Trailer
Releasewindow Metal Hellsinger: VR bekendgemaakt
27 juni 2024Funcom en Lab42 Games kondigde onlangs Metal Hellsinger: VR aan, die in het najaar van 2024 zal verschijnen.
Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik twee (eigenlijk drie, maar ik tel voor dit artikel mijn partner eventjes niet mee, sorry) grote liefdes in mijn leven heb. De eerste grote liefde is games, daar ik al een controller in mijn handen had nog voordat ik kon lopen. De tweede grote liefde is metal, het muziekgenre waar ik op de basisschool al naar luisterde en wat straks uiteindelijk ook op mijn begrafenis gedraaid zal worden. Toen ik hoorde dat er een game uitkwam waarbij de gameplay bestaat uit het schieten op monsters en demonen, terwijl je maat probeert te houden met snoeiharde metalnummers, wist ik gewoon dat dit de game voor mij moest zijn. Ik mocht dan ook aan de slag met een vroege versie van Metal: Hellsinger om te zien of de game ook aan mijn verwachtingen kon voldoen.
In Metal: Hellsinger neem je de rol aan van The Unknown, een wezen dat half mens en half demon is. Ik heb nog niet precies kunnen ontdekken waarom, maar hij heeft een gezonde obsessie met het slachten van demonen. Je reist dan ook met hem door de diepten van de hel om op zoek te gaan naar verschillende demonen, duivels en monsters. The Unknown heeft ook een gezonde verstandhouding met muziek. Elke legende heeft namelijk een eigen soundtrack en die van The Unknown is metal. De exacte lore achter The Unknown en de muziek die je in de diepste krochten van de hel hoort, is mij nog niet helemaal duidelijk geworden tijdens mijn speelsessie. Maar ik weet wel dat het me eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Ik kan me namelijk niets bedenken wat leuker is dan demonen neerknallen met de hardste metal tracks op de achtergrond.
Dat neerknallen van demonen doe je namelijk ook op de maat van de muziek. Metal: Hellsinger is namelijk een ritmische first-person shooter. Het is dus enerzijds een FPS die erg te vergelijken valt met DOOM. Daarnaast is het ook een ritmische game, zoals bijvoorbeeld Guitar Hero. Wanneer je namelijk schiet op de maat van de muziek, en als je niet zo muzikaal bent of niet gewend bent aan metal waardoor je de beat niet goed kunt horen, krijg je de beat ook op je scherm te zien, dan vul je je Fury-meter. Hoe hoger deze meter vol loopt, hoe meer schade je aanricht. Zo kun je uiteindelijk, wanneer je je Fury-meter volledig gevuld hebt, zestien keer meer schade doen dan wanneer deze leeg is. Het houden van de maat is dus ontzettend belangrijk. Wat ook leuk is, is dat de muziek verandert naargelang de hoogte van je Fury-meter. Wanneer deze leeg is, hoor je zachtjes de instrumenten op de achtergrond. Wanneer deze helemaal gevuld is, hoor je de complete compositie van het nummer, inclusief de zang. Je Fury-meter vol houden, is dus niet alleen goed om meer schade te doen, maar ook om de toffe muziek goed te kunnen horen.
Het is niet alleen qua gameplay dat Metal: Hellsinger op DOOM lijkt. Ook qua visuele stijl is de game te vergelijken. In DOOM slacht je natuurlijk ook demonen en ook de omgeving heeft er veel weg van. Wat dat betreft heeft Metal: Hellsinger dan ook goed afgekeken van misschien wel een van de beste shooters in het genre. Qua visuele stijl past een setting in de hel met demonen natuurlijk ontzettend goed bij metal als muziekgenre en wat dat betreft weet de game de setting perfect neer te zetten. Wanneer je Metal: Hellsinger aan het spelen bent, heb je gewoon het gevoel alsof je in een moshpit in de hel beland bent en hoe ongelooflijk kut dat ook klinkt, het is de natte droom van menig metalliefhebber.
Het level dat ik heb mogen spelen, was redelijk van lengte en werd afgesloten met een eindbaasgevecht. Ik heb hiermee wat mij betreft een heel fijn voorproefje gekregen dat absoluut smaakt naar meer. Ik ben ontzettend benieuwd naar de rest van het verhaal en de andere levels. Wel moet ik toegeven dat Metal: Hellsinger zeker geen makkelijke game is. Voor een first-person shooter gebeurt er erg veel op je scherm. Nu hoeft dat, als je een beetje kunt mikken, niet een probleem te zijn. Het lastige zit hem vooral in het houden van de maat van de muziek. Naast het opletten op je omgeving en het neerschieten van je vijanden, moet je dit dus allemaal op de maat van de muziek doen om zo veel mogelijk schade te kunnen aanrichten en de prachtige achtergrondmuziek te horen. Het is dus zeker niet voor noobs, maar ik ga graag de uitdaging aan.
Metal: Hellsinger is wat mij betreft de GOTY. Niet omdat het de beste game is die dit jaar uitkomt, maar puur en alleen omdat het de game is die dit jaar uitkomt waar ik absoluut het meeste plezier aan ga beleven. De gameplay voelt vloeiend aan, het ziet er goed uit en heeft de meest dikke soundtrack van alle games die ik ooit gespeeld heb. Als de rest van de game zo leuk is als het voorproefje dat ik heb mogen spelen, dan zien jullie mij een lange tijd niet meer terug, want ik ga die leaderboards beklimmen!
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
The Outsiders
Uitgever:
Funcom
Release:
15 september 2022
Reviewscore:
-
Platforms:
Trailer
Funcom en Lab42 Games kondigde onlangs Metal Hellsinger: VR aan, die in het najaar van 2024 zal verschijnen.
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
De eerste DLC voor Metal: Hellsinger is een feit. De uitbreiding brengt wat nieuwe muziek naar de game en heeft heel toepasselijk de naam Dream of the...
Trailer
De launch trailer van Metal: Hellsinger geeft je wat je ervan verwacht: bloed, gore en kneiterharde muziek.