Preview: Moving Out 2 - Verhuizen naar de goede buurt

Geplaatst: 28 augustus 2022 17:00

Verhuizen leuk maken, dat is moeilijk. Al je dierbare items worden in dozen gesodemieterd en je vertrekt uit een vertrouwde omgeving. Gelukkig zijn hier de F.A.R.T.'s om je te helpen! Tijdens gamescom heb ik per dag 20,000 stappen gemaakt en telkens moeten haasten naar de diverse zalen. Als ik Rudy en Patrick hun gameplay bekeek van de eerste Moving Out, dacht ik dat dit wel eens de game zou zijn die mijn geestelijke gezondheid zou breken. Wat ik echter tegenkwam in mijn speelsessie van Moving Out 2, waren enorm leuke mensen en een hartverwarmende partygame.

Verhuizen doe je niet alleen

Mocht je niet bekend zijn met Moving Out, dan laat ik je hier even weten wat het precies inhoudt. In deze partygame ga je aan de slag als verhuisexpert. Je laadt de vrachtwagens in met andermans zooi. Je houdt hierbij geen rekening met triviale zaken, zoals ruiten en muren. Nee, die sloop je om zo de beste tijd neer te zetten. In Moving Out 2 blijf je dat doen. Je wordt een F.A.R.T. (Furniture Arrangement and Relocation Technicians) en gaat ditmaal diverse portalen betreden om te helpen met verhuizen. Van toekomstige utopieën tot een Hans en Grietje snoepparkour, je bent voorlopig volgeboekt.

Destijds werd het origineel uitstekend ontvangen. Het grootste kritiekpunt? Het was een co-op game zonder online functionaliteiten. Dit zie je helaas vaker. Zo hebben bijvoorbeeld Cuphead en Battletoads ook geen online co-op, terwijl die functie voor veel mensen die games samenspelen wel belangrijk is. Het is daarom een positieve ontwikkeling dat Moving Out 2 online co-op toevoegt. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van wie op jouw bank zit om een bank te verplaatsen.

Moving Out 2 gamescom preview1

I like to move it, move it

Ik heb flink lang mogen verhuizen tijdens gamescom. Het zweet stond zowat op mijn voorhoofd. Ik zag een aantal nieuwe levels en het viel me op dat ze flink hun best deden om de gameplay vers te houden. Zo was er een level waarbij je een sloopkogel in de vorm van een bloempot moest gebruiken. Met dit geweld kun je dozen van hoge punten naar beneden werken en bruggen activeren. Over geweld gesproken: in een ander level kun je met een maatje een grote bal gebruiken om zo muren neer te halen. Ik heb slechts een fractie gezien, dus ik ben benieuwd of ze het volhouden. Er werd namelijk gesproken over zestig levels.

Moving Out 2 is opnieuw opgebouwd. Elk modelletje ziet er dus net wat anders uit, ook al komt het uit het eerste deel. Moving Out 2 heeft een flinke line-up aan personages die je allemaal vanaf moment één kunt kiezen. De designs zijn gevarieerd en vooral erg komisch. Zo speelde ik als een krokodil met zijn snuit gericht naar de lucht. Moving Out 2 probeert zo toegankelijk mogelijk te zijn voor de spelers.

Moving Out 2 gamescom preview2

Voorlopig oordeel Bram de verhuisman

Ik vind het moeilijk om heel interessant te doen over Moving Out 2. Vond je het origineel leuk? Nou, dan is dit een partygame die je vanaf dag één in huis moet halen. Moving Out 2 is een typische sequel die voortbouwt op alles wat deeltje één in huis had. Meer levels, meer personages en meer chaos. De online co-op zorgt ervoor dat je er nooit meer alleen voor hoeft te staan. Moving Out 2 pakt volgend jaar de dozen in en ik ben zeker bereid mij aan te melden voor het F.A.R.T-programma. Hopelijk vind ik nog meer scheetjes die mij willen vergezellen.

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Moving Out 2

-

Team17