Gameplay
High On Life 2 uitgesteld naar 2026
20 augustus 2025De felbegeerde Game Pass Ultimate-titel High On Life 2 heeft vertraging opgelopen. Tijdens gamescom 2025 komen we achter nieuwe details en de releasedatum.
Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe het voelt om heel eventjes een extreme vorm van ADHD te hebben? Gewoon eventjes. Je weet wel, een uurtje of acht. Misschien tien. Gewoon even een halve dag zo verschrikkelijk hard gaan dat je onze lieve heer voor een doedelzak aanziet, om naderhand weer ongestoord je dagelijkse beslommeringen te hervatten als de koele kikker die je eigenlijk bent. Squanch Games lijkt hier wederom diens missie van te maken. Want als je dacht dat het originele High On Life al absurd was, maak dan je borst maar nat. Als High On Life ADHD was, dan is High On Life 2 ADSL.

Als ontwikkelaar Squanch Games namelijk iets hoog op het prioriteitenlijstje had staan na het afronden van het tamelijk absurde High On Life - en diens DLC High On Knife - dan was het gegarandeerd het woordje 'meer'. Of 'more', gezien het toch Amerikanen blijven, als is 'lake' ook Amerikaans voor 'meer'. Afijn. Al wachtend in de lobby van de Xbox stand, legt High On Life 2's lead artist Colby Wahl uit hoe men dat varkentje tracht te wassen. "Grafisch weten we wel wat we kunnen en met Unreal Engine 5 lukt dat ook prima, dus wij (oftewel Squanch Games) focussen nu vooral op meer lol en betere gameplay. Dat, en het aan de praat krijgen van een demo pc die half in de fik vloog omdat we die te dicht tegen de muur aan hadden geplaatst". Uiteraard zei hij ook dit in het Amerikaans, maar je snapt me. Toch? Tuurlijk wel. Afijn.
Meer en beter, dat is dus het target. Meer grappen, meer onzin, maar ook meer gameplay elementen die van High On Life 2 op elk vlak een betere game moeten maken dat deel één, die al "pretty f*cking funny" was, al zeg ik het zelf. Allereerst had iemand het briljante idee om traversal vloeiender te maken door een skateboard in de picture te brengen, omdat lopen zo verschrikkelijk 2022 is. Prima voor de vorige game, maar in 2025 moet je jezelf op wielen voortbewegen om erbij te horen. Dus ja, dat. En ook die wapens, tja, op zich niet verkeerd maar het hadden er wel een paar meer mogen zijn. Toch. Vind jij niet dan? Squanch Games wel. Dus ja, ook daar zijn er meer van. Ergens gewoon heel logisch.

Oh ja, en het verhaal. Dat is misschien nog wel logischer, vooral voor een sequel. In High On Life 2 ben je namelijk nog steeds die bounty hunter van toen, maar de glans is er wel een beetje vanaf aan het raken. Heel de buurt is van "Heeeeey, ben jij niet die bounty hunter van High On Life?" en de rush van die nieuwe mysterieuze bounty hunter in de buurt zijn is aardig aan het uitwerken. Echt ruk. Maar weet je wat ook ruk is? Te horen krijgen dat je zus ook een bounty op d'r hoofd heeft, en dan hebben we het niet over zo'n chocoladesnack met van die stukjes kokosnoot erin. Je weet wel, een bounty. Premie, dat is het woord. Premie. En wat doe je dan als premiejager (wat overigens het Nederlandse woord voor bounty hunter is) met veel te veel tijd om handen? Dan ga je zorgen dat ze uit de handen van je concurrentie blijft.
Want ja, concurrentie in de premiejagersgilde is moordend gebleken (ha... moordend) en voor je het weet zit iedereen je zuster op de hielen. Dat jij vanwege je belangenverstrengeling niet mee wil doen aan deze klus, maakt van jou dus net zo goed een target in High On Life 2. En om dat gegeven valt een behoorlijk dope game te bouwen, iets wat men bij Squanch Games dus aan het doen is. Ik hoop dat dit inmiddels wel duidelijk was, maar zo niet, bij deze. Wat mij na een uurtje demo-en ook duidelijk werd, is dat die Colby Wahl geen woord gelogen had over Squanch Games' ambities, want heilige schijt, ik ben nog nooit zo hyper uit een B2B sessie weggelopen als na het spelen van een snippet High On Life 2. Zelfs wanneer ik eraan terugdenk, knalt mijn brein weer in overdrive. Hopelijk is dat niet al te merkbaar.

