Preview: Sonic Frontiers - Wekt de interesse

Aangepast: 30 augustus 2022 11:45

Het is alweer bijna een week geleden dat ik Sonic Frontiers heb mogen spelen en nog altijd zit ik te dubben over wat ik er nou precies over moet vinden. Enerzijds is het nog altijd een verwarrende bende, maar anderzijds ben ik toch een soort van nieuwsgierig geworden. De game zag er in eerste instantie al veel beter uit dan zijn voorgangers en het vreemde verhaal heeft toch een soort van mijn interesse weten te wekken. Geen idee waar ik het over heb? Lees dan direct verder in deze Sonic Frontiers Hands-on preview!

Sonic Frontiers Hands on preview

Wat is Sonic Frontiers nou?

Mocht je de videopreview van Sonic Frontiers nog niet hebben gezien, dan kan ik alvast vertellen dat ik het even kwijt was kort na de speelsessie. Wat is Sonic Frontiers nou eigenlijk? Nu ik er wat langer over heb kunnen nadenken, heb ik er een iets beter beeld van gekregen. Sonic Frontiers is een “Open Zone” 3D-platformer. Ik zeg bewust Open Zone, want een compleet open wereld is het niet. De game is opgeknipt in meerdere eilanden, die ieder een bepaalde zone representeren. Wij mochten van start op het tweede eiland, die een woestijnachtige Open Zone had. In deze zone kan je vrij rondrennen om zo op verkenning te gaan. Zoeken wordt beloond, want overal is wel wat te vinden. Sonic Frontiers beschikt namelijk over een flink aantal verschillende collectibles die ieder iets anders representeren. De game kent een dag/nacht cyclus en afhankelijk van het tijdstip zijn er andere dingen te ontdekken. Mijn voornaamste doel gedurende de 45 minuten durende speelsessie was om een soort Memory Tokens en Gears te vinden.

Deze collectibles zijn op meerdere manier te verdienen. De Memory Tokens verdien je voornamelijk door bepaalde korte platformsecties te voltooien. Deze platformsecties zijn letterlijk overal te vinden en lang zoeken naar een sectie is dan ook niet nodig. De Gears zijn iets zeldzamer en zijn te verdienen door grote bazen te verslaan. Stuit je op zo’n baas, dan word je gevangen in een soort arena waarin je de strijd aangaat. Het zijn leuke gevechten met ieder een eigen twist. De valuta dienen beide een eigen doel. De Memory Tokens zijn er om bekende vrienden van Sonic - in dit geval Knuckles - uit de brand te helpen. Knuckles is om de één of andere reden op het eiland en hij is gedigitaliseerd door de nu nog toe illustere vijand. Door opdrachten te voltooien en Memory Tokens te verzamelen weet je Knuckles stukje bij beetje uit zijn digitale gevangenschap te bevrijden. De Gears zijn bedoeld om de zogeheten “Cyber Space Zones” te openen. Deze portalen digitaliseren Sonic naar een 2.5D omgeving waar we de welbekende Sonic-gameplay terugzien.

Gemengde gevoelens

Wanneer het aankomt op de gameplay geloof ik het eigenlijk wel. De combat is niet bijzonder diepgaand, maar bevat genoeg elementen om interessant te blijven. Zo is er een upgrade systeem waar je experience kunt inwisselen voor nieuwe moves. Zo start je met de welbekende homing attack, maar speel je al snel een whirlwind kick en zigzag aanval vrij. Ook de vijanden kennen interessante mechanismes in de open zone. Zo beschermen een aantal vijanden zich door aanvallen te blocken of door een grote stenen muur op te werpen. Dit is veelal te doorbreken door een rondje om ze heen te rennen met de grote nieuwe mechanic geactiveerd. Deze trekt een lijn over de route die Sonic aflegt, connect je het uiteinde met een punt in de lijn, dan komen er ringen tevoorschijn of doorbreek je de verdediging van de vijand. De 2.5D zones zijn inmiddels bekende kost en hier gebruik je dan ook vrijwel geen van de nieuwe aanvallen. Vijanden zijn hier uiterst gevoelig voor de homing attack en snelheid staat vrijwel altijd centraal. Overigens bevatten alle Cyber Space Zones nu een zevental challenges die je kunt voltooien. Zo ben je eerder geneigd om zones te herspelen voor bijvoorbeeld een S-rank of de snelste tijd.

Toch knaagt er iets aan Sonic Frontiers. Aan de combat en open zone ligt het niet per se, alhoewel ik de open zone op sommige momenten ook behoorlijk leeg vond aanvoelen. De game wist prachtige landschappen te produceren en het 2.5D-gedeelte deed precies wat het moest doen. Ik denk dat het voornamelijk door het verhaal en de interactie met andere personages komt. Dit verhaal is wederom dermate ludiek en de in-game interactie is dermate houterig dat het gewoon je interesse niet weet vast te houden. Daarnaast kan ik je geeneens een idee geven van wat het verhaal nou precies is, want daar was het gewoon allemaal te warrig voor. Ik ben wel nieuwsgierig naar het verhaal, maar bijster interessant vond ik het nog niet. Daarbij lijken de stemmen ook niet echt bij de personages te passen. Sonic is naar mijn beleving altijd een beetje sassy en edgy geweest, maar deze nieuwe stem is dat totaal niet. Ook de audio heeft mij tot op heden niet omver weten te blazen. Bij een Sonic-game verwacht ik steengoede buttrock (lees: City Escape) op de achtergrond en die heb ik nog niet terug gehoord tijdens mijn speelsessie van drie kwartier.

Sonic Frontiers Hands on preview1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Sonic Frontiers heeft veel elementen om een vermakelijk deel in de Sonic-franchise te worden. De Open Zones zijn een verfrissende wind en bevatten voldoende dingen om je bezig te houden. Toch voelt het ietwat desolaat aan, waardoor je er grotendeels met een noodvaart doorheen sprint. De 2.5D levels zijn vermakelijk en bieden een totaal andere ervaring, iets wat ik zeker kan waarderen. Toch zijn er nog veel vraagtekens bij de titel. Het verhaal van Sonic Frontiers is warrig en weet mij vooralsnog wel nieuwsgierig te maken, maar niet te interesseren. Daarnaast weet de audio geen indruk te maken, voornamelijk op het gebied van voicing. Qua gameplay slaat Sonic Frontiers dan ook de plank niet mis, het is voornamelijk alles dat er omheen hangt dat niet weet te overtuigen. Jammer, want in potentie kan Sonic Frontiers best een leuke Sonic-game worden. Of het dat ook gaat worden, is vooralsnog de vraag. Interesse is er in ieder geval wel, maar overtuiging helaas nog niet.

Sonic Frontiers verschijnt op 8 november 2022 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc. Benieuwd naar mijn eerste impressie van de game? Check dan hier de Sonic Frontiers gamescom 2022 videopreview! Is dat niet genoeg? Lees dan hier al het Sonic Frontiers nieuws!

Packshot Sonic Frontiers

Sonic

SEGA