Review
Review: Star Fox Zero Nintendo Wii U
25 april 2016Star Fox Zero is gearriveerd en ik heb de eer om hem te reviewen. Eerder heb ik al laten weten dat uitkeek naar de game en heb ik mijn verwachting...
Fox McCloud en zijn kornuiten keren terug in een gloednieuw buitenaards avontuur. Op de gamescom heb ik mijn vliegkunsten wederom in de game mogen bewijzen, en dat ging me niet makkelijk af kan ik nu in alle eerlijkheid bevestigen. We kregen een korte, maar krachtige demonstratie van Star Fox Zero op de Wii U.
De eerste Star Fox-game kwam uit in 1993 voor de Super Nintendo. Het laatste deel kwam alweer uit in 2007 voor de Nintendo 64, waar overigens wel weer een remake van verschenen is voor op de Nintendo 3DS in 2011. Star Fox Zero lijkt in grote lijnen erg veel op Star Fox 64, maar dan met een nieuwe draai en met iets betere graphics natuurlijk.
Er is helemaal niks over het verhaal bekend. Maar vermoedelijk zal het verhaal lijken op de voorgaande delen, die eigenlijk alweer veel te lang geleden zijn uitgekomen. Je gaat met het Star Fox-team (bestaande uit Peppy, Slippy en Falco), onder leiding van generaal Pepper de planeet Corneria beschermen tegen buitenaardse bandieten zoals Pigma. Corneria is een planeet die ligt in het Lylat-stelsel.
Ik heb een dubbel gevoel bij de besturing. Aan de ene kant is het wel goed dat Nintendo weer iets nieuws probeert, maar aan de andere kant vond ik het erg lastig onder de knie te krijgen allemaal. Dit kwam door het kijken op je televisie en de Wii U GamePad tegelijk. Je moest tijdens je actie switchen van de televisie (waar de actie plaatsvond in third-person view) naar de Wii U GamePad (waar je het precisiewerk bij het schieten deed in first-person view). Ik ben gelukkig niet heel vaak tegen de muur of grond aan gekletterd, maar ik had wel veel moeite met het neerhalen van mijn vijanden. Daarbij is de klassieke barrel roll ook weer van de partij. Zo speelde ik een level waarbij buitenaardse spinnen een toren beklommen en het was daarbij de bedoeling dat je ze naar beneden haalde, alvorens ze de top zouden bereiken. Dat level in demo heb ik ook niet gehaald helaas, omdat ik geregeld de weg kwijt was en toen zat de tijd er alweer op.
Het is voor het eerst mogelijk om je gevechtsvliegtuig te transformeren naar een soort looptank in de game. Dat idee had Nintendo al voor Star Fox 2 op de SNES, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. Je kunt als looptank op plekken komen waar je anders niet makkelijk bij komt. Zo kregen we een level te zien waarbij je een groot vijandelijk ruimteschip moest neerhalen. Ook de besturing van de looptank vond ik daarbij erg moeizaam gaan. Het is namelijk erg lastig om te lopen en te schieten tegelijk.
Star Fox Zero is echt Star Fox gebleven. Dat betekent dat de levels nog steeds een beetje leeg aanvoelen (wat ik persoonlijk niet het belangrijkst vind). Oké, er had best wel wat meer 'sfeer' in maps mogen zitten. Dit zouden ze nog prima kunnen oplossen door veel meer vijanden, hogere gebouwen, veel grotere explosies en meer achtergrondverhaal in het spel te stoppen. De besturing vind ik een veel groter zorgenkindje, omdat ik dat echt niet onder controle kreeg tijdens mijn speelbeurt. Als we de asymmetrische gameplay (waar ik normaliter voorstander van ben) kunnen uitschakelen, dan zou dit een verademing zijn voor de game.
Star Fox Zero zal eind 2015 exclusief voor de Wii U verschijnen.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Release:
22 april 2016
Reviewscore:
Platforms: