Video
Video: Next gen Observer gameplay onthuld
11 juni 2020Tijdens het evenement van IGN is er nieuwe gameplay verschenen van Observer. We zien hierbij next gen gameplay.
Zoals ik hier vaker op Gameliner heb verkondigd, ben ik absoluut geen fan van horrorgames. Ik houd gewoon niet van jumpscares en laat dat nou net zijn waar het in dit soort games om draait. Toen ik de kans kreeg om Observer: System Redux te spelen, was ik dan ook iets minder enthousiast dan ik voor sommige andere games zou zijn geweest. Toch was ik ook wel nieuwsgierig. De cyberpunk-setting van Observer en de algehele dystopische sci-fi-stijl spreken me dan wel weer heel erg aan. Na veel zuchten en steunen en met behulp van een halve fles wijn besloot ik de demo dus toch maar op te starten. Een game met Rutger Hauer kan immers toch niet zo erg zijn?
In Observer: System Redux neem je de rol aan van Dan Lazarski, gespeeld door Rutger Hauer. Lazarski is een zogenaamde Observer, een speciaal soort agent die de gedachten en herinneringen van mensen binnen kan dringen. Lazarski is op zoek naar zijn zoon en om hem te vinden, gaat hij verschillende appartementen in een flatgebouw af om aan informatie te komen. Tussendoor komt hij er ook achter dat er daar mensen om het leven zijn gekomen, of gebracht, maar net hoe je het noemen wilt. Als echte agent duik je hier dan ook vol in en ga je de plaatsen delict onderzoeken. Hiervoor heb je een speciale chip in je hersenen zitten waarmee je de omgeving kunt scannen op zoek naar biologisch materiaal, zoals bloed, of naar technische voorwerpen.
Wanneer je de omgeving om je heen scant, krijg je een soort gekleurd filter over je scherm heen te zien. De materialen die bij de door jou gekozen scanmethode passen, lichten dan op en met een muisklik kun je het materiaal onderzoeken. Door beide scanmethoden te combineren, moet je erachter zien te komen wat zich er op het plaats delict heeft afgespeeld. Ook dialogen met andere flatbewoners en het oplossen van puzzels zijn dingen die je regelmatig moet doen om mysteries op te lossen. Nee, Observer is niet je standaard horrorgame waar je continu stealthy moet zijn, omdat je anders meedogenloos achternagezeten wordt door een obscuur wezen. Ook is het niet je standaard horrorgame waar je hordes aan zombies of andere afschuwelijke wezens van je af moet zien te slaan. Observer is een horrorgame die liters sfeer bevat en bovendien graag met je gemoedstoestand rommelt. Ik zie het als een ietwat vreemde, maar aandoenlijke, baby van enerzijds The Stanley Parable en anderzijds Layers of Fear die in een bad met Cyberpunk-sap is gedoopt.
Dat Cyberpunk-sap waar deze bizarre horrorbaby in is gevallen, is gelijk wat Observer voor mij zo tof maakt. De dystopische setting waarbij de neonreclames je overal waar je kijkt om de oren vliegen, de grauwe wereld die gevuld is met futuristische technologische snufjes en de mensen die door middel van technologie verbeterd zijn, geven de game een ontzettend bijzondere sfeer. Dit sfeertje is echter ook wat de game zo eng maakt. Observer is namelijk een vrij actieloze game. Je speelt in de eerste persoon en je kunt rondlopen, dingen vastpakken en je omgeving scannen. That's it. Toch heb ik gedurende het spelen van de demo altijd een onbehaaglijk gevoel gehad. De sfeer is zodanig neergezet dat het altijd lijkt alsof je in de gaten gehouden wordt of dat er achter elke deur of elk keukenkastje een jumpscare kan zitten. Dat is gelukkig niet zo, de jumpscares zijn, in de demo in ieder geval, schaars. De game bevat echter wel veel gore en sommige Observer-cutscenes zijn ronduit naar.
Observer moet het dus voornamelijk hebben van de algehele sfeer in de game, in plaats van de gameplay. Voor een game waarbij je eigenlijk voornamelijk dingen aanklikt om ze te observeren, zitten de controls af en toe wel ietwat lomp in elkaar. Om bijvoorbeeld kastjes te openen, moet je je muisknop ingedrukt houden en je muis wat onhandig heen en weer bewegen. Je zou toch zeggen dat dit soort simpele besturingselementen toch dik in orde zouden moeten zijn bij een game die zo weinig actie bevat. Er zit overigens wel een actievolle minigame in die je kunt spelen op de verschillende computer terminals die je in het flatgebouw tegenkomt. In deze minigame moet je rondlopen om muntjes te verzamelen, terwijl je intussen enorme spinnen ontwijkt of neersteekt met een brandend zwaard. Daar zal vast een bepaalde wijze les of geheime boodschap achter zitten, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Observer is inmiddels alweer drie jaar oud en hoewel ik het origineel niet gespeeld heb, lees de intro van dit artikel even opnieuw als je wilt weten waarom, heb ik toch een goed gevoel gekregen voor het soort game dat Observer blijkt te zijn. Observer: System Redux is dan ook een opgepoetste versie van het origineel uit 2017 met verbeterde graphics en wat nieuwe content die aan de game is toegevoegd. Met die graphics zit het in ieder geval wel snor. De game ziet er niet alleen prima uit, maar weet ook echt goed die typische Cyberpunk-sfeer neer te zetten. Dit niet alleen qua visuele stijl, maar ook op politiek en sociaal gebied. Als de rest van de nieuwe content van de game net zo goed is, dan is Observer: System Redux er zeker eentje om naar uit te kijken.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
-
Uitgever
Reviewscore
-
Platforms
Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series
Releasedatum
15 augustus 2017
Ontwikkelaar
Bloober Team
Gameliner Awards
-
Video
Tijdens het evenement van IGN is er nieuwe gameplay verschenen van Observer. We zien hierbij next gen gameplay.
Trailer
Observer wordt geremastered voor de volgende generatie consoles. Dit maakt Bloober Team bekend via de onderstaande trailer. De game is herbouwt voor...
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.