Signalis

  • Ontwikkelaar rose-engine
  • Eerste releasedatum 27 oktober 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch
  • Genre Indie , Horror , Survival
  • Gameliner score

Preview: Signalis - Verwarrend op veel manieren

Ontwikkelaars lijken de laatste tijd geen genoeg te krijgen van games die zich in de ruimte afspelen. Dat zien we ook weer terug bij Signalis, een psychologische horror game die zich in een geïnfecteerd ruimtestation afspeelt. Ik moet zeggen dat het vooral een erg verwarrende ervaring was, maar ik ga toch mijn best doen jullie over de game te vertellen in deze preview van Signalis.

Preview Signalis1

Dit is niet echt een normale school

Ja, een verwarrende ervaring dus. Het is niet per se negatief, maar ik weet ook nog niet of het positief is. Dat ligt er nogal aan hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen in de volledige versie van de game. Wat ik ervan mee heb gekregen in de bèta is op z'n zachtst gezegd erg vaag. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat je speelt als een zogenoemde 'Replika', waarvan ik ervan uit ga dat het een soort half mens, half robot is. Je wordt wakker in een verlaten ruimteschip en je komt erachter dat het op een ijzige planeet is neergestort. Als je een ruimtepak hebt kunnen vinden, verlaat je het schip en kom je midden in een sneeuwstorm terecht. Uiteindelijk kom je in een ruimtestation op de planeet terecht, dat een soort school lijkt te zijn, of in ieder geval te zijn geweest. Pas hier kom je erachter dat jouw personage op zoek is naar iemand. Dit bespreekt ze met één van de weinige mensen die aanwezig zijn in het ruimtestation. Diegene loopt lekker met een mes in een lijk te prikken als je binnenloopt, maar daar lijkt de Replika zich weinig van aan te trekken.

Hoe meer je op ontdekking gaat door het ruimtestation, hoe meer je erachter komt waarom het zo verlaten is. Of ja, verlaten, er lopen niet veel levende mensen meer rond. De vloeren liggen wel vol met lijken, die soms zonder waarschuwing opstaan en met een nare schreeuw en een hakmes op je afkomen. Altijd fijn. Daarnaast vind je een hoop documentatie die er duidelijk op wijst dat het ruimtestation niet echt een normale school was, maar meer een totalitair systeem. Mensen zijn de mijnen onder de school in gestuurd om te werken, maar niet iedereen kwam terug. Het is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt op een post-apocalyptische setting waarin de mensen die over zijn, gevlucht zijn naar de ruimte.

Preview Signalis 1

Maak die deur nou gewoon open!

De verwarring zit hem echter niet alleen in het verhaal van de game. De besturing is echt enorm verwarrend. Hiervan weet ik wel zeker te zeggen dat dit niet op een positieve manier is. Je loopt gewoon met je WASD-toetsen, maar als je interactie wilt, moet dit met je muis en ook de richting waarin je kijkt, wordt bepaald met je muis. Als het nou goed zou werken zou dat op zich prima zijn, maar soms heb je heel wat pogingen nodig om iets op te pakken of door een deur te lopen. Blijkbaar sta je er dan net niet goed voor, omdat je net niet goed richt met je muis. Dit is echt verschrikkelijk irritant en ik hoop ook dat hier in de volledige game iets op verzonnen wordt. Als er een gek alien monster achter je aanzit met een hakmes en je ammo alweer op is, dan wil je namelijk wel snel door een deur kunnen om te vluchten zonder problemen.

Om even terug te komen op die ammo, die is er niet zoveel. Daarnaast moet je een monster zo'n drie of vier keer raken om hem op de grond te krijgen en dood te kunnen schoppen. Over het algemeen komt het er dus op neer dat je gewoon weg moet rennen voor de monsters, omdat je geen ammo meer hebt. Je kunt ook een soort tasers vinden die erg effectief zijn, maar die zijn schaars en slechts één keer te gebruiken. Ook hierin komt weer terug dat de besturing verschrikkelijk is, waardoor richten met zo'n taser ook geen lolletje is. Een ander verwarrend element in de game, is dat je constant switcht tussen een first-person- en third-person perspectief. Ik moet wel zeggen dat de besturing in first-person een stuk prettiger werkt dan in third-person. Maar helaas speel je het grootste deel in third-person.

Preview Signalis 2

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Signalis is een game met veel potentie. De sfeer wordt op het begin meteen goed neergezet en je komt niet af van een ongemakkelijk, alert gevoel. Over het verhaal blijft de game in de bèta nog wat vaag, maar dat geeft ook niets. Het is in ieder geval erg interessant tot nu toe en ik ben erg benieuwd wat het plot inhoudt. Het enige echte minpunt dat ik kan noemen, is helaas wel een groot minpunt: de besturing. Die is namelijk soms erg onlogisch en werkt daarnaast ook zeker niet zo soepel als zou moeten. Als dit gefixt wordt, heb ik erg goede hoop voor Signalis.

Over auteur Eilish Janssen

Eilish Janssen Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?