Preview: Hellboy Web of Wyrd - Een stripboek komt tot leven

-

Welke anti-held heeft een sloopkogel van een vuist, een liever lui dan moe instelling en knauwt sigaren alsof het trekdrop is? Ja, dat kan er maar één zijn: Hellboy. Als groot fan van de Guillermo del Toro films wipte ik even langs bij de Cosmocover booth tijdens gamescom. Met mijn grootste puppyogen vroeg ik of er nog plek was bij Hellboy Web of Wyrd - één van de titels die al snel helemaal volgeboekt zat. Wonder boven wonder was er nog een plekje vrijgekomen en ik was de gelukkige redacteur die toch nog even de aankomende actiegame mocht checken. Mijn bevindingen zijn hieronder te lezen!

Games zijn kunst

Hellboy Web of Wyrd is ontstaan middels de samenwerking tussen ontwikkelaar Upstream Arcade (West of Dead), uitgever Good Sheppard Entertainment, Dark Horse Comics en Hellboy-bedenker Mike Mignola. Ja, dé Mike Mignola heeft groen licht gegeven om een officiële Hellboy-game te maken. Je ziet dat Upstream Arcade dit bloedserieus neemt. In hun vorige game - die we kennen als West of Dead - zagen we al dat de ontwikkelaar ervaring had met de iconische kunststijl van Mignola. Dit weten ze feilloos over te zetten in videogamevorm, wat zorgt voor zeer prikkelende visuals. Het is een bewonderenswaardige poging om een strikboek na te bootsen, wat gedeeltelijk werkt. Visueel ziet het er gelikt uit, maar ik moet wel een beetje wennen aan het gebruik van stilstaande beelden voor de cutscenes en de lagere framerates bij de animaties. Ik snap heel goed waarom deze methodes worden gehanteerd, maar ik weet niet zeker of het ook voor het gewenste resultaat zorgt.

Weet je waar Upstream Arcade ook ervaring mee had? Werken met Ron Perlman. De badass acteur was namelijk de stem van de gunslinger in West of Dead, maar hij keert ditmaal niet terug. Toen ik vroeg waarom, was het antwoord kort en bondig - dat was niet de keuze van de ontwikkelaar. Echter, de vervanging is ook niet om je neus bij op te halen, want Lance Reddick is ditmaal de stem van Hellboy. Het was een bijzondere ervaring om de acteur - die helaas eerder dit jaar was overleden - weer te horen. De ontwikkelaar waar ik mee sprak vertelde mij hoe veel moeite de charismatische Reddick stak in het perfectioneren van zijn stemlijnen en hoe serieus hij zijn werk nam. Toch nog een keertje opnieuw de booth induiken om het nogmaals te proberen. Heel bijzonder hoor; om nog één keer te kunnen genieten van het acteerwerk van een geliefde acteur. Wie is hier uien aan het snijden?

Hellboy Web of Wyrd gamescom preview1

Aanpakken zoals in Punch-out

Goed, zullen we het ook nog even over de gameplay hebben? In Hellboy Web of Wyrd speel je als - spoilers - Hellboy, die als enige door de dimensies van Wyrd kan reizen. Ja, demon zijn kent toch z'n voordelen. Hij moet op zoek naar een vermiste agent van de B.P.R.D. en dat betekent ruziemaken met de lokale bevolking. Je begint altijd in het Butterfly House om je load-out te bepalen. Je moet checken met welke wapens je 'down under' wilt gaan en zo nu en dan kun je een praatje maken met de NPC's. Hellboy Web of Wyrd is een roguelike en dit zie je voornamelijk terug in de routes die je kan bewandelen, wanneer je eenmaal in de Wyrd bent beland. De wegen leiden naar vijanden, maar soms ook naar upgrades, health, speciale krachten, enzovoorts. Elke run kan dus anders uitpakken en het is aan de speler om wijs te kiezen.

Hellboy Web of Wyrd werd door de ontwikkelaar vergeleken met Punch-Out en bij mij moest het kwartje even vallen. Wat we eerst zagen was inderdaad een brawler, waarin je kleinere vijanden vrij simpel tot moes sloeg. Dit kanonnenvoer was echter eerder een opwarmertje voor het echte werk. Uiteindelijk kom je oog in oog te staan met grotere beesten, zoals Wendigo's. Deze één-op-één gevechten zijn intens en hierin straalt Hellboy Web of Wyrd. Je bent bezig om patronen te leren, te ontwijken, te pareren en wanneer het jouw beurt is, deel je ook even wat flinke tikken uit. De combat heeft een fijne flow en ik vermaakte mij er prima mee. Totdat je in ruimtes terecht kwam met meerdere zware jongens - toen was het minder plezierig. De camera zorgt er namelijk voor dat je weinig overzicht hebt en dat maakt het soms knap lastig om precies te achterhalen wie zijn slagtanden in je rug zet. Wellicht is het ook een vorm van gewenning of mijn zintuigen die simpelweg achterliepen na drie dagen lang door de Koelnmesse te toeren.

Hellboy Web of Wyrd gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Hoe je het ook went of keert, Hellboy Web of Wyrd belooft een unieke en memorabele ervaring te worden. Ja, ik heb nog mijn twijfels bij een aantal factoren - zoals het cameragebruik en de zeer statische cutscenes - maar er is genoeg om enthousiast over te worden. Zo belooft de combat een pittige ervaring te worden en is het een genot om Mike Mignola's stijl op het gamescherm te bewonderen. Ik ben in ieder geval klaar om door de vele dimensies te reizen en menig monster op z'n bakkes te slaan, wanneer Hellboy Web of Wyrd verschijnt op 4 oktober.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Hellboy Web of Wyrd

Ontwikkelaar:

Upstream Arcade

Uitgever:

Good Shepherd Entertainment

Release:

18 oktober 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord