Preview: Sengoku BASARA Samurai Heroes

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Bij de naam Senguko Basara zullen er bij de meeste gamers waarschijnlijk geen lichtjes gaan branden. Toch is deze serie vechtgames al langere tijd populair in Japan. Zo zijn er al games in de serie verschenen op de PlayStation 2, zoals het eerste deel Senguko Basara (ook wel Devil Kings genaamd), Senguko Basara 2 en Senguko Basara X. In september zijn de PlayStation 3 en de Nintendo Wii aan de beurt, want dan zal Senguko Basara: Samurai Heroes verschijnen.

De grote man
De producer achter deze game is bij sommigen misschien een stukje bekender. Niemand minder dan Hiroyuki Kobayashi, de man achter Devil May Cry 4, heeft het voortouw genomen in deze versie van Senguko Basara. Van de Devil May Cry games weten we dat ze over het algemeen zeer goed zijn en ook in de Westerse landen enorm goed verkopen. De vraag is of Senguko Basara dat hier ook gaat doen.

Knoppen rammen
Samurai Heroes is in ieder geval een typisch Japanse vechtgame. Simpel gezegd komt het neer op een potje knoppen rammen, want dat is eigenlijk het enige wat je doet in de game. In het gespeelde level heb je verschillende gebieden die je één voor één moet proberen te veroveren. Dit doe je door simpelweg iedere vijand die daar rondloopt een kopje kleiner te maken. Qua vijanden is er onderscheid tussen normale vijanden waarvan je er in één keer een handvol kan neermaaien, maar er zitten ook lastige knapen tussen waar iets meer tactiek (lees: je moet ook af en toe een aanval blokken en overgaan in de tegenaanval) bij komt kijken.

Speciale moves
Een Japanse vechtgame dus, waarin het button bashen centraal staat. Is dat nou zo leuk? Als je het alleen zo bekijkt is er inderdaad niet zoveel aan. Dit soort games kennen we natuurlijk allang. Gelukkig weet producer Kobayashi dat ook en hij heeft er dan ook iets mee proberen te doen. Er zijn namelijk meer dan vijftien karakters waarmee je de vele levels kunt doorspelen. Het leuke van de verschillende karakters is dat ze elk een andere speciale move hebben die ze in kunnen zetten. Waar de één met een opgeladen klap in één keer enorme schade uitdeelt, kan de ander met snelle actie ook heel wat vijanden om het leven brengen. Het leuke is dan om levels opnieuw te spelen met andere personages en te kijken of het je met andere tactieken lukt om nog meer punten te halen.

Voldoening
Want ja beste mensen, daar draait het toch uiteindelijk allemaal om in deze game. Zodra je alle levels een keertje hebt gespeeld en je wilt toch nog verder gamen, dan zit er niets anders op dan de levels overnieuw te spelen om daarbij te proberen meer punten te halen dan de eerste maal. Dat klinkt voor sommigen misschien niet echt aantrekkelijk, maar tijdens mijn speelsessie, waar ik het level ook een keertje opnieuw heb gespeeld met een ander personage, kwam ik erachter dat het toch voldoening geeft om een leven opnieuw door te spelen en daarbij een hogere score te behalen.

Voorlopige conclusie
Senguko Basara: Samurai Heroes lijkt op het eerste gezicht een traditionele en standaard Japanse vechtgame. Naarmate je dieper gaat kijken zie je dat er toch nog wat meer achter deze game schuilt, zoals meerdere karakters om levels te spelen en speciale moves die je kunt gebruiken om je vijanden het leven zuur te maken. Daarnaast is het een uitdaging om een leven nog een keer te spelen met een ander karakter, om te proberen om een nog hogere score neer te zetten. Senguko Basara komt uit op 28 september en zal dan te spelen zijn op de PlayStation 3 en Nintendo Wii.

Lees meer