Preview: Halo 4

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Geen enkele Xbox-gamer zou natuurlijk durven denken dat Halo 4 daadwerkelijk het vierde deel uit de serie is. Een uitstapje naar het RTS-genre, een aantal remakes en enkele wederopstandingen na het afronden van de originele trilogie later zijn we dan toch aanbeland bij Halo 4. De grote vraag dus of de serie, die door velen wordt gezien als de grondlegger van multiplayer shooters op de console, nog wel interessant is in een tijdperk waarin er meer games in dit genre verschijnen dan regenwolken aan de Nederlandse hemel.

Master
Hij is terug, de Master Chief. Misschien niet het meest persoonlijke karakter uit de game-industrie, maar wel eentje die we niet snel zullen vergeten. Dat onze held in Halo 3 een succesvol eind aan de trilogie wist te breien betekent niet dat er in Halo 4 niet meer geschoten hoeft te worden. Deze eerste telg uit een nieuwe trilogie wordt niet meer door Bungie gemaakt, maar door 343 Industries, en deze laat een frisse wind waaien door het Halo universum. Vrees niet: we hebben nog steeds te maken met dezelfde basis, maar met de toevoeging van tal van vernieuwingen. Zo zal je te maken krijgen met een nieuwe vijand, genaamd de Prometheans. Deze spatten van je beeldscherm met hun kenmerkende combinatie van donkere tinten en een oranje gloed. Daarnaast maken ook de vertrouwde Covenant weer hun opwachting. Over vertrouwde personages gesproken, ook Cortana, de blauwe Artificial Intelligence babe keert terug en de nieuwe ontwikkelaar laat blijken dat deze, alsmede het gehele verhaal, een nog belangrijkere rol zal spelen in Halo 4. Het moge duidelijk zijn dat de trend van verhalende gameplay ook 343 Industries niet is ontgaan en dit gegeven zou in mijn ogen kunnen zorgen voor een frisse kijk op de hier en daar wat eentonig wordende shooteractie die de Halo reeks voorheen karakteriseerde.

De nieuwe vijand geeft licht.

Vooruitstrevend
De E3 bracht ons onlangs vele nieuwe beelden van Halo 4 en wat me daar meteen aan opviel is dat het niet meer zo 'kaal' is als voorheen. Misschien ligt het aan de recentere schitterende games dat dit gevoel naar boven komt bij me, maar voorheen kampte ik vaak met het gevoel dat de omgevingen in de Halo games een beetje dood aanvoelden. De nieuwe beelden tonen echter vooruitgang. Overal valt wat te bewonderen, de vijanden lijken vanuit meerdere directies te komen, waardoor je je ook niet langer genoodzaakt voelt slechts een enkel spawnpoint in de gaten te houden. Een nieuwe vijand betekent ook een arsenaal aan nieuwe wapens en de combinatie van donkere tinten en een oranje gloed waarmee ik de Prometheans zojuist typeerde uit zich ook in het nieuwe strijdtuig. De wapens hebben stuk voor stuk iets weg van het menselijk wapentuig, maar representeren een technologische voortgang waarvan de mens alleen kan dromen. Zo zitten niet alle onderdelen van een bepaald wapen daadwerkelijk aan elkaar vast en wissel je van wapen, dan bewegen de guns op een manier alsof het uitklapbare speelgoedpistooltjes zijn. Bruut.

Reach and beyond
De multiplayermodus van Halo 4 zet de lijn die Reach al uitstippelde door en verbetert deze hier en daar minimaal. Zo zal je weer ieder deel van je uitrusting naar hartenlust kunnen aanpassen, van helmen tot kleurcombinaties. Wat anders is in Halo 4 is dat je niet langer gebonden bent aan de vooraf bepaalde klassen, zoals in Reach het geval was. Uit getoonde beelden valt af te leiden dat het mogelijk zal zijn zelf een aantal uitrustingen samen te stellen. Je zult nu dus zelf tactisch moeten nadenken welke wapens je mee wilt nemen en wanneer je welke door jou bepaalde samenstelling het best kunt toepassen. De actie is echter nog wel vertrouwd, de combinatie van rennen, springen en veel close combat staan garant voor uren multiplayerfun. Ook de focus op verticale maps lijkt een terugkerend kenmerk te worden van de multiplayer in Halo 4, al valt aan de hand van het geringe aantal getoonde levels geen conclusie te vormen wat betreft het totaalpakket.

Master Chief is er klaar voor. Jij ook?

Zijtak
Een ander aspect dat de Halo franchise zo geliefd maakte, de co-op, keert ook terug. Dit keer in een iets andere vorm dan voorheen. Zo liet men weten dat de coöperatieve modus in Halo 4 pas beschikbaar wordt na het bereiken van een bepaald punt in de singleplayer campaign en dat de co-op missies een andere kant van het verhaal zullen laten zien dan de weg die je in je eentje aflegt. Dit klinkt veelbelovend, al valt nog te bezien wat de duur van deze zijtak zal zijn.

Verwachting
Halo 4 slaat een andere weg in. Een nieuwe ontwikkelaar betekent een nieuwe stap in de serie. Vertrouwde aspecten lijken hand in hand te gaan met vernuftige vernieuwingen. De Prometheans brengen een interessant arsenaal aan nieuw wapentuig met zich mee, alsmede een frisse visuele stijl. Meer focus op de verhaalvertelling en een nieuwe vorm van coöperatieve functionaliteit brengt de franchise naar 2012. De multiplayer voelt oud, maar goud, en weet op wat kleine puntjes stappen te zetten, zonder de basis uit het oog te verliezen. Halo 4 maakt een goede indruk en is mogelijk het deel in de serie dat afgehaakte Xbox-gamers wederom zal pushen richting de Master Chief, om maar te zwijgen over het tevreden stellen van de fanatiekelingen.

Halo 4 verschijnt op 6 november dit jaar voor de Xbox 360.

Lees meer