Preview: Quake Champions

-

De early access van Quake Champions is al een tijdje op gang en ook ik heb de kans gekregen deze te mogen spelen. In tegenstelling tot wanneer de free-to-play-versie uit gaat komen, is de early access alleen toegankelijk voor diegenen die de 'Champions Pack' hebben aangeschaft. Dit wil zeggen dat je, zodra de volledige game uitkomt, al de te spelen characters bezit. De early access bestaat tot nu toe uit een enkele tutorial en de quickplay multiplayer modus. Ik heb beide modi uitvoerig getest en vertel jou hyper snel wat je kan verwachten.

Nostalgisch schieten in een nieuw jasje

In de tutorial maak je kennis met de controls en alle beschikbare wapens. Je merkt al snel dat het een game is die zich focust op snelheid, dit omdat er zelfs in de tutorial al een timer aan de bovenzijde van het scherm loopt. Ook wordt er in de tutorial de bewegingssnelheid aangegeven, naarmate je een paar strafe jumps doet, loopt deze zelfs tot grote snelheden op. Eenmaal klaar met de tutorial ben ik zonder twijfel in de quickplay gesprongen.

De beweging, snelheid en nauwkeurigheid zijn, zoals je van Quake gewend bent, weer van extreem groot belang. Team deathmatch speelt zoals vanouds, maar al snel merk je dat je om de zoveel tijd een 'ultimate' kan gebruiken, dit systeem kennen we bijvoorbeeld uit Overwatch. Iedere Champion heeft zo zijn eigen ultimate en statistieken, zo is de ene Champion razendsnel met weinig levens en is de ander lomp en log met meer levens dan de rest.

Free-to-play

Momenteel zijn er elf verschillende characters speelbaar in Quake Champions, die allemaal over eigen unieke krachten beschikken. Characters, zoals Doom Slayer uit Doom en B.J. Blazkowicz uit Wolfenstein, hebben allen eigen cosmetics die je kunt krijgen uit lootboxes. Deze zijn aan te schaffen met in-game currency óf met de centjes uit je eigen portemonnee. Deze aanpassingen zijn puur cosmetisch en bestaan voornamelijk uit verschillende hoofddeksels, jasjes, broeken en kleurtjes voor je armor.

Om mee te kunnen draaien in 2017 heeft Quake natuurlijk een aantal veranderingen moeten ondergaan. Dat het een free-to-play-game is, zie ik wel zitten. Ik denk dat ze op deze manier een nieuw publiek kunnen bereiken dat zich tot nu toe nog niet heeft kunnen uitleven op deze klassieke shooter. Daarbij is de game gratis te testen, mocht je er meer willen uithalen, dan kan je altijd nog wat geld overboeken.

Voorlopige conclusie

Grafisch gezien is Quake gemakkelijk de mooiste free-to-play-game tot op heden te noemen. De game ziet er werkelijk schitterend uit en doet zeker niet onder in vergelijking met AAA-games, zoals Call of Duty of Battlefield. Dat Quake een soort van arena shooter aanpak heeft gekozen, vind ik anno 2017 absoluut geen rare keuze. Dit in combinatie met het free-to-play-aspect gaat veel nieuwe spelers aantrekken. De game speelt net zo lekker zoals de oude Quake-games. De snelheid zit er weer goed in en chaos heerst weer op het speelveld. De game voelt, ondanks de verschillende Champions, niet aan als een arena shooter, omdat Quake, in tegenstelling tot Overwatch, voornamelijk draait om deathmatch en team deathmatch. Daarnaast hebben de ultimates niet een dermate grote impact dat de game drastisch anders aanvoelt. Persoonlijk hoop ik dat Bethesda zo door gaat met het ontwikkelen van deze game, want ik voel een heerlijke shooter aankomen!

De early acces van Quake Champions is momenteel al te spelen, wanneer de volledige game uitkomt, is nog niet bekendgemaakt. Het gebruikte beeldmateriaal in dit artikel is gecaptured tijdens onze speelsessie.