Preview: Tales of Zestiria

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Tales of Zestiria is alweer de vijftiende game binnen de harde kern van de Tales of-serie. De game verscheen eerder dit jaar al in Japan en nu is de uitgever Bandai Namco druk bezig om met deze game ook in Europa weer een unieke Tales of-ervaring neer te zetten voor de liefhebbers van Japanese role-playinggames. Met Tales of Zestiria viert Bandai Namco gelijk de twintigste verjaardag van de Tales of-serie. Naast onder andere een nieuwe manier van vechten, zullen we een kijkje gaan nemen wat Tales of Zestiria nog meer voor ons in petto heeft.

De wereld van Zestiria

Tales of Zestiria gaat weer terug naar de traditionele eerste Tales of-games met meer sidequests en nog grotere fantasierijke open werelden. Ten opzichte van zijn voorganger Tales of Xillia zijn de open werelden in Tales of Zestiria massaal gegroeid. In de game bewandel je een middeleeuwse Europese high-fantasy-setting vol draken en andere fantasierijke beesten. In deze wereld volg je het verhaal van Sorey, een jonge man met de speciale kracht om mythische wezen te kunnen zien die andere mensen niet kunnen waarnemen. Wanneer zijn pad kruist met een meisje genaamd Alisha, begint hij aan zijn reis rond de wereld van Zestiria, oftewel het Glenwoodcontinent, en wordt zo de legende die de wereld zal begeleiden in de richting van vrede van duistere krachten genaamd Hellions.

Wat moet ik aan?

Een veel voorkomend probleem bij de vrouwen onder ons wordt in Tales of Zestiria enorm belangrijk. Onze vrouwelijke skills zullen nog wel eens van pas kunnen komen bij het skill-systeem van deze Tales of-game. Skills worden namelijk bepaald met behulp van de kleding/armor die je kunt equipen door het spel heen. Elk item bevat meerdere skillslots voor verschillende combinaties, welke elk ook weer verschillende bonussen met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken wat je aantrekt en welke combinatie je gebruikt. Bij elk gebied en vijand heb je natuurlijk weer andere skillsets nodig.

Real Map-actie

Met Tales of Zestiria kun je behalve in de battles ook je skills gebruiken binnen de omgevingen zelf. Zo kan het handig zijn om gebruik te maken van een speciaal waterschild, genaamd Miclio's water shield. Met dit schild kun je door gebieden heen zonder al te veel op te vallen. Vijanden zullen je dan dus niet tot nauwelijks aanvallen. Dit voordeel brengt echter ook een nadeel met zich mee. Je zult bij het gebruiken van de Miclio's water shield jezelf minder snel kunnen voortbewegen door het gebied. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook Dezel's wind ability, die ervoor zorgt dat je plekken kunt bereiken waar je normaal niet kunt komen.

Dit is echter nog niet alles wat aangepast is aan de maps. Tales of Zestiria zal onder andere de eerste game uit de Tales of-serie zijn die gebruik gaat maken van real-time gevechten zonder afgebakende gevechtszones. We hebben dus nog meer bewegingsvrijheid tijdens de battles en vanuit een rustig alledaagse wandeling kun je zo zonder pardon midden in een battle belanden.

Verwachting

Ook deze Tales of-game zal natuurlijk weer meteen aan mijn gamecollectie worden toegevoegd. Menig fan van de serie zal ook zeker geen tweede keer nadenken en haalt deze game zo snel mogelijk in huis. Tales of-games hebben altijd al hun eigen aparte Japanse-stijl gehad wat deze games juist zo uniek maakt. Dat Tales of Zestiria de ouderwetse Tales of-gamesfeer weer met zich meebrengt, kan bijna alleen maar positieve dingen betekenen. Daarbij denk ik persoonlijk dat het nieuwe battle-systeem en de map action features de game nog uitgebreider maken. Het geeft mij in elk geval echt de drang om gebieden te ontdekken en grondig te onderzoek om verborgen items te vinden. Al met al wordt dit weer een game om echt van te genieten.

Tales of Zestiria komt 16 oktober 2015 naar de PlayStation 4 en PlayStation 3. De pc-versie, welke via Steam beschikbaar zal zijn, verschijnt 20 oktober 2015.

Lees meer