Preview: SimCity

-

In het weekend van 16 en 17 februari konden we aan de slag met de tweede gesloten bèta van SimCity. Electronic Arts gaf ons de mogelijkheid om met de bèta aan de slag te gaan. In het uurtje kon je gewoon je eigen ding doen, maar dit uurtje was ook zo weer voorbij.

Toen
SimCity 4 is de laatste SimCity die ik heb gespeeld en dat is alweer tien jaar geleden. De AI liet toen nog wel te wensen over. Het bouwen en je stad zien opgroeien is het mooiste van deze serie. Als burgemeester van de stad heb je de regie in handen. Kies je ervoor om voor een schone en duurzame stad te gaan, of wil je een industriële stad en geef je niet zo om de gezondheid van je mede-Sims. Wat ik jammer vond in voorgaande versies is dat je al vrij snel, nadat je maar überhaupt een huisje had neergezet, een hoop gezeik over je heen kreeg. Hierdoor was ik al snel geneigd om te trollen in plaats van deze game serieus spelen.

Nu
SimCity is in basis niks veranderd van vroeger. Je bent nog steeds burgemeester en je moet nog steeds de stad neerzetten naar je eigen hand. Je hebt alleen wel veel meer mogelijkheden en je moet met veel meer zaken rekening houden. De vorige burgemeester is eruit gegooid omdat hij er een potje van had gemaakt en jij moet de shit weer opruimen. De AI is daarin een heel stuk verbeterd. Je krijgt niet constant het gezeik over je heen dat je waardeloos bent. In tegendeel zelfs. Sommige Sims hebben zelfs laten weten dat ze een oogje op me hadden.

Minuscule details
Er is best veel te melden over de game. Zo heeft SimCity veel meer mogelijkheden, zoals ik in mijn stukje hierboven al had gezegd, terwijl het bouwen zelf weer vereenvoudigd is. Je hebt bijvoorbeeld geen elektriciteitsmasten nodig om je stad te voorzien van stroom. Je zet gewoon een centrale neer, en indien nodig breidt je de capaciteit van de centrale uit door units te plaatsen. Dit is maar een klein voorbeeld. Zo werkt dat ook met het water van je stad. Indien je te veel water hebt, of te veel elektriciteit produceert, kun je het verkopen aan je buren of andersom. Dus als je ergens te weinig capaciteit voor hebt, dan kun je bij je buren aankloppen om hulp te vragen. Hier zit dan vaak ook wel een flink prijskaartje aan. Dit uitbreiden van je gebouwen werkt zo op je brandweer, politie, scholen en buslijnen. Met een simpele druk op de knop stuur je de overtollige brandweren en ziekenauto's naar de buursteden.

Elke bewoner, elke auto en elk bedrijf kun je bestuderen tot in de detail en indien nodig kun je ze de nodige maatregelen laten nemen, zodat je Sims het goed hebben of dat de schatkist van de stad niet een bodemloze put wordt.

Cartoony-look
De game lijkt op het grafisch aspect veel op SimCity Socities, door de felle kleuren en cartoony stijl. Ik vond het persoonlijk een heel fijn design. Het straalt een hoop plezier uit. Ook in de nacht had ik datzelfde gevoel. De lampen gaan dan op een gegeven moment aan in je stad en dan veranderen de heldere kleuren in een pallet aan donkergrijs en groen tinten. Je winkelstraat veranderd in één grote lichtbron met allerlei neon-lichten en je ziet auto's rondrijden met mensen die allemaal op zoek gaan naar eten, of gaan erop uit om te shoppen.

Wat is er nieuw?
Hoewel SimCity in zijn essentie hetzelfde is gebleven, heeft de game heel wat nieuwe mogelijkheden gekregen. Het is misschien niet zo moeilijk als voorgaande delen, maar je kunt veel meer dirigeren op micro-niveau. Je kunt je bijvoorbeeld richten op het departement toerisme, dan zul je sneller hotels en accommodatie vrij spelen. Je stad trekt op die manier ook veel meer Sims uit de buursteden aan. Je kunt casino's aanleggen en deze meer belastingen laten bètalen. Het is maar net waarvoor je kiest.

Voorlopig eindoordeel
Ik kan niet wachten om met de volledige game aan de slag te kunnen en mijn eigen stad uit te breiden. Het is leuk dat je nu ook kunt inzoomen tot je Sim en dan hoor je wat ze van je vinden. Het leukste vond ik nog dat er iemand zei dat ze (ik hoop dat het een vrouwelijke Sims was tenminste) een oogje op de burgemeester had (op mij dus). Dan weet je waarvoor je het doet. SimCity moet al op 7 maart uitkomen, exclusief op de pc.

Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.