Preview: Splitgate 2 - Blaast het genre nieuw leven in

-

Ik neem je mee terug naar 2019. De shootermarkt is in afwachting van de grote spelers. DOOM Eternal laat op zich wachten en ook Halo Infinite heeft nog wat jaren in de oven nodig. De opmars van de free-to-play battle royales is officieel begonnen; Apex Legends, Fortnite en PUBG delen de lakens uit. Het is ironisch genoeg voor first-person shooters fans dus helemaal niet zo'n toffe periode als je houdt van de klassiekere vormen van dit genre. Echter, in een typisch gevalletje vraag en aanbod kwam daar opeens Splitgate. Al snel kreeg het de bijnaam "Halo meets Portal" en het bereikte op vrij spontane wijze succes. Ondanks het feit dat de eerste Splitgate echt iets te bieden had, kon het helaas de stijgende lijn niet voortzetten. Om mee te draaien met de live-service giganten van tegenwoordig, moet je enorm goed voorbereid zijn. Een treurig einde hing boven het hoofd van ontwikkelaar 1047 Games. Maar toen kwam daar ineens de aankondiging van Splitgate 2. Met meer dan vijf miljoen views sinds de aankondiging is de hype terug - groter dan ooit. Hoe gaat 1047 Games hiermee om? Waar zit de vernieuwing ditmaal? Ik speelde een competitief potje tijdens gamescom 2024 en ik drop deze rapportage vers uit het portaal.

Woo, I'm boutta make a name for myself here

Splitgate 2 heeft echte old-school arena shooter vibes. De matches bestaan uit 4v4 en de gamemodi zijn herkenbaar. Tijdens gamescom 2024 speelden we een potje King of the Hill - of hoe het ook mag heten in deze game. Laten we beginnen met de gunplay, want die stelde niet teleur. Ik begon als een assault class, gezien mijn hersenen al redelijk gefrituurd waren na vier dagen Keulen en ik vertrouwde mezelf niet om met perfecte aim de wedstrijd toe te treden. Met mijn assault rifle had ik gelukkig geen enkele moeite om tegenstanders te fileren. De geweren voelen responsief en het is vrij gemakkelijk om je doelwitten te raken. Wellicht is de auto-aim ook redelijk op sterkte, gezien een ander belangrijk onderdeel van deze shooter: de mobiliteit.

Zodra je de controls onder de knie hebt, is het namelijk vrij eenvoudig om als een sneltrein door de maps heen te sprinten. Het momentum dat je opbouwt kan in vele betekenisvolle manieren ingezet worden. Je kunt snel een sliding maken en zo achter cover terecht komen, maar je kan ook je jetpack eventjes aanzetten, zodat je over het terrein vliegt. Maar het is al helemaal feest wanneer je de portalen op een listige wijze inzet. Een in- en uitgang is beschikbaar voor elke speler. Hierdoor kun je je eigen sluiproutes aanleggen, zodat je vijanden zonder poespas in een hinderlaag kan lokken. Net zoals in de eerste game is het nog steeds enorm bevredigend om een portaal op een tactische wijze aan te leggen en vervolgens iedereen aan de andere kant te doorzeven met kogels.

Splitgate 2 preview handson gamescom

Splittende kopzorgen

Dat de gunplay en mobiliteit goed uit de verf komen is ook te danken aan het strakke design van de maps. Het speelparadijs waar ik mezelf in bevond was geheel symmetrisch en goed gebalanceerd. Er is genoeg ruimte om lekker tempo te maken, maar het kende verder geen chokepoints of andere ophopingen - zelfs niet in de gebieden waar power weapons te vinden waren. In moderne shooters zijn de maps vaak pijnpunten, maar 1047 Games lijkt vanaf dag één al op de proppen te komen met maps die simpelweg leuk zijn om een potje op te spelen.

Iets waar ik minder zeker over ben, is de inclusie van de vaardigheden die elke class tot zijn beschikking heeft. Tot nu toe kent Splitgate 2 maar liefst drie facties, die allemaal net even andere dingen doen. Ik speelde als een lid van Areos en kreeg een snelheid- en gezondheidsboost tot mijn beschikking. Echter, Sabrask heeft bijvoorbeeld digitale muren in de broekzak zitten, terwijl Meridian hele velden aan tijdmanipulatie kan oproepen. De vaardigheden van Areos voelde nog wat tam aan, maar wat ik mij vooral afvraag is hoe het impact heeft op de kern van Splitgate 2: de gunplay en de portalen. Ik voorzie een dilemma voor 1047 Games, waarin ze moeten kiezen of delen. Gaan we de vaardigheden lekker op de voorgrond schuiven, zodat ze bruikbaar aanvoelen, maar daardoor wel potentieel de meta van Splitgate 2 opschudden? Of laten we ze een beetje mild, zodat het blijft draaien om de gunplay en portalen - maar waarom hebben we deze skills dan überhaupt toegevoegd? Wat de keuze ook wordt - een fractie van de spelersbasis gaat er niet blij mee zijn.

Splitgate 2 preview gamescom 2024

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Gaat Splitgate 2 het succes vinden in deze verzadigde markt? Ik hoop het, al zie ik wel wat beren op de weg. De focus naar spelergerichte vaardigheden lijkt nog niet helemaal op scherp te staan. De beschikbare vaardigheden voelen wat tam en voorzichtig aan. Overigens valt er wat voor te zeggen dat dit soort elementen juist het primaire doel van Splitgate 2 in de weg zitten: het strategisch neerzetten van portalen en vervolgens je opponent neer maaien met kogels. Gelukkig werken deze twee fundamentele elementen nog steeds meer dan prima en ik had dan ook tons-o-fun terwijl ik de leaderbord mocht opklimmen tijdens mijn eerste potje in de Koelnmesse. Het wordt een pittige strijd voor Splitgate 2 om relevant te blijven in deze hypercompetitieve markt, maar één ding is zeker: op mijn aanwezigheid kunnen ze rekenen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Splitgate 2

Ontwikkelaar:

1047 Games

Uitgever:

1047 Games

Release:

2025

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS4
XONE
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord