de boer om het goede nieuws te brengen.

Gesprekken
Ik ga nog even apart in op die dialogen, want hier is door de makers veel aandacht aan besteed. De dialogen in Guild Wars 2 zijn voor een MMO erg rijk. Zo zijn alle dialogen door voice actors ingesproken. Nooit meer een groet waarna je een lap tekst voorgeschoteld krijgt dus. De gesprekken zelf zijn speciaal geanimeerd, waarbij je telkens een op hoge kwaliteit gerenderde versie ziet van de persoon met wie je aan het praten bent.
Jij en je gesprekspartner(s) wisselen af naar gelang degene die het woord voert. In deze gesprekken kun je keuzes maken, waarbij deze keuzes je altijd blijven achtervolgen. Zeik je iemand af, dan zul je dat later ooit een keer op je eigen bordje krijgen. Ben je galant en eerlijk, dan zullen mensen je beter behandelen.

Voorlopig oordeel
NC Soft zet met Guild Wars 2 de MMO wereld weer op scherp. De vele pogingen van andere MMO's om World of Warcraft van de troon te stoten zijn misschien mislukt, maar Guild Wars 2 heeft een goede kans om de koning alsnog te degraderen tot onderdaan. De rijke wereld, de extra laag in de quests en de innemende dialogen zorgen samen met de prachtige graphics voor een mooie afgerond geheel. Ik heb er in ieder geval al plezier aan beleefd en ik denk dat velen mij hierin zullen bijvallen wanneer de game op de markt komt!

Guild Wars 2 komt in 2011 uit op de pc.

Lees meer