Preview: Sea of Stars - Lekker klassiek

Geplaatst: 12 februari 2023 17:30

Als je mijn reviews en artikelen hebt gelezen, dan heb je het me vaker horen zeggen: games worden niet meer gemaakt zoals vroeger en dat is ontzettend jammer. Klassieke turn-based JRPG's zijn wat mij betreft nog altijd de meest vermakelijke games en het maakt me intens verdrietig dat er tegenwoordig zo weinig gemaakt worden. Gelukkig zijn er nog altijd indie-studio's die maar wat graag teruggaan naar de tijden van weleer en moderne versies op de klassieke games proberen te maken. Dat is exact wat Sabotage Studio met Sea of Stars heeft proberen te doen.

Sea of Stars preview

Een mooie wereld, maar wat zit erin?

Als het gaat om klassieke turn-based JRPGs zijn er een aantal factoren die een belangrijke rol spelen. Als eerste moet een dergelijke game een uitgebreid en meeslepend verhaal hebben, met thema's als avontuur, vriendschap, verraad en heldhaftigheid. Ook bevat zo'n game een uitgebreide cast aan kleurrijke personages die veel diepgang hebben. Om heel eerlijk te zijn, moet ik zeggen dat ik momenteel nog niet weet of dit bij Sea of Stars het geval is. Tijdens het spelen van de demo heb ik nog niet echt kennis kunnen maken met de verschillende personages en weet ik ook nog niet waar het verhaal over gaat. Wel weet ik dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen tussen welke van twee personages de hoofdpersoon is. Je kunt namelijk kiezen tussen Zale en Valere, die beiden een andere achtergrond hebben. Bij aanvang van de demo werd echter wel aangegeven dat de keuze die je maakt, niet van invloed is op de verloop van het verhaal. Dat vind ik dan wel een beetje jammer, daar de keuze hierdoor redundant wordt. Als je er dan voor kiest om de beide personages een ander achtergrondverhaal te geven, dan kun je de keuze tussen personages in ieder geval ook wat impactvoller maken.

Naast een meeslepend verhaal en uitgebreide personages, is ook het verkennen van de wereld erg belangrijk. Ik kan me namelijk van oude RPG's nog goed herinneren dat ik als kind altijd guides opzocht, zodat ik in elk gebied altijd alle unlockables en collectibles verzamelde. Zeker als een game je ook daadwerkelijk liet zien wat je completion rate was, zoals in Final Fantasy IV, moest en zou ik onderin de hoek van elke map 100% zien staan. Wat betreft het verkennen van de wereld, zit het in Sea of Stars ook wel goed. Naast dat de omgevingen er prachtig uitzien, met felle kleuren en dynamische verlichting, kun je de map ook vrij verkennen. Naast het volgen van de gebaande paden, heb je namelijk ook de mogelijkheid om ergens op te klimmen, ergens vanaf of naartoe te springen en rond te zwemmen. Ik heb op de map dan ook al meerdere verborgen schatkisten gevonden. Ook spelen puzzels een grote rol in Sea of Stars. In een van de dungeons die ik tijdens de demo heb kunnen spelen, moest ik puzzels oplossen die gebaseerd zijn op verschillende gekleurde kristallen. De puzzels zijn niet heel moeilijk, maar geven je wel dat echte klassieke JRPG-gevoel. Je zult in deze game dus genoeg tijd aan het verkennen van de wereld kunnen besteden.

Sea of Stars preview1

Doet me denken aan vroeger

Goed, we weten dus dat het verhaal en de personages potentieel veel diepgang kunnen bevatten en dat het met de mogelijkheid om de wereld te verkennen wel goed zit. Maar hoe zit het dan met de combat? Wat dat betreft, zit het mijns inziens in Sea of Stars ook wel goed. Gevechten worden in Sea of Stars om beurten uitgevochten. Echte turn-based combat, dus. Om beurten kunnen jouw personages en de vijanden een aanval doen. Aanvallen kunnen fysieke aanvallen met je wapen zijn, maar ook speciale vaardigheden die Mana Points kosten. De aanvallen en speciale vaardigheden hebben speciale effecten en vijanden hebben zwaktes en weerstanden tegen specifieke aanvallen. De gevechten worden niet in een apart scherm als random encounters uitgevochten, zoals bijvoorbeeld in de Pokémon-games, maar je ziet vijanden in de wereld rondlopen en wanneer je tegen ze aan loopt, start het gevecht in hetzelfde scherm. Wat dat betreft lijkt de combat dus meer op dat van Chrono Trigger.

Naast verkennen en vechten, zijn er ook nog de bekende side systems en minigames die in elke oude JRPG te vinden zijn. Ook Sea of Stars heeft verschillende side systems die je kunt gebruiken om enerzijds even iets anders te doen dan het verhaal doorspelen en anderzijds om bepaalde speciale voorwerpen vrij te spelen. In de demo heb ik op twee verschillende plekken kunnen vissen. Deze minigame is erg simpel en je hoeft niet veel tijd te besteden aan het spelen ervan. Met vissen kun je vis vangen om vervolgens te bereiden tot een gerecht dat je kunt gebruiken om jezelf te genezen. Ook heb ik een speciaal voorwerp op kunnen vissen dat erg belangrijk lijkt. Tijdens de demo heb ik alleen het vissen en het koken kunnen zien, maar volgens de gamepagina van Sea of Stars zit er ook onder andere varen en een tabletop game in. Fun times!

Sea of Stars preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Van wat ik heb gezien, belooft Sea of Stars een prachtig eerbetoon te worden aan klassieke turn-based JRPG's. De game ziet er prachtig uit en dat uurtje dat ik in de demo had doorgebracht, had ik ontzettend veel plezier. Het is nog even afwachten om te zien hoe het precies zit met het verhaal en de personages, maar qua combat en verkenning zit het zeker wel snor. Als je net als ik groot fan bent van turn-based JRPG's, is Sea of Stars zeker een game die je op zult moeten pakken!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Sea of Stars

-

Sabotage Studio