Preview: Mario & Luigi: Brothership – Terug van weggeweest

-

Een van mijn favoriete games op de Nintendo DS is Mario & Luigi: Partners in Time. Het verhaal, de humor en de geweldige soundtrack zorgden ervoor dat ik steeds maar weer naar Mario & Luigi bleef terugkeren. Tot en met Bowser's Inside Story, want daarna ben ik de franchise een beetje uit het oog verloren waardoor ik Dream Team en Paper Jam Bros. aan mij voorbij heb laten gaan. Nu werd eerder dit jaar Mario & Luigi: Brothership aangekondigd en werd mijn enthousiasme meteen weer aangewakkerd. De komst van deze nostalgische franchise naar de Nintendo Switch zorgt ervoor dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar dit nieuwe deel. Vorige week mocht ik alvast aan de slag met een demo op het kantoor van Nintendo en ik kan je vast verklappen dat mijn enthousiasme sindsdien alleen maar groter is geworden.

Twee broers, een sidekick en een Zeiland

Ik mocht de game dus vast verkennen middels een demo dat opgedeeld was in twee secties. De game speelt zich af op Concordia en dat bestaat op zijn beurt weer uit verschillende eilanden. Het eerste gedeelte waar ik mij aan mocht wagen speelde zich af op Twistee eiland. Ik maakte hier kennis met de basis mechanieken van de game en ontmoette de Discokoning. Mijn doel was om zijn haargel te vinden zodat hij zijn dansroutine kon voltooien. John Travolta zijn dansmoves hadden immers destijds ook een stuk minder indruk gemaakt als zijn haar niet zo verdomd goed zat, is het niet? Hiervoor moest ik de bossen in waar ik een vrouwelijke metgezel langs spinnen moest zien te loodsen. Zij had de felbegeerde haargel in haar bezit en door haar terug te brengen naar de koning kon ik de missie voltooien. In deze missie zie je gelijk goed de humor terug. Hoewel de depressie van de Discokoning vanwege zijn verloren haargel eigenlijk nergens over gaat, kun je niets anders doen dan grinniken als je zijn expressies ziet. De humor in Brothership doet mij sterk denken aan die van Partners in Time. De broers zijn in Brothership overigens niet alleen op elkaar aangewezen. Zij worden vergezeld door de vliegende sidekick Trufvolt. Hij helpt je tijdens je avontuur in Concordia.

In Concordia, de wereld waarin Mario en Luigi in zijn gezogen, is wel het nodige aan de hand. De diverse eilanden waren eerst verbonden door een speciale boom. Door een mysterieuze kracht is deze boom verdord en verloren de eilanden hun verbinding met elkaar. Brothership dankt zijn naam niet alleen aan de liefde tussen de twee broers, maar ook aan een belangrijk element uit de game: het Zeiland. Dit is de hub van de game en deze functioneert deels als eiland en deels als schip. Op dit schip staat een nieuwe boom vol levensenergie waarmee je de eilanden weer moet zien te verbinden. Met het Zeiland reis je dus naar verschillende locaties in de game. Naarmate je verder komt in het verhaal zie je dat het schip zich steeds verder vult met npc's. Je kunt dan met ze praten of dingen met ze doen. Ook kun je op zoek gaan naar easter eggs of side quests. Er is in ieder geval genoeg te doen om de tijd te doden. Van wat ik tijdens mijn relatief korte sessie met Mario & Luigi: Brothership heb kunnen zien oogt de game lekker kleurrijk en heeft het een leuke bijpassende cartoonachtige art-stijl. Deze sluit perfect aan bij de game en het verhaal.

Mario  Luigi Brothership preview

Combat was even wennen, maar net zo leuk als vroeger

Het tweede gedeelte speelde zich af op het eiland Karoessel waar je je niet alleen bezig houdt met het verslaan van vijanden, maar ook met het oplossen van een puzzel. Toch lag de focus in dit deel van de demo voornamelijk op de combat. Net als in de eerdere games draait de combat volledig om de timing van je aanvallen. Zoals je van deze games gewend bent voert Mario zijn aanval uit met de A-knop en Luigi met de B-knop. Hoe beter je de aanvallen timet, des te meer schade je weet aan te richting bij de tegenstanders. Als je op tijd op de knop van de andere broer weet te drukken dan ondersteunen ze elkaar en kun je een effectievere aanval doen. Het was voor mij na negen jaar wel even wennen om die timing onder de knie te krijgen, maar als dat eenmaal is gelukt dan krijg je weer het ultieme gevoel van voldoening na het uitvoeren van een perfecte combo. Net zoals in de vorige games beschikken Mario en Luigi over de bekende springaanval en hameraanval. Toch brengt Nintendo in dit deel ook wat nieuws op tafel door extra aanvallen toe te voegen. Met behulp van zogeheten Strijdstekkers kun je speciale effecten meegeven aan je aanvallen. Denk hierbij aan spijkerballen die na elke aanval op de vijanden vallen of een verdedigende boost voor de broers. Voor de Strijdstekkers geldt wel: op is op. Met Luminade - de valuta in de game - kun je buiten de gevechten om weer nieuwe Strijdstekkers maken.

Die speciale effecten geven de bekende combat een welkom vernieuwend gevoel. Het biedt je als speler de mogelijkheid om een unieke vechtstijl te vinden die het beste bij jou past. Tijdens de speelsessie kom je de nodige monsters tegen om hiermee te experimenteren. Buiten de gevechten om bestuur je alleen de roodgemutste Mario en loopt Luigi overal braaf achter je aan. Soms komt het voor dat Luigi toch een eigen plan trekt terwijl je door de overworld loopt. Op verschillende momenten verschijnt er een grote, groene L boven het hoofd van Mario's tweelingbroer en daarna kiest hij zijn eigen weg om iets te doen. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Zo kan hij bijvoorbeeld iets kleins als een doos kapot slaan, maar kan het ook zomaar zijn dat hij ergens een verborgen oplossing voor een puzzel weet te vinden. Let wel op, want de manieren waarop Luigi puzzels oplost kunnen op zijn zachtst gezegd nogal uniek zijn. Alhoewel ik nog maar weinig van het verhaal mee heb kunnen krijgen door het spelen van deze korte demo, verwacht ik dat Mario & Luigi: Brothership ons niet teleur gaat stellen. Ondanks dat ik hier en daar wat framedrops heb ervaren, hoop ik dat deze voor release nog worden weggepoetst en dat Mario & Luigi in november een grootse terugkeer te wachten staat.

Mario  Luigi Brothership

Voorlopig oordeel Jolien

Mijn enthousiasme is na het spelen van de previewsessie alleen maar groter geworden. Helaas was de demo niet al te groot, waardoor ik veel nog niet heb kunnen zien, maar veel van de elementen die voorbij kwamen stemmen mij positief. De combat is vertrouwd, terwijl de Strijdstekkers zorgen voor het nodige vleugje vernieuwing. Tijdens de missie met de Discokoning kwam duidelijk weer de humor naar voren die we van de eerdere games uit de serie gewend zijn. Het Zeiland lijkt een interessante hub te worden voor de tweelingbroers met verschillende npc's, easter eggs en side quests om je zeetochten nog meer flair te geven. Na alles uit de previewsessie te hebben gezien en ervaren durf ik hoop te houden dat een van mijn favoriete games op de Nintendo DS een waardig vervolg krijgt op de Nintendo Switch. Ik kan haast niet wachten om het volledige avontuur van Mario & Luigi: Brothership te ontdekken bij de release in november.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Mario & Luigi: Brothership

7 november 2024

-