Preview: Skylanders: Spyro's Adventure

Laaiend enthousiast was ik toen ik Skylanders: Spyro's Adventure voor het eerst zag op de gamescom. Inmiddels zijn we al weer een tijdje verder en heb ik tijd gevonden om erover te schrijven. Ben ik nog steeds zo enthousiast?
Een nieuwe Spyro? Dat is wat ik dacht toen ik naar de presentatie toeliep. Spyro was van een geliefd character op de eerste PlayStation gegaan naar een draak die de hoofdrol speelt in middelmatige games die vooral op kinderen zijn gericht; hetzelfde jammerlijke lot als Crash Bandicoot. Nadat ik mijn eerste stappen in de presentatieruimte zette, was mijn vooroordeel gelijk van de kaart geveegd.

Een nieuwe rage!
Skylanders: Spyro's Adventure gebruikt vooral Spyro's naam en personage om de game te promoten. Skylanders heeft namelijk nog veel meer hoofdpersonages. Ieder personage heeft zijn eigen element en zijn zwaktes, maar hier komt het mooie: door verschillende personages te gebruiken kan je levels verder doorspitten, mysteries ontdekken en geheimen ontrafelen. Hoe krijg ik al die personages?
De personages zijn te koop als action figures in de winkel en die action figures kun je activeren in de game via een meegeleverde Portal. Hier zien we het accessoiregedrag van Activision goed in terug. Nu de DJ-tafeltjes en plastic gitaartjes niet meer verkopen, is Activision overgegaan op het platformgenre gericht op kinderen. Zo werkt het: je koopt Skylanders met een Portal en drie meegeleverde poppetjes voor de prijs van een normale game. Met deze drie poppetjes kan je de game ook uitspelen, dus je hoeft niet per se nieuwe poppetjes te kopen. Je verbindt de Portal met je console en legt je poppetje erop. De game herkent het poppetje en je speelt als hem in de game. Er zullen in totaal dertig poppetjes zijn en ik zie het wel gebeuren dat dit een rage wordt. Kinderen zullen met elkaar ruilen voor nog meer poppetjes en als je de poppetjes goed prijst zullen ze over de toonbank vliegen. Mede omdat je met de andere poppetjes op plekken kunt komen die met de originele drie niet bereikbaar zijn. Replaywaarde alom en dat willen kinderen. Ze hebben tenslotte niet een salaris met vier nullen.

Een nieuwe innovatie!
Nu komt het mooiste: je slaat je spelgegevens op via je poppetje. Alles staat in die microchip: je level, je items, je kleding. Je kunt je poppetje gewoon meenemen naar een vriend en daar doorspelen. Leg gewoon je Skylander op de Portal en je speelt automatisch met z'n tweeën. Je kunt maximaal met vier mensen spelen. Geweldig veel plezier voor die kids dus.
De kers op de taart is dat Skylanders de eerste toffe multiplatform game is waar cross-platform gaming bij mogelijk is. Oké, we hadden Shadowrun, maar daarvan horen we ook niets meer. Stel jij hebt de Xbox 360-versie en een vriend de Wii-versie? Dan kun je gewoon je poppetje op zijn Portal zetten en het zal werken! Het werkt zelfs met de 3DS-versie!

Skylanders: Spyro's Adventure gaat een rage worden. Ik voel het. Het heeft alle ingrediënten om groot te worden onder de kids, maar de prijs van de losse Skylanders moet wel een beetje bètaalbaar blijven voor kinderen. De Portal werkt supergoed en dat we eindelijk met onze savegames cross-platform kunnen gaan, is briljant. Houd deze titel in de gaten!

Skylanders: Spyro's Adventure verschijnt op 14 oktober voor de Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii, pc en de Nintendo 3DS.