Om maar te beginnen met dat skateboard. Geniaal! Mede dankzij High On Life 2 staat deze vierwieler weer hoog op mijn lijstje van favoriete gebruiksvoorwerpen met vier wielen, waar ook een auto en een skelter op staat, om maar even wat context te verlenen. Maar dat doet er nu niet toe. De toevoeging van een skateboard maakt zoiets triviaals als jezelf voortbewegen in High On Life 2 wel zo soepel dat je eigenlijk nooit meer wil lopen. Al helemaal niet omdat rail grinden verdomd lastig blijkt te zijn met gewone schoenen, maar wat in High On Life 2 dus heel makkelijk is omdat je het met een skateboard doet, Snap je toch wel, hè? Maar een skateboard is ook perfect om iemand mee voor z'n bek te rossen als 'ie vervelend tegen je doet. En geloof me, mensen (of ja, mensen zijn het eigenlijk niet) kunnen in High On Life 2 heel vervelend doen. Zowel verbaal als fysiek. Vooral tijdens evenementen als ParkingCon, PoliCon en MurderCon, drie conventies die ik tijdens mijn speelsessie heb bezocht zonder enig respect te tonen voor andere bezoekers ervan.
En gelukkig geeft High On Life 2 daar weinig om, dat gebrek aan respect voor anderen. In-game dan, hè. Want zelfs wanneer ik het presteer om een verslagen premiejager Sheath keihard te ownen en hem - geheel op zijn verzoek - in stukken snijd om een nieuw wapen van hem te boetseren, vergeeft de game me voor het niet laten uitpraten van mijn 'soon to be' blaffer, die ook gewoon zijn best doet om nog wat van zijn laatste adem als niet-geweer te maken. En die onderhoudsmedewerkers die je minuten daarvoor om zeep hebt geholpen door vooral niet goed te luisteren naar die ene dude die je probeerde te vertellen welke knoppen je absoluut niet moest indrukken om de storing in de lift op te lossen, daar praat de demo achteraf ook niet meer over. Squanch Games zal de nabestaanden wel een bloemetje sturen, ook namens jou.

"Allemachtig hey, veel geluld, weinig gezegd. En op wat voor vaart joh. Doe even rustig, ofzo". Als dit nu in jouw hoofd omgaat en je jezelf groen en geel ergert aan het geraaskal van een hyperactieve gamer, dan heb ik nieuws voor je: High On Life 2 is niet voor jou weggelegd. Squanch Games heeft maar één missie en dat is zo ontzettend veel onzin jouw kant op slingeren dat je of knock-out gaat van het lachen, of naar de apotheek moet voor een extra dosis Ritalin. Of beide. Kan ook. Mocht je daarentegen wel heel goed tegen dat soort humor kunnen en vooral op zoek zijn naar een significant verbeterde versie van het toch al hilarische High on Life uit 2022, blijf dan vooral even plakken. High On Life 2 will fix you right up, buddy. Dat is een keiharde garantie die ik je nu al durf te geven.
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Squanch Games
Uitgever:
Squanch Games
Release:
13 februari 2026
Reviewscore:
-
Platforms:
Gameplay
De felbegeerde Game Pass Ultimate-titel High On Life 2 heeft vertraging opgelopen. Tijdens gamescom 2025 komen we achter nieuwe details en de releasedatum.
Trailer
Ben je net van je levensverslaving af? Jammer joh, want deze winter kun je weer super verslaafd raken aan High On Life 2. Check hier de...