Preview: Remember Me

Geplaatst: 25 augustus 2012 10:00

Vlak voor de gamescom hield Capcom een persconferentie. Hier werd ook een nieuwe IP aangekondigd, genaamd Remember Me. Tijdens de gamescom heb ik een presentatie van de game mogen bijwonen en wat gameplay kunnen zien. Is dit een titel die je moet gaan onthouden?

Memory deleted
Remember Me speelt zich af in het Neo-Parijs van 2084. Alle inwoners van de stad hebben de Sensation Engine in hun nek zitten. Hierin wordt alles opgeslagen wat ze hebben gezien en meegemaakt. De Sensation Engine wordt gemaakt door Memoreyes. Dit bedrijf heeft dus toegang tot alle herinneringen van de mensen. De groep Errorists gaat hier wat tegen doen.
De game begint met het hoofdpersonage Nilin die wakker wordt in een gevangenis. Haar herinneringen zijn gewist, waardoor ze ook haar identiteit kwijt is. Gelukkig kan ze de herinneringen van andere mensen afpakken. Nilin gaat samenwerken met Edge, de leider van de Errorists en de enige vriend die ze nog heeft onthouden, om haar geheugen weer terug te winnen en tegen Memoreyes te strijden.

Ren, Nilin, ren
De eerste gameplaybeelden die we te zien kregen waren erg actievol. Een aanvalshelikopter zat achter Nilin aan en probeerde haar dood te maken. Nilin rent voor haar leven, klimt op pijpleidingen van gebouwen en springt over platformen naar veiligheid. Hier komen een paar bewakers op haar af en krijgen we wat van het combatsysteem te zien. Nilin is geen moordenaar, dus zal ze niet schieten met geweren. Dankzij hand-to-hand combat kan zij haar tegenstanders verzwakken, om vervolgens de Sensation Engine in hun nek te hacken en volgooien met herinneringen. De bewakers raken op deze manier buiten westen. Nilin komt vervolgens de helikopter opnieuw tegen, maar deze keer wordt ze niet gezien. Ze springt op de helikopter en steelt de herinneringen van de piloot. Hiermee werd de eerste demo beëindigd.

Remix
De volgende demo vond ik een stuk interessanter. Hierin kreeg Nilin de taak om Frank Forlan te vermoorden. Aangezien Nilin geen mensen vermoord, brengt zij hem op een andere manier om het leven. Met behulp van memory remix kan zij namelijk de herinneringen van andere mensen aanpassen. In het geheugen van Frank moet Nilin ervoor zorgen dat Frank zijn vrouw Alexia vermoordt. Hiervoor moet je de juiste voorwerpen selecteren, zoals een pistool dat op tafel ligt. Frank probeert hierna op Alexia te schieten, maar het veiligheidssysteem zit er nog op. Alexia verlaat de kamer en de missie is gefaald. Of niet... Je kan namelijk de tijd terugspoelen om het nog een keer te proberen. Deze keer lukt het je wel om haar te vermoorden. Je keert weer terug in het heden. Hier is Alexia dus niet echt dood, maar Frank denkt van wel en dat hij de dader is. Hij voelt zich slecht en pleegt zelfmoord. Missie geslaagd!

Verwachting
Remember Me heeft me zeker verrast tijdens de gamescom. De game bevat actie-, stealth-, maar ook puzzelelementen. Het is weer eens wat anders dan een standaardshooter. Vooral memory remix heeft mijn interesse gewekt. Capcom heeft wel veel lef om in een tijd van toptitels met een nieuwe IP aan te komen, maar voor mij hoort deze game absoluut tussen de toppers. Remember Me is een titel die ik zeker in mijn achterhoofd ga houden.

Remember Me zal in mei 2013 verschijnen voor de PlayStation 3, pc en de Xbox 360.