Preview: Narita Boy - Retro-futuristisch avontuur

Geplaatst: 8 februari 2021 10:00

Goeie grutten, het is weer tijd voor het Steam Games Festival en ook ditmaal kreeg ik weer een waar pareltje in mijn klauwen gedrukt. Thanks, Bram. Een van de demo's die mij deze periode een half uurtje van de straat heeft weten te houden, is Narita Boy. En oh boy, wat is dat een bijzondere game. Een reis terug naar de jaren '80 was nog nooit zo bijzonder geweest.

Back to the 80s

Narita Boy speelt zich af in de jaren '80. Een mysterieuze programmeur genaamd Lionel Pearl heeft een briljante combinatie uitgebracht van een gameconsole, die de Narita One heet, en een bijbehorende game, die Narita Boy wordt genoemd. De hele wereld is in de ban van deze nieuwe game en de console siert dan ook de slaapkamer van nagenoeg iedere adolescent. Een van de personages uit de digitale wereld van Lionel Pearl heeft zich echter tegen zijn maker gekeerd en dreigt het digitale koninkrijk over te nemen. Deze big bad guy, genaamd HIM, en zijn leger aan kwaadaardige computerprogramma's die Stallions genoemd worden, hebben namelijk de herinneringen van de ontwikkelaar gewist. Het is aan jou, Narita Boy, om door verschillende dimensies heen te reizen om de herinneringen van Lionel Pearl terug te brengen en de vrede in het digitale koninkrijk te herstellen.

De game is te omschrijven als een 2D side-scrolling action-platformer met avonturengame en metroidvania-elementen die zich afspeelt in een retro-futuristische wereld. Ja, het is een hele mond vol. De game doet erg denken aan games als Castlevania en Double Dragon. Narita Boy kan zich namelijk van links naar rechts bewegen, van het ene platform naar het andere springen en langs muren omhoog klimmen. Daarnaast heeft hij ook een speciaal zwaard dat het Techno Sword heet. Dit is het enige wapen dat de Stallions kan doden en het heeft een aantal bijzondere krachten. Je kunt met het zwaard slaan, maar het wapen heeft ook een shotgun-modus en kan laserstralen afvuren. Gedurende je avontuur kun je verschillende upgrades verkrijgen om je personage sterker te maken. Zo kreeg ik in de demo de dash upgrade, waarmee ik zowel op de grond als in de lucht een dash kon doen om aanvallen van vijanden te ontwijken of een grotere afstand te overbruggen. Hoewel de demo erg kort was, kreeg ik wel het idee dat er nog veel meer upgrades zijn die de gameplay nog verder uitbreiden. Ik ben dan ook erg benieuwd wat Narita Boy straks nog meer kan.

Super synthwave soundtrack

Het eerste wat me opviel aan Narita Boy is de grafishe stijl. De game is volledig in retro pixel-stijl vormgegeven en dat draagt natuurlijk enorm bij aan de jaren '80-vibe die de game probeert neer te zetten. In de demo heb ik slechts de beginwereld mogen zien, maar in de volledige game zijn er een stuk meer te verkennen. Al deze dimensies hebben hun eigen kleurenpalet en visuele stijl. Ondanks de pixelart zijn de omgevingen en de personages levendig vormgegeven. Dit maakt het verhaal allemaal wat beter te volgen.

Naast de grafische stijl van de game is ook de muziek een waar pareltje. De muziek in de game bestaat uit verschillende synthwave en jaren '80 techno-tracks die ontzettend goed bij de retro-stijl van de game passen. Nu heb ik zelf totaal niets met elektronische muziek, maar van de soundtrack van Narita Boy heb ik tot nu toe erg genoten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de muziek in de overige dimensies.

Voorlopig oordeel van Claudia

Hoewel ik Narita Boy slechts een half uurtje heb kunnen spelen en ik, voor mijn gevoel, slechts een klein onderdeel van de wereld en het verhaal heb kunnen zien, ben ik best onder de indruk. De wereld ziet er gaaf uit en ontwikkelaar Studio Koba heeft dan ook uitstekend die retro-futuristische stijl uit de jaren '80 neer weten te zetten. Ik heb een klein onderdeel gezien van de verschillende werelden en upgrades die er in de game zitten en ik ben dan ook zeer benieuwd naar hoe diep de gameplay straks daadwerkelijk gaat. Tijd om m'n beenwarmers uit de kast te halen en m'n haar in een matje te knippen. We're going to the 80s, boys!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Narita Boy

-

Team17