Preview: LittleBigPlanet

Geplaatst:
Aangepast: 27 mei 2018 21:06

Sinds de eerste beelden van LittleBigPlanet keek ik erg uit naar deze game. LittleBigPlanet kent een combinatie van platform-actie, samenwerken en creativiteit.

Samen spelen doe ik de laatste tijd niet meer zo vaak, want ik verlies toch altijd. Maar toch zal hier verandering in komen met LittleBigPlanet. Deze game heeft namelijk al mijn verwachtingen overtroffen en dan druk ik het nog voorzichtig uit. Het enige wat ik aan kritiek kan opmerken is dat er geen tijd meer overblijft voor alle andere vette games dit najaar.

De game maakte me niet alleen vrolijk, maar had ook een overdosis aan toffe opties. Zoals het customizen van je Sackboy, met een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden. Naast de hoeveelheid keuzes om je karakter aan te passen, kun je tijdens het spelen van een level ook diverse nieuwe tools vrijspelen, om zo je karakter verder aan te kleden met al deze vette opties. Ook zagen we een level editor, waarmee ik meteen aan de slag ging. Voordat ik het wist had ik al iets in elkaar geflanst en het werkte gewoon goed en gaat ook ontzettend diep.

Je kunt in LittleBigPlanet dus je eigen level maken, deze op het PlayStation Network zetten en vrienden uitnodigen om aan je level deel te nemen, maar ook kun je jouw level te koop aanbieden. Je begint met een leeg scherm en kunt in je eentje tot met maximaal vier personen tegelijk aan een level werken. Je kiest je materiaal en een vorm, dit samen zal in je level een object vormen. Elk voorwerp in de game heeft zijn eigen gewicht en al dat soort eigenschappen. Een steen zal daarbij nooit in de lucht kunnen zweven. Je moet dus iets hebben wat wel kan zweven, om daar vervolgens je steen aan te hangen.

Het spelen bleef niet alleen bij het maken van een level. Ook speelde ik een level waarbij ik met een soort vlam tonnetjes moest ontwijken. En waren er wat sponzen waar je aan moest hangen om door het level te komen. Je begint dus bij het begin en zorgt ervoor dat je met je Sackboy en eventuele medespelers het einde van een level bereikt. De game voelde wat vertraagd aan, maar dat vond ik juist super uitdagend, omdat je op die manier de levels leuk en uitdagend houdt voor iedereen. Je kunt de levels in je eentje spelen of samen met je vrienden, zowel off- als online.

De game verschijnt op 29 oktober van dit jaar en zal qua community en uitwisseling heel wat bieden.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer