Preview: Harry Potter voor Kinect

Geplaatst: 4 oktober 2012 18:00

Het is alweer een tijdje geleden dat de laatste Harry Potter-film in de bioscoop draaide, maar Warner Bros. Interactive Entertainment komt toch met een nieuwe Harry Potter-game, genaamd Harry Potter voor Kinect. Zoals de naam al doet vermoeden, heb je voor deze game een Kinect nodig. Ik was hier eerst nog wat sceptisch over, maar op de gamescom ben ik toch een beetje verrast door de game. Inmiddels is er ook een demo verschenen en heb ik deze op mijn gemak kunnen spelen. Gaat dit dan eindelijk weer eens een goede Kinect-game worden?

Betreed Zweinstein
Harry Potter voor Kinect volgt de verhaallijn van alle acht films die zijn verschenen. Je kan kiezen om de game met één van de ongeveer vijftien personages te spelen, maar je kan ook je eigen hoofd in de game stoppen. Dit doe je heel gemakkelijk door je eigen gezicht in te laten scannen met Kinect om vervolgens nog even het juiste kapsel te kiezen. Hierna bepaalt de Sorteerhoed in welke afdeling je terechtkomt en kan het avontuur beginnen!

Minigames
De gehele game draait om het spelen van minigames. In totaal zullen er ongeveer dertig van deze aanwezig zijn, en in de demo kon ik met drie minigames aan de slag. De eerste minigame die ik deed was Zwerkbal. Als Zoeker moest ik op mijn bezem achter de Gouden Snaai aan. Echter was ik niet de enige. De Zoeker van het andere team zit je voortdurend in de weg. Aan jou de taak om hem een flinke mep of schop te verkopen, zodat jij de Snaai te pakken krijgt.
De volgende minigame speelde zich af in de tovenaarsbank Goudgrijp. In een mijnkarretje ga je op weg naar je kluis. In de bochten zal je opzij moeten leunen om niet van het spoor af te vallen. Op het spoor zullen af en toe wat obstakels liggen waarover je moet springen en ook zal je zo nu en dan ergens onderdoor moeten bukken.
Als laatste was de minigame met een instortende brug. Door opzij te stappen moet je vlammen ontwijken en door te springen en te bukken ontwijk je balken. Je wordt echter ook nog achtervolgd door Dooddoeners, dus zal je af en toe wat toverspreuken moeten afvuren.

Nog een keer!
Het is niet zo dat je deze minigame maar één keer gaat spelen en daarna nooit meer, want achteraf zal je een score krijgen. Zo probeer je telkens je score te verbeteren om vijf sterren te halen. Ook krijg je een aantal foto's van jou in actie te zien.
De game zal ook een multiplayer-modus bevatten. Dit was helaas niet speelbaar en heb ik ook niet kunnen zien op de gamescom. Het zal in ieder geval mogelijk zijn om tegen elkaar, maar ook met elkaar te spelen. Hoe dat in zijn werking gaat, is nog steeds niet duidelijk.

Voorlopig oordeel
Harry Potter voor Kinect zou zomaar eens een heel erg goede Kinect-game kunnen worden. Er is goed over nagedacht wat de Kinect wel en niet aan kan. Voor Harry Potter-fans zal het leuk zijn om het verhaal van de acht films opnieuw te beleven met tussendoor wat minigames. Mocht je nou geen Harry Potter-fan zijn, maar wel Kinect-games leuk vinden, dan zal je waarschijnlijk ook veel plezier gaan beleven met deze game. Hardcore-gamers moeten deze game echter links laten liggen, want daar is deze game niet voor bedoeld.

Harry Potter voor Kinect verschijnt op 10 oktober exclusief voor de Xbox 360.