Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
De eerste Silent Hill verscheen in 1999. Hoewel de game toentertijd spannend was (en nu ook nog), is de game grafisch ernstig outdated. Daarnaast werkt de besturing ernstig houterig. Dit bracht ontwikkelaar Climax op het idee om een re-imagening van de game te maken. Dit is geen remake, maar een andere vertelling van hetzelfde verhaal. Het maakt mij in ieder geval enthousiast.
Waar is mijn dochter?
Het verhaal in de game kent iedereen al. Harry Mason rijdt met zijn dochter Cheryl naar Silent Hill. Daar raakt hij haar kwijt en komt hij dingen te weten over het nare verleden van de stad, zoals de religieuze groep The Order. Zij geloven in een god die offers wilt en zo nu en dan offeren ze één van hun naasten. Harry moet ingrijpen om zijn dochter te redden, anders is alle hoop verloren, belandt Harry in de goot en sterft hij uiteindelijk aan een heroïneoverdosis. Dit is wat ik altijd vet heb gevonden aan de franchise. Dat hele religieuze gedoe geeft een extra lading aan het verhaal, de personages en aan de stad zelf.
Wat het verhaal van Silent Hill: Shattered Memories anders maakt is het belang van de speler. Aan het begin van de game zit je in de stoel van een psychiater. Je moet van hem een vragenlijst invullen. Op basis van deze vragenlijst zal je speelervaring anders zijn. Ook de gameplay kan worden aangetast tijdens het spelen. Als je bijvoorbeeld langer naar een voyeuristische poster kijkt, zullen vijanden aggresiever reageren. Persoonlijk vraag ik me wel af waarom ontwikkelaar Climax dit erin moest zetten. De originele Silent Hill-games van Team Silent waren spannend genoeg op zich. Daar was geen vragenlijst voor nodig, dus waarom voor deze game wel? Weet Climax niet precies wat de term 'survival-horror' inhoudt en proberen ze daarom maar meerdere scenario's uit in één game?
Waar zijn mijn wapens?
Op het moment dat ik dit voor het eerst las, kreeg ik een dikke grijns op mijn gezicht. Silent Hill: Shattered Memories bevat namelijk geen wapens. Geen enkel wapen om je zelf te verweren tegen duister gespuis. Dit lijkt me ontzettend origineel en het mag geen geheim wezen dat het vechten in de Silent Hill-franchise niet al te goed was. Wat ik kon zien in trailers, was dat je vooral aan het wegrennen bent. Nu lijkt me een val zetten voor die monsters ook wel leuk, maar hoe realistisch is dat? Harry Mason, die geen enkele gevechtstraining heeft gehad in zijn hele leven. Overigens zijn alle monsters in de trailers van de game hetzelfde. Een gemist kans, als je het mij vraagt. Je kunt monsters hebben die heel snel gaan, maar ook heel snel moe worden of uitglijden, of monsters die teleporteren. Ik noem maar een dwarsstraat.
Silent Hill: Shattered Memories verschijnt voor de Nintendo Wii. Voor de WiiMote-besturing heeft Climax iets heel origineels bedacht. Je beweegt je zaklamp met Nintendo's zwieper. In de trailers werkt het ontzettend goed en de Amerikaanse reviews (de game is al sinds eind 2009 uit in Amerika) bevestigen dit ook.
Voorlopig eindoordeel
Tot nu toe ziet Silent Hill: Shattered Memories eruit als een heuse Nintendo Wii-topper en daar zijn er de laatste tijd niet zo veel van. De game heeft een toffe manier om een unieke speelervaring te creëren door je vragen te stellen en dergelijke. Daarnaast vind ik het idee dat je geen wapens tot je beschikking hebt en je de zaklamp bestuurd met de WiiMote geniaal. We zullen binnenkort zien wat er van wordt waargemaakt, want eind deze week verschijnt Silent Hill: Shattered Memories.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.