Nieuws
Starbreeze zegt PAYDOEI tegen CEO om PAYDAY 3 issues
12 maart 2024PAYDAY-studio Starbreeze zegt PAYDOEI tegen diens CEO na de teleurstellende resultaten van de game en is toe aan "ander leiderschap".
Payday 2 is een game waar ik enorm veel mooie herinneringen aan heb. Herinneringen aan fijn teamwork, het eindelijk voltooien van een heist op de hoogste moeilijkheidsgraad, de meest domme manieren om dood te gaan of een alarm af te laten gaan en nog veel meer. Toen ik dus de mogelijkheid kreeg om de bèta van Payday 3 te spelen, was ik enerzijds enorm enthousiast, maar anderzijds ook terughoudend. Wat als de langverwachte opvolger van een van mijn absolute favoriete games nou tegenvalt? Wat als mijn herinneringen aan een tien jaar oude game niets meer zullen zijn dan herinneringen naar lang vervlogen tijden die ik nooit meer terug zal krijgen? Ondanks mijn scepticisme besloot ik toch maar zoals vanouds m'n pak aan te trekken, m'n masker op te zetten en halsoverkop de Payday 3 bèta in te duiken.
Bij de start van de bèta werd mij direct gevraagd om een Starbreeze Nebula account aan te maken. Ik vind dat altijd enorm omslachtig en ik zie er ook de meerwaarde niet echt van in. Ik zit op Steam, ik kan je game kopen, downloaden en spelen via Steam, dus waarom zou ik dan nog een extra account nodig hebben? Die paar extra items die ik voor Payday 2 heb gekregen voor het maken van het account boeien mij natuurlijk niets, als Payday 3 over een paar weken al uitkomt. Afijn, Starbreeze Nebula is niet waar deze preview over gaat. De bèta van Payday 3 is niet heel erg uitgebreid. Er is slechts één heist die je kunt spelen en alleen als een van de leden van de originele Payday Gang. Het aantal wapens en gadgets is beperkt en ook qua cosmetische items is de keuze niet reuze. Ook kun je alleen kiezen voor online matchmaking, of je kunt je eigen vrienden uitnodigen. In je eentje spelen met bots was dus ook niet mogelijk. Dat gezegd hebbende, is dit natuurlijk niet representatief voor de uiteindelijke game. Dit was een technische speeltest waarbij Starbreeze voornamelijk de servers wilde testen en ik vermoed dat ze dat behoorlijk goed hebben kunnen doen. Het duurde slechts een paar seconden voordat ik een team van heisters had gevonden om mee in het avontuur te duiken en zoals vanouds had ik enorm veel schik.
De kracht van Unreal Engine 4 is ook in Payday 3 goed te voelen. Er is een groot verschil merkbaar tussen Unreal en de oude Diesel Engine waar Payday 2 op draaide. Payday 3 speelt enorm soepel en ondanks dat de gameplay echt zoals vanouds is, voelt het toch vernieuwend. Aan het begin van de heist kun je rondlopen en verkennen. Zolang je je masker niet opzet, kun je de omgeving scouten, kijken waar camera's zitten, kijken waar de beveiligers en het personeel rondlopen en kijken of je misschien een achteringang kunt vinden waar je ongezien naar binnen kunt sluipen. In deze "mask-off" fase van de heist kun je toch al heel wat dingen doen om je missie gemakkelijker te maken en je criminele collega's een handje te helpen. De game begint echter pas echt wanneer je je masker opzet en begint aan het uitvoeren van de heist. Mijn tactiek is om aanvankelijk altijd te proberen de missie zo stealth mogelijk te laten verlopen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, maar ook in dit nieuwste deel is het toch altijd weer een uitdaging. Wanneer je dan onverhoopt toch een beveiliger tegen het lijf loopt, gespot wordt door een camera, of een alarm af laat gaan, dan heb je slechts een paar minuten de tijd om alles buit te maken voordat de politie eraan komt. Wat ik zo mooi vond aan deze heist is dat de tactiek om bij de kluis te komen ook verandert nadat je gespot bent. Daar waar je eerst moet proberen om stiekem een keycard van het personeel te jatten, moet je, wanneer dit niet is gelukt, brandbare thermiet gebruiken om een gat door de vloer boven de kluis te branden om zo bij de buit te kunnen komen.
Over het algemeen is Payday 3 hetzelfde als Payday 2. Je kiest een heist uit, je voltooit de heist al dan niet zonder slachtoffers te maken of een strijd tegen de politie te voeren, je krijgt betaald en je kunt dat geld vervolgens gebruiken om nieuwe wapens of cosmetische voorwerpen te kopen. De gameplay zit zoals bij het vorige deel vol met actie en de gunplay voelt prettig aan. Teamwork en het goed plannen van je heist zijn enorm belangrijk. Ik heb tijdens de bèta alleen maar online gespeeld met onbekenden en dat maakte het plannen en uitvoeren van de heist wel een stuk lastiger. (De bèta van) Payday 3 heeft namelijk geen ingebouwde voice chat. Het zat er simpelweg (nog) niet in, of het zat zo goed verstopt dat ik het niet aan de praat kon krijgen. Ik hoop dat dit wel iets is dat in de volledige release zit. Het is namelijk bijna niet te doen, zeker op hogere moeilijkheidsniveaus, om zonder voice chat een heist te plannen en uit te voeren.
Wat ik in de bèta wél heb gezien, zijn een achttal vrij te spelen wapens, een aantal throwables, deployables, tools en een overkill weapon. Het meeste hebben we al eens eerder gezien in de vorige Payday-games, zoals pistols, AR's, een marksman rifle, een SMG en een shotgun. Wat wel nieuw is, is het overkill weapon. Dit is een speciaal supersterk wapen dat je tijdens een heist kunt vrijspelen wanneer je een aantal doelen hebt behaald. In de bèta hebben we het Overkill Weapon Marcom Mamba MGL kunnen zien, een Multi Grenade Launcher die korte metten maakt met de politie. Ik ben benieuwd naar de andere absurde wapens die we straks in de volledige game krijgen. Ook zijn er nieuwe tools beschikbaar, zoals de microcam, die je kunt gebruiken om stiekem de omgeving te verkennen. Daarnaast is ook de skill tree verder uitgebreid. Er zijn in de bèta al meer dan honderd verschillende skills te zien die je kunt vrijspelen om je personage naar jouw speelstijl aan te passen. Dat wordt dus flink levelen.
Na het spelen van de bèta van Payday 3 kan ik met zekerheid zeggen dat mijn enthousiasme voor deze game niet verminderd is. Sterker nog, mijn enthousiasme is alleen maar gegroeid. Ondanks dat er slechts één heist beschikbaar was, heb ik met deze heist wel enorm veel plezier gehad. Het voelde aan als een echte klassieke Payday heist, maar dan in een modern en verbeterd jasje. De enorm solide basis van Payday blijft behouden, maar alles is net een beetje verbeterd. Ik kan niet wachten om straks weer tot in de late uurtjes overvallen te plegen!
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Starbreeze Stud.
Uitgever:
Prime Matter
Release:
21 september 2023
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
PAYDAY-studio Starbreeze zegt PAYDOEI tegen diens CEO na de teleurstellende resultaten van de game en is toe aan "ander leiderschap".
Nieuws
Ook Starbreeze zelf ziet in dat Payday 3 niet presteerde zoals het zou moeten.
Nieuws
Embracer CEO Lars Wingefors laat weten dat Payday 3 niet zo lekker heeft verkocht. Hoe zou dat toch komen?
Nieuws
Payday 3 heeft eindelijk de langverwachte patch ontvangen die het grote aantal problemen in de game op gaat lossen